Бюджетні установи, як і інші суб’єкти господарювання, мають характерні особливості – їх діяльність відбувається у сфері надання послуг соціально-культурного, наукового та іншого характеру. Однією з важливих передумов високоякісного, своєчасного надання цих послуг є забезпеченість бюджетних установ засобами праці, які становлять самостійний об’єкт бухгалтерського обліку зазначених суб’єктів господарювання – необоротні активи та, зокрема, основні засоби.
Останніми роками нормативна база бухгалтерського обліку у державному секторі суттєво оновлена. З урахуванням всіх змін, наразі для бюджетних установ основними нормативно-правовими актами, які визначають порядок формування та відображення в бухгалтерському обліку, розкриття у фінансовій звітності інформації про основні засоби, є:
- НП(С)БОДС 121 «Основні засоби» [1];
- Методрекомендації № 11 [2];
- План рахунків бухобліку в державному секторі № 1203 [3];
- Порядок № 1219 [4];
- Типова кореспонденція субрахунків бухобліку № 1219 [5];
- Порядок № 818 [6];
- Положення про інвентаризацію № 879 [7];
- Наказ № 572 [8].
Як передбачено ч. 2 ст. 56 БКУ [9], бюджетні установи ведуть бухгалтерський облік відповідно до НП(С)БОДС та інших нормативно-правових актів щодо ведення бухгалтерського обліку в порядку, установленому Міністерством фінансів України.
Основними нормативними документами, які регулюють порядок формування та застосування облікової політики суб’єктами господарювання – бюджетними установами, є Закон № 996 та НП(С)БОДС. До цих нормативно-правових актів додається також бюджетне законодавство, яке є пріоритетним перед іншими, виходячи з норм ч. 2 ст. 4 БКУ. Такий вплив бюджетного законодавства знаходить своє вираження в різних повноваженнях розпорядників бюджетних коштів щодо формування ними облікової політики залежно від їх статусу в бюджетному процесі, і відрізняє їх від інших суб’єктів господарювання: вони повинні дотримуватися як загального законодавства з питань бухгалтерського обліку та фінансової звітності, так і бюджетного.
Розробка та затвердження облікової політики керівником бюджетної установи, її наповнення змістом залежить від наявності юридичних документів вищого рівня. Міністерством фінансів як регулятором у цій сфері у розроблених Методрекомендаціях № 11 [10] установлено вимоги щодо забезпечення єдиного підходу до облікової політики в межах головного розпорядника бюджетних коштів (п. 4 Методрекомендацій № 11), що може бути реалізовано безпосередньо ним, або шляхом надання дозволу на погодження (п. 2 Методрекомендацій № 11) розпорядчих документів про облікову політику установам нижчого рівня за їх відомчою підпорядкованістю відповідальним виконавцям (розпорядникам бюджетних коштів вищого рівня) шляхом делегування відповідних повноважень і відповідальності, які слід оформити розпорядчим документом [11, с. 29].
Отже, в умовах модернізації системи державних фінансів питання організації бухгалтерського обліку в бюджетних установах в цілому, та, зокрема, обліку основних засобів, набуває особливої актуальності.
Список використаної літератури:
1. Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затв. наказом МФУ від 12.10.2010 р. № 1202;
2. Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектора, затв. наказом МФУ від 23.01.2015 р. № 11;
3. План рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затв. наказом МФУ від 31.12.2013 р. № 1203;
4. Порядок застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затв. наказом МФУ від 29.12.2015 р. № 1219;
5. Типова кореспонденція субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами, затв. наказом МФУ від 29.12.2015 р. № 1219;
6. Порядок складання типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору, затв. наказом МФУ від 13.09.2016 р. № 818;
7. Положення про інвентаризацію активів і зобов’язань, затв. наказом МФУ від 02.09.2014 р. № 879;
8. Наказ МФУ «Про затвердження типових форм для відображення бюджетними установами результатів інвентаризації» від 17.06.2015 р. № 572.
9. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 р. № 2456-VI.
10. Методичні рекомендації щодо облікової політики суб'єкта державного сектору, затв. наказом МФУ від 23.01.2015 р. № 11.
11. Третьякова А.В. Визначення єдиних підходів до формування облікової політики в держсекторі / А.В. Третьякова // Баланс - бюджет. - 2016. - № 41. - С. 29-39.
|