Однією з основних тенденцій світової торгівлі було і буде нарощування обороту великих і середніх торговельних компаній. В таких умовах малому бізнесу все важче конкурувати з великими організаціями, тому для підтримки життєздатності малого підприємництва одним з найефективніших інструментів роботи на ринку стає франчайзинг, який дозволяє в короткі терміни і з найменшими витратами побудувати новий бізнес і зробити його успішним.
Франчайзинг – форма ділової співпраці великого і малого бізнесу, в рамках якої потужні корпорації (франчайзери) надають право (франшизу) більш дрібним фірмам, підприємцям діяти в якості дилерів на ринку від імені франчайзера з використанням його ліцензії, технології, ноу-хау, фірмової торгової марки [4, с. 188].
Франчайзинг як специфічна форма ведення бізнесу застосовується у всіх країнах з розвиненою ринковою економікою. В Україні франчайзинг існує вже майже 20 років, і його поява на вітчизняному ринку стала можливим, насамперед, завдяки іноземним компаніям.
Франчайзинг все ще залишається для багатьох підприємців-початківців відносно новою формою розвитку підприємництва. Зазвичай, це відбувається через недостатню інформованість підприємців (як досвідчених, так і початківців), а також державних органів про ті перспективи і економічні переваги, які виникають перед учасниками франчайзингових відносин [1, с. 144]. Мале підприємництво в Україні все ще знаходиться на стадії становлення, тому ринкові ніші в багатьох галузях економіки все ще залишаються незайнятими. У цих умовах розвиток франчайзингу в Україні є перспективним.
Франчайзинг здатний вирішити багато економічних і фінансових проблем як окремих компаній і підприємців, так і держави в цілому. Привабливість франчайзингу полягає в наявності незаперечних переваг для учасників франчайзингових відносин: для підприємців-початківців – це реальна можливість організувати власну справу, так як в їх розпорядження надається стабільний дохідний бізнес, для відомих фірм і компаній – розширити і зміцнити свої позиції на ринку, а для держави – мати ефективний інструмент підтримки підприємництва [3, с. 72].
Особливу роль у розвитку франчайзингу відіграє фінансовий чинник. За оцінками фахівців, в Україні початківець-підприємець може отримати банківський кредит на розвиток бізнесу. Банки набагато активніше співпрацюють з франчайзингом, якщо франчайзер будучи зацікавленою стороною виступить в якості гаранта при отриманні кредитів або здійсненні операції фінансового лізингу. Франчайзинг, таким чином, для багатьох підприємців-початківців може стати доброю нагодою організації власної справи.
Для того щоб організувати власну справу, потрібно значний досвід, знання і грошові кошти. У той же час співпраця із зарекомендованою на ринку компанією на умовах франчайзингу дозволяє підприємцю скористатися вже функціонуючою концепцією і методикою ведення бізнесу і уникнути багатьох проблем, які в іншому випадку неодмінно б виникли у підприємця. При цьому механізм функціонування франчайзингу спочатку зменшує витрати і вкладення, які супроводжують проекти будь-якого бізнесмена [2, с. 98].
Слід взяти до уваги ту обставину, що в даний час розвиток українського підприємництва, в першу чергу малого, ускладнюється значними комерційними ризиками. Але організація підприємства на умовах франшизи значно знижує такі ризики, так як в цьому випадку відбувається використання уже відпрацьованого бізнесу. Головним фактором, що перешкоджає розвиток франчайзингу в Україні, експерти називають недосконалість правового поля в сфері франчайзингу.
Таким чином, розвиток франчайзингу в Україні може виявитися однією з найбільш ефективних форм підтримки не тільки малого, а й середнього підприємництва, і він в даний час займає певну нішу, що значно мінімізує підприємницькі ризики і забезпечує певну стабільність в отриманні доходу.
Список використаних джерел:
1. Алиев О.М. Анализ развития франчайзинга в зарубежных странах. Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2017. № 9. С. 143-147.
2. Дынжанская М.В., Лукша И.М. Современная ситуация на рынке франчайзинга: тенденции и перспективы. Фундаментальные исследования. 2017. № 10-1. С. 96-101.
3. Колиниченко М.В. Франчайзинг как эффективная форма инновационного развития сферы услуг. Современные проблемы сервиса и туризма. 2011. № 3. С. 70–75.
4. Пекова А.Л., Ерохин С.Г. Развитие франчайзинга как фактор поддержки малого бизнеса в современных условиях. Молодой ученый. 2017. № 8. С. 186-189.
5. Гарбар В.А. Формування мотиваційного механізму ефективної економічної діяльності в умовах перехідної економіки. Збірник наукових праць Вінницького державного аграрного університету. 2002. Випуск 13. С. 124-129.
_______________________
Науковий керівник: Гарбар Віктор Анатолійович, кандидат економічних наук, доцент, Вінницький торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету
|