З розвитком ІТ-технологій в інвестиційному середовищі відбуваються стрімкі зміни у сфері нових можливостей як для акумулювання необхідних інвестиційних ресурсів, так і для інвесторів щодо вкладень у перспективні сфери бізнесу. Це пов’язано зі стрімким розвитком такого явища як краудфандинг, який є особливо привабливим для стартапів, розвитку малого та середнього бізнесу, а також для реалізації різних соціальних проектів, зокрема, які стосуються й місцевих громад.
У перекладі з англійської термін «сrowdfunding», сrowd – «натовп», funding – «фінансування», буквально можна перекласти як «фінансування натовпом» чи «народне фінансування», «народний збір». За сучасних тенденцій усі бажаючі «скидаються» хто скільки може на реалізацію проекту, пересилаючи гроші через спеціальну краудфандингову платформу з використанням мережі Інтернет. Таким чином забезпечується фінансова допомога людям/організаціям, чиї проекти/ідеї/інновації надихають, оскільки приносять ефект (соціальний, комерційний тощо).
Щодо сучасного трактування «краудфандингу», то різноманіття його визначень подають у своїх працях зарубіжні й вітчизні науковці. Як нове явище краудфандинг стрімко розвивається, тож розпочато процес його активного дослідження й осмислення.
Можна спостерігати такі точки зору на суть цього поняття:
1) краудфандинг трактують як зусилля підприємців та їхніх груп щодо фінансування своїх проектів, спираючись на порівняно невеликі внески від порівняно великої кількості осіб, що використовують Інтернет, без стандартних фінансових посередників [2];
2) як процес збору грошей, щоб допомогти перетворити перспективні ідеї в реальний бізнес [3, c. 2]. Слід зазначити, що часто зустрічаються не лише бізнесові проекти, а й такі, що мають важливий для суспільства ефект;
3) як інноваційну форму інвестування [1, c. 26] – автори у своїй праці слушно зауважують іншу сторону функціонування краудфандинових платформ з точки зору наданих ними можливостей для інвестування.
Таким чином, на основі проведеного огляду трактувань суті краудфандингу в сучасних умовах, на мою думку, доречно виокремити такі аспекти:
1) краудфандингова платформа є складним механізмом в соціально-економічному просторі, що забезпечує взаємодію попиту на інвестиційні ресурси (представленого об’єктами інвестицій: зазвичай інноваційні ідеї/проекти) і пропозиції інвестицій з використанням можливостей Інтернет;
2) з точки зору власника перспективної ідеї/проекту краудфандинг доречно вужче трактувати як інноваційний спосіб акумулювання інвестиційних ресурсів з використанням мережі Інтернет для можливості її/його реалізації. Все ж таки це первинне за сутністю призначення краудфандингу.
Потенціал для краудфандингу в Україні високий, оскільки у 2015 році кількість Інтернет-користувачів в Україні становила понад 58 % населення, а в березні 2016 р. проникнення Інтернету в Україні перевищило 60 %, активно користуються принаймні однією соціальною мережею 90 % Інтернет-користувачів [1].
Наведено окремі приклади вітчизняних проектів, які на краудфандингових платформах світового чи вітчизняного масштабу зібрали необхідний обсяг інвестиційних ресурсів для своєї реалізації й подальшого розвитку:
1. Проект майстерні з переробки пластику в різні корисні речі Zelenew. На платформі «Спільнокошт» для акумуляції коштів було зібрано 84 000грн.
2. Branto-гаджет дозволяє через смартфон слідкувати за всім, що відбувається вдома і може стати «домашнім сторожем», На Indiegogo було зібрана сума $90 000.
Отож, як показують дані вітчизняних технічних стартапів, орієнтованих на створення продукту для західного та азіатського ринків, цілком під силу бути успішними на світових краудфандингових платформах. Для малого бізнесу, орієнтованого на місцевих споживачів, можна отримати підтримку українського краудфандингу.
Слушним є й твердження, що не лише індивідуальні підприємці, а й цілі територіальні спільноти мають можливість шляхом спільнокошту об’єднати зусилля для вирішення питань свого розвитку. На сьогодні місцеві громади роблять перші кроки у використанні мережевих технологій і краудфандингу для фінансування проектів соціально-економічного розвитку.
Таким чином, з розвитком ІТ-технологій все більше заявляють про себе нові тенденції в інвестиційному середовищі, пов’язані з таким явищами, як краудфандинг та краудфандингові платформи. Сектор краудфандингу має вагомий потенціал фінансування, особливо для малих і середніх підприємств. Важливо створення вітчизняної теоретико-методологічної бази краудфандингу, підвищення обізнаності суб’єктів інноваційно-інвестиційної діяльності та суспільства загалом щодо його можливостей.
Література:
1. Тягунова З.О. Краудфандинг: світовий досвід та практика / З. О. Тягунова, В. М. Бондаренко // Інноваційна економіка. – 2015. – № 3 (58). – С. 25-32.
2. Belleflamme P. Crowdfunding: Tapping the right crowd [Electronic resource] / P. Belleflamme, T. Lambert, A. Schwienbacher // Journal of Business Venturing. – 2014. – Access mode: http://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm/ SSRN_ID2292363_code301672.pdf.
3. Ramsey Y.A. What the heck is crowdfunding? / Y.A.Ramsey // Business people. – 2012. – P. 54- 57.
|