В наші дні особливо гостро стоїть питання формування ефективної маркетингової політики з метою збільшення прибутку. Особливо гостро ця проблема стоїть перед підприємствами мобільного зв’язку. Проблеми брендингу та ребрендингу досліджувались такими іноземними та вітчизняними вченими як: Гарбар В. А., Бабенко О. Н., Галі Б., Гнідіна О. Ю., Джулер Дж. А., Зозульов О. В., Капферер Жан-Ноель, Ле Пла Ф. Дж., Лайт Ларрі, Овчиннікова О. Г., Райс Е., Траут Д. та ін [1].
В ринковій економіці конкурентоспроможність відіграє одну з головних ролей економічного розвитку країни. Так як, для будь-якого підприємства основною умовою досягнення необхідного рівня прибутковості є забезпечення конкурентоздатності товарів чи послуг, що виробляються. Як показує практика, цієї мети досягають підприємства з більш високим конкурентним потенціалом. Під конкурентним потенціалом підприємства мають на увазі як реальну, так і потенційну здатність компанії розробляти, виготовляти, збувати та обслуговувати в конкретних сегментах ринку конкурентоздатні вироби, тобто товари, що перевершують за якісно-ціновими параметрами аналоги та мають більший попит у споживачів. Тому підвищення конкурентоспроможності підприємства завжди буде актуальною темою в умовах ринкової економіки.
Проблема конкурентоспроможності продукції за останнє десятиліття в Україні стала однією з найбільш обговорюваних, вона є досить актуальною. Забезпечення конкурентоспроможності та її підвищення належить до найбільш пріоритетних цілей виробників. Сьогодні існують різні способи підвищення конкурентоспроможності. Одним із таких є ребрендинг.
Ребрендинг – це зміна бренду в цілях стимулювання зміни споживацького ставлення до нього, завданням якого є створення довгострокової позитивної тенденції зростання бренду на ринку. Він може передбачати як зміну зовнішніх ідентифікаторів, так і зміни концептуального характеру – місії, позиціонування бренду на ринку. Важливо розуміти, що ребрендинг – це не спонтанна зміна іміджу, а усвідомлена дія, яка повинна бути стратегічно виправданою [2].
Ребрендинг став дуже «модним», його використовують світові компанії, такі як «Pepsi», «Білайн», «МТС», «Harley Davidson» та інші. Багато відомих світових компаній проводили ребрендинг, і донині вони користуються популярністю у споживачів. Тому ребрендинг дуже впливає на майбутнє компанії. Проведення ребрендингу дозволяє привести бренд у відповідність з нинішнім станом і планами компанії. Зміни можуть стосуватися різних моментів, включаючи оновлення упаковки та складання нових рекламних матеріалів. При цьому мова, як правило, не йде про повну заміну колишнього бренду [2]. Невдалий ребрендинг нерідко пов’язаний з невмінням фахівців сконцентруватися на тих позиціях, які реально досяжні, з гонитвою за уявним успіхом, для якого немає достатніх підстав. Надмірно амбітні цілі не можуть сприяти реалістичному і ефективному позиціонуванню фірми і її товару [4].
Слід привести приклад реберендингу однієї з відомих компаній, яка за рахунок покращення власної торгової марки збільшила збут та популярність. Це всім відома компанія Pepsi-Cola, яка провела свою реберендингову політику у 1998 році. Всесвітня марка з'явилася на світ в 1898 році, коли фармацевт з провінційного містечка Нью-Берн, доктор Калеб Бредхем, назвав свій напій з води, цукру, ванілі, масла і горіхів коли - Pepsi-Cola. У 1903 році доктор Бредхем вже розливав «пепсі» не в аптеці, а в орендованому приміщенні і продавав в магазинчиках рідного містечка. А ще через три роки по всіх Штатам працювало вже 15 «боттлерів» - франшизні компаній, розливали «пепсі» за ліцензією. У 1938 році, після низки фінансових провалів, президентом компанії став Уолтер Мек, який заявив на раді директорів, що пріоритетом стає активна реклама. І фактично почав будівництво першої маркетингової кампанії сучасного типу [5].
Дійсно, мінливі умови ринку постійно змушують власників компаній трансформувати власний бренд. Безумовно, ребрендинг значною мірою впливає на майбутнє компанії, а саме на його конкурентоспроможність, тому вибір стратегії ребрендингу повинен об’єднувати процеси аналізування й опрацювання значних обсягів інформації та творчий підхід до розроблення стратегічних альтернатив.
Список використаних джерел:
1. Гарбар В.А., Використання брендингу на підприємстві в умовах фінансово-економічної кризи / В.А. Гарбар // П’ята міжнародна науково-практична конференція – 2009. С. 131-133.
2. Махнуша С. М., Олійник О. В. Ребрендинг як засіб тривалого існування компанії на ринку / С. М. Махнуша, О. В. Олійник [Електронный ресурс] – Режим доступа: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2011_3_2_143_150.pdf
3. Ребрендинг [Електронный ресурс]. – Режим доступа: https://uk.wikipedia.org/wiki/Ребрендинг
4. Сайт про бізнес і заробіток. Що таке ребрендинг, цілі та етапи ребредингу! [Електронный ресурс]. – Режим доступа: https://biznesua.com.ua/shho-take-rebrending-tsili-ta-etapi-rebredingu/
5. Мотриченко В.М. Розвиток брендів в Україні / В.М. Мотриченко // Формування ринкових відносин в Україні. – 2012. – № 11. – С. 157-160.
__________________________
Науковий керівник: Гарбар Віктор Анатолійович, кандидат економічних наук, доцент, Вінницький торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету
|