Згідно Бюджетного кодексу України бюджетні установи є неприбутковими . Незважаючи на це, в результаті фінансово-господарської діяльності бюджетні установи можуть отримувати кошти не тільки з відповідного бюджету, а також із інших джерел. Вони можуть провадити господарську діяльність, надавати платні послуги тощо. Такі доходи спрямовуються до спеціального фонду бюджету. Створення, якого сприяло підвищенню прозорості у використанні одержаних коштів бюджетними установами.
Спеціальний фонд - це кошти, що надходять з конкретною метою і використовуються на відповідні видатки за рахунок цих надходжень[1]. Складовими частинами спеціального фонду бюджету є:1) доходи бюджету (включаючи власні надходження бюджетних установ), які мають цільове спрямування; 2) видатки бюджету, що здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету (у тому числі власних надходжень бюджетних установ);3) кредитування бюджету (повернення кредитів до бюджету з визначенням цільового спрямування та надання кредитів з бюджету, що здійснюється за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету);4) фінансування спеціального фонду бюджету[2].
Джерела формування спеціального фонду бюджету регламентуються законами про Державний бюджет України. Обсяги надходжень до спеціального фонду визначають на підставі розрахунків спеціальних показників , які складають за кожним джерелом надходжень бюджету. Порядок планування доходів та видатків відповідно до законодавства містить обсяг надходжень із спеціального фонду бюджету на конкретну мету та їх розподіл за повною економічною класифікацією на здійснення відповідних видатків згідно із законодавством, а також на реалізацію пріоритетних заходів, пов'язаних з виконанням установою основних функцій. Доходи за спеціальним фондом поділяють на групи та підгрупи , кожна з яких спрямована на певні витрати бюджетної установи рис1.Формуючи проект кошторису доходів та витрат за спеціальним фондом , бюджетні установи керуються постановою КМУ від 28.02.2002 № 228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ»[3] Перелік доходів спеціального фонду визначає Кабінет Міністрів України.
У спеціальному фонді кошторису уточнений обсяг видатків повинен дорівнювати сумі уточненого обсягу доходів і залишків коштів на початок року. Якщо планові доходи перевищують планові видатки, розраховані на реалізацію заходів спеціального призначення відповідно до законодавства, бюджетна установа повинна спрямувати передбачені кошти на пріоритетні заходи, які необхідні для виконання основних функцій, але не забезпечені видатками загального фонду. На підставі довідки Державного казначейства про підтвердження надходження коштів на спеціальні реєстраційні рахунки установи протягом року розпорядники бюджетних коштів вносять зміни до спеціального фонду кошторису за власними надходженнями.
Таким чином, основна характеристика спеціального фонду це цільове спрямування доходів на відповідні витрати бюджетної установи. Для підвищення ефективності функціонування спеціального фонду державного бюджету потрібно законодавчо закріпити конкретні джерела формування доходів спеціального фонду, що сприятиме стабільності його функціонування в бюджетах різного рівня. В умовах економічної кризи при необхідності покриття дефіцит бюджету його роль безумовно зростає .
Література
1. Нечипорук Н.Спеціальний фонд бюджетних установ:планування і формування [Електронний ресурс].- Режим доступу: www.nbuv.gov.ua/old...6/.../nechyporuk.pdf 2.Бюджетний кодекс України [Електронний ресурс].- Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2456-17 3.Бюджетні установи: бухгалтерський облік , оподаткування та звітність.Навч.посібн./За ред. В.І. Лемішовського.-Львів: Бухгалтерський центр «Ажур»,2016.-912с.
|