Розвиток автомобільного транспорту є стратегічним напрямом державної економічної політики України, оскільки функціонування цієї галузі є необхідною передумовою забезпечення належного рівня життя населення та економічного зростання держави. Проте на цей час у сфері автомобільного транспорту існує ряд серйозних проблем і передусім це неналежний рівень якості та технічної безпеки перевезень.
14 серпня 2011 року набрав чинності Закон України ("Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень" № 3565-17 від 05.07.2011г.).
Даним нормативним актом прийняті наступні зміни в частині техогляду: скасовано процедуру державного технічного огляду для певних категорій транспортних засобів; для транспортних засобів, за якими техогляд обов'язковий, змінена процедура проходження (без участі державтоінспекції); «технічний огляд» перейменовано на «технічний контроль»; талон техогляду замінений на «протокол проходження технічного контролю», який є бланком суворої звітності із захисними елементами; для транспортних засобів, що підлягають технічному контролю, при одержанні автоцивілки (ОСЦПВ) вимагається протокол проходження технічного контролю.
Але в основу зареєстрованого у ВР законопроекту №7317[2] покладені норми євродирективи, які повертають систему технічного контролю до старої системи.
Згідно з проектом закону планується впровадження в Україні положень нової Директиви 2014/45/ЄС [1], яка враховує досвід держав-членів ЄС у вирішенні проблеми щодо корупційних ризиків під час проведення перевірок. Це є дуже важливим для України, тому що саме корупція стала головною причиною скасування технічних оглядів для приватного транспорту в Україні у 2011 році.
Проте законопроект ВР №7317 не лише відображає норми Директиви 2014/45/ЄС не повною мірою, а й створює поле для корупції, спотворюючи поняття євроінтеграції.
В Директиві 2014/45/ЄС міститься термін "свідоцтво придатності до експлуатації", і про електронний носій нічого не сказано, але зазначено, що свідоцтво може бути оформлено в електронному вигляді (з можливістю видачі друкованого на папері свідоцтва), а також те, що інформація про проведені перевірки повинна надаватися в електронному вигляді пунктами технічної перевірки для формування відповідної державної бази компетентним органом (електронні реєстри). Тобто водієві видається сертифікат, завірений печаткою експерта. І водій не зобов’язаний возити його з собою, оскільки вся інформація є в реєстрі.
В законопроекті використовується таке формулювання: "свідоцтво про придатність транспортного засобу до експлуатації – документ, що містить електронний носій, який підтверджує, що транспортний засіб перебуває в справному технічному стані та відповідає його конструкції".[1]
Тобто відсутність у водія паперового носія свідоцтва придатності до експлуатації при перевірці може бути використана як корупційна складова.
Також у законопроекті серед підстав для відмови у видачі рішення про уповноваження пункту перевірки є таке визначення "негативний висновок за результатами проведених перевірок, експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для прийняття рішення про визначення пункту перевірки на придатність транспортних засобів до експлуатації".[1] .
В той час, як в багатьох державах-членах ЄС діє зовсім інший принцип уповноваження цих суб’єктів – подали весь необхідний перелік документів, підтвердили свою відповідність вичерпному списку вимог, отримали місце в реєстрі і можуть проводити техогляди. В цьому випадку виникає мінімальний ризик створення підстав для корупції під час уповноважування і скасування дозволу на здійснення техоглядів. В наших умовах такі нечіткі формулювання викликають додаткові умови для виникнення відносин поза правовим полем.
З урахуванням того, що передбачається проведення техогляду приватними компаніями, акредитованих в Національному агентстві з акредитації та володіють необхідною матеріально-технічною базою. Фахівці техогляду будуть вносити регулярну плату МВС за доступ до реєстру.
Крім того у запропонованих змінах до закону України "Про дорожній рух" вбачається, що запроваджується перевірка на придатність до експлуатації як транспортних засобів, що перебувають в експлуатації, так і нових, з метою допуску їх до експлуатації. Це рішення також не відповідає актам законодавства ЄС – згідно з положенням статті 5 Директиви, перевірка має проводитись у разі реєстрації/перереєстрації транспортного засобу, кожної зміни його власника та виїзду транспортного засобу за межі зони митного контролю України.
Таким чином, правове регулювання сфери технічного огляду, залишається досить суперечливим і не формалізованим в деяких аспектах. Тому, насамперед, перед прийняттям Закону №7317 необхідно привести у відповідність його положення до Директиві 2014/45/ЄС з метою зменшення корупційних ризиків.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Директива Європейського парламенту і Ради 2014/47/ЄС від 3 квітня 2014 року.URL: https://mtu.gov.ua/files202014-47-%D0%84%D0%A1.pdf
2. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері убезпечення експлуатації колісних транспортних засобів відповідно до вимог Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони №7317 від 17.11.2017 URL: http://w1.c1.rada.gov.ua /pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=62930
_________________________
Науковий керівник: Акімова Олена Володимирівна, доктор економічних наук, доцент, Донбаська державна машинобудівна академія
|