Складні умови господарювання змушують сучасні торгівельні підприємства пристосовуватись та частіше приймати складні управлінські рішення. Поглиблення економічної та політичної кризи погіршує ситуацію й у роздрібній торгівлі. Актуалізується необхідність швидкого та адаптивного управління підприємством та його маркетинговою діяльністю для забезпечення стабільності, недопущення зниження обсягів продаж та утримання своєї конкурентної позиції. Враховуючи необхідність активізації маркетингової діяльності в умовах динамічної природи змін та спрямування зусиль на забезпечення потреб споживачів, збереження постійних та залучення нових покупців, виникає необхідність дослідження концепції маркетингової діяльності, що дозволить ухвалити обґрунтовані маркетингові рішення, та обирати найбільш ефективні інструменти маркетингу.
З розвитком економіки змінювалось і тлумачення маркетингу. Але в теперішній час переважна більшість фахівців основу розуміння маркетингу пов’язує із орієнтацією саме на споживача, що перетворює маркетинг в управлінську технологію. Звідси до інструментів маркетингу відносять способи його здійснення: рекламу, збут, якість обслуговування покупця, цінову політику, вивчення потреб і попиту, зв'язок зі споживачами. Так з’являються концепції маркетингу як основні положення його системи.
З появою концепції комплексу маркетингу Н. Борден та Дж. Маккарті постала залежність ефективності ринкової діяльності від ефективності тактичних рішень за такими напрямками як товар, ціна, розподіл і просування (тобто концепція 4Р від абревіатури англійських слів: «product», «price»,«place»,«promotion») [1]. Із розвитком маркетингу з’явилися інші альтернативні варіанти концепції 4Р, найцікавіші та найпопулярніші з них: концепція комплексного маркетингу модель McKinsey 7S – Structure (структура), Systems (системи), Style (стиль), Staff (персонал), Skills (навички), Strategy (стратегія), SharedValues (загальні цінності); та комплекс електронного маркетингу 2P+2C+3S (Отилія Отлакан) – Personalisation (Персоналізація), Privacy (Приватність), CustomerService(Обслуговування клієнтів), Community (Спільнота), Site (Сайт), Security (Безпека), SalesPromotion (Стимулювання) [2, 3].
В останні роки концептуальною основою комплексу маркетингу торгівлі є маркетинг відносин, який в аспекті роздрібної торгівлі являє собою найбільш актуальну маркетингову стратегію, що дозволяє зберегти наявні конкурентні переваги торговельних підприємств. Маркетинг відносин будується на основі розширеного комплексу маркетингу 7P (модель, запропонована Б. Бумс і М. Бітнером), що включає, в порівнянні з традиційним комплексом маркетингу (product – продукт, price – ціна, place – місце продажу, promotion – просування), елементи People (люди), Process (процеси), PhysicalEvidence (фізичне оточення, середа) [4].
На розвиток сучасного маркетингу мали суттєвий вплив ще й такі концепції управління, як концепція вдосконалення виробництва, вдосконалення продукту, інтенсифікації комерційних зусиль, концепції інтегрованого і соціально-етичного маркетингу, та набула розвитку концепція партнерських відносин [1, 5, 6]. Слід зауважити, що глобалізація та інтернаціоналізація економічних процесів спонукає трансформувати інструменти реалізації концепцій в бік сучасних технологій та інновацій, тим самим вирішує завдання по підвищенню якості маркетингової діяльності в бік маркетингу інновацій. Забезпечення інноваційного розвитку підприємств роздрібної торгівлі потребує удосконалення обраної концепції шляхом трансформації маркетингового інструментарію, функції та прийняття нових маркетингових рішень. Тому важливо, щоб підприємство роздрібної торгівлі обираючи або формуючи свою маркетингову концепцію перш за все керувалося принципом гнучкості та клієнтоорієнтованості.
Список використаних джерел:
1. Армстронг Г., Котлер Ф. Маркетинг. Загальний курс / Пер. з англ.: навч. пос. – М.: Видавничий дім «Вільямс», 2001. — 608 с.
2. Балабанова Л.В. Маркетинг : підруч. / Л.В. Балабанова. – [2-ге вид., перероб. і допов.]. –К.: Знання-Прес, 2004. – 645 с.
3. Бейкер М. Дж. Теорія маркетингу. – СПб.: Питер, 2002. – 406 с.
4. Booms, B.H. and Bitner, M.J. (1981), Marketing strategies and organization structures for service firms, in Donnelly, J.H. and George, W.R. (Eds), Marketing of Services, American Marketing Association, Chicago, IL, pp. 47 – 51.
5. Котлер, Ф. Маркетинг. Менеджмент / Ф. Котлер - СПб. : Питер, 2012.– 816 с.
6. Левитт Т. Маркетинговая миопия. /В кн.: Классика маркетинга: сборник работ, оказавши наибольшее влияние на маркетинг : Пер. с англ / Сост. Б. М. Энис, К. Т. Кокс, М. П. Моква; Пер. Т. Виноградова, Д. Раевская, Л. Царук, А. Чех; Под ред. Ю. Н. Каптуревского. – СПб.: Питер, 2001. – С. 11–34. – (Маркетинг для профессионалов).
|