Інвестиційна складова має надзвичайно важливе значення у діяльності страхової компанії. Завдяки ефективному інвестуванню коштів, страховики мають змогу реалізувати всі притаманні їм функції. З огляду на важливість та роль страхових компаній у фінансовій системі держави, вивчення питання регулювання їх діяльності, зокрема у частині здійснення інвестицій за рахунок наявних в них страхових резервів є актуальним завданням. В свою чергу, неефективна інвестиційна діяльність може спровокувати невиконання вітчизняними страховиками своїх зобов'язань та привести до важких економічних та соціальних наслідків.
У цілому на практиці виділилося два основні підходи щодо державного регулювання страхової діяльності стосовно інвестиційної діяльності страхових компаній, а саме: «європейський» та «американський» підходи. Європейський підхід до регулювання інвестиційної діяльності страховиків передбачає обов'язкову прибутковість чисто страхових операцій без урахування інвестиційної складової. Сутність другого (американського) підходу полягає у тому, що власне страхова діяльність страховика може бути збитковою, але збитки від основної діяльності можуть покриватися доходами від інвестиційної діяльності. Ці два підходи визначають не лише роль інвестиційної діяльності страхових компаній з точки зору держави, а й впливають в цілому на тарифну політику страховиків [1, с. 26].
У країнах ЄС регулювання інвестиційної діяльності страхових компаній здійснюється на двох рівнях: директивами EC і державним регулюванням всередині країн для захисту національних страхових компаній.
В Україні інвестиційна діяльність страхових компаній досить жорстко регламентується з боку держави, особливо це стосується інвестування коштів, що становлять страхові резерви. Так, Закон України «Про страхування» [2] встановлює принципи і напрями розміщення страхових резервів, а Розпорядженням регулятивного органу (Нацкомфінпослуг) встановлюються нормативи розміщення, які конкретизують норми Закону. При цьому варто зазначити, що напрями і нормативи розміщення не є однаковими для технічних страхових резервів та резервів зі страхування життя.
Згідно із Законом України «Про страхування» [2] та «Правилам формування, обліку та розміщення страхових резервів за видами страхування, іншими, ніж страхування життя» [3], основними інструментами інвестування для страхових компаній є: 1) грошові кошти на поточному рахунку; 2) банківські вклади (депозити); 3) валютні вкладення згідно з валютою страхування; 4) нерухоме майно; 5) акції, облігації, іпотечні сертифікати; 6) цінні папери, що емітуються державою; 8) інвестиції в економіку України за напрямами, визначеними Кабінетом Міністрів України 9) банківські метали; 10) готівка в касі в обсягах лімітів залишків каси, установлених НБУ.
Окрім зазначених вище нормативно-правових актів у середині 2018 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг прийняла розпорядженням №850 «Положення про обов’язкові критерії і нормативи достатності капіталу та платоспроможності, ліквідності, прибутковості, якості активів та ризиковості операцій страховика», яким окрім всього іншого встановлюється «норматив ризиковості операцій» (Розділ V). У цьому розділі встановлюються чіткі критерії та нормативи щодо інвестування коштів заявлених резервів для страховиків, що здійснюють страхування життя, а також для страховиків, що здійснюють страхування інше, ніж страхування життя.
Отже, як влучно зазначає О. Залєтов, жорстке правове регулювання державою інвестиційної діяльності страхових компаній передбачає дотримання принципу конгруентності, встановлення вимог до структури і складу інвестиційного портфеля, введення контролю за станом інвестиційного портфеля, регламентування процесу інформування регулятора про його зміни [5, с. 25-32].
Останнім часом з боку науковців та експертів пропонуються напрями вдосконалення правової бази, на основі якої здійснюється регулювання інвестиційної діяльності страховиків. Зокрема, це, по-перше, розширення переліку фінансових інструментів, дозволених для інвестування коштів страхових резервів. Оскільки існуючі обмеження, встановлені для інвестиційної діяльності страхових компаній, не відображають сучасного стану фінансового ринку і потенціалу страховиків. По-друге, розробка правової бази щодо регулювання взаємодії страховиків та компаній з управління активами (КУА). По-третє, введення подвійного лістингу для забезпечення доступу вітчизняним страховим компаніям до високоліквідних цінних паперів на зарубіжних фондових ринках. Однак на мою думку, ці нововведення потрібно здійснювати обережно з проведенням ретельного попереднього аналізу їх потенційного впливу на фінансовий ста та платоспроможність страховиків, оскільки від їх фінансової стійкості та надійності залежать фінансові ресурси страхувальників.
У підсумку варто зазначити, що регулювання інвестиційної діяльності страхових компаній є вкрай важливим, забезпечує надійність та фінансову стійкість вітчизняних страховиків в умовах економічної та політичної нестабільності. В свою чергу пом’якшення та розширення прав страховиків щодо здійснення інвестицій може мати негативний вплив на їх фінансовий стан, тому цим крокам повинен передувати ретельно проведений аналіз.
Література
1. Нікуліна М.М. Зарубіжний досвід інвестиційної політики страхових організацій / М.М. Нікуліна // Страхова справа. – 2016. – №11. – С. 25-29.
2. Про страхування [Електронний ресурс]: закон України від 07.03.1996 № 85/96-ВР зі змінами та доповненнями N 2095-VIII ( 2095-19) від 08.06.2017. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1560-12
3. Про затвердження Методики формування страхових резервів за видами страхування, іншими, ніж страхування життя [Електронний ресурс]: розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг в Україні № 3104 від 17.12.2004 р. з останніми змінами та доповненнями № 295 від 04.02.2016 р. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0019-05
4. Положення про обов’язкові критерії і нормативи достатності капіталу та платоспроможності, ліквідності, прибутковості, якості активів та ризиковості операцій страховика [Електронний ресурс]: розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 7 червня 2018 року № 850 – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0782-18#n7
5. Залєтов О. Державне регулювання інвестиційної діяльності страхових компаній в Україні / О. Залєтов // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. – 2016. – №3(180). – С. 25-32.
|