У кожній країні світу громадяни зобов’язані сплачувати відсоток від своїх доходів до державного бюджету. В умовах сьогодення податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) є одним з джерел надходження до бюджету України.
Податковий кодекс України є основним законом, що регулює відносини в сфері податків і зборів та визначає їх вичерпний перелік, серед яких є податок на доходи фізичних осіб, зазначений у розділі IV. Він є загальнодержавним податком, який забезпечує доходами як державний так і місцеві бюджети. Його основна ставка у 2018 році залишається без змін, тобто 18% [1].
Українська податкова система є дуже складною в управлінні, тому велика кількість податків спричинює передумови для корупції та зловживань у податковій сфері, для нерозуміння між платниками податків та державою.
На думку багатьох вчених, основним критерієм успіху податкової системи європейських країн на противагу Україні є принцип прозорості та простоти податкової системи, її адміністрування [2].
У Франції розрахунок податку на прибуток фізичних осіб робить податкова служба, а доходи поділяються на 8 категорій. Особливістю є те що податок на прибуток фізичних осіб розраховують на родину і він утримується з доходів за прогресивною шкалою (від 5,5 до 75%). Максимальну ставку застосовують, якщо дохід сім’ї дорівнює 1 000 000 євро (становить 75%). В Німеччині діє така ж система оподаткування. Початкова ставка податку становить 0% на доходи, менші за $9 тис. Починаючи з доходів на суму від $9 тис. до $11,5 тис. податок на прибуток фізичних осіб становить 2,56%. Що ж стосується Великобританії, то неоподатковуваний мінімум за рік становить 2790 фунтів стерлінгів, а податкові ставки – 20%, 40% і 45%. У Швеції загальна максимальна ставка податку становить 56,9%. У Норвегії податок на прибуток фізичних осіб з річної зарплати обчислюють за ставкою 9,5%, якщо дохід – від 220 501 до 248 500 норвезьких крон. В Іспанії податок розраховується за ставкою від 24 до 52%. Якщо дохід становить 300 000€, то застосовується ставка 52%. У більшості країн Європи ПДФО належить до місцевих податків і регулюють ставки місцеві органи самоврядування, а в Україні – лише держава [3].
Для реформування оподаткування доходів фізичних осіб можливо запропонувати такі напрями: перейти до використання прогресивної шкали оподаткування, що дасть змогу забезпечити дотримання принципу соціальної справедливості; при плануванні ставок ПДФО враховувати доходи сім’ї з розрахунку на кожного її члена через проведення річного перерахунку сплаченого податку.
Особливості сплати податку з доходів фізичних осіб в Україні та в європейських країнах залишаються актуальними. Досвід інших країн щодо формування та злагодженої роботи податкових систем сприятиме виправленню законодавчих та практичних помилок нашої країни. На нашу думку, доцільно розробити комплекс заходів щодо вдосконалення механізму оподаткування доходів фізичних осіб.
Література:
1. Податковий кодекс України [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/page.
2. Сухорукова М.О. Фіскальна політика в умовах глобальної інституалізації: україна та досвід зарубіжних країн / М.О. Сухорукова // Scientific Journal «ScienceRise». – 2016. – №7/1(24). – С. 50–54
3. Толочко В.М. Огляд механізму стягування податків в Україні та деяких країнах світу / В.М. Толочко, Т. Ф. Музика [Елек тронний ресурс] – Режим доступу: http://modern-pharmacy.com.ua/oglyad-mehanizmu-styaguvannya-podatkiv-vukrayini-ta-deyakih-krayinah-svitu.
_________________________
Науковий керівник: Жам Олена Юріївна, кандидат економічних наук, доцент, Національний авіаційний університет
|