:: ECONOMY :: РОЛЬ ПОДАТКУ НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ У ФОРМУВАННІ ПОДАТКОВИХ НАДХОДЖЕНЬ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ УКРАЇНИ :: ECONOMY :: РОЛЬ ПОДАТКУ НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ У ФОРМУВАННІ ПОДАТКОВИХ НАДХОДЖЕНЬ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ УКРАЇНИ
:: ECONOMY :: РОЛЬ ПОДАТКУ НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ У ФОРМУВАННІ ПОДАТКОВИХ НАДХОДЖЕНЬ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ УКРАЇНИ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 36

Термін подання матеріалів

17 грудня 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

РОЛЬ ПОДАТКУ НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ У ФОРМУВАННІ ПОДАТКОВИХ НАДХОДЖЕНЬ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ УКРАЇНИ

 
18.10.2018 12:33
Автор: Костенко Тетяна Андріївна, Університет митної справ та фінансів; Стоколюк Вікторія В’ячеславівна, Університет митної справ та фінансів
[Секція 6. Податкова система. Бюджетна система. Правові відносини в економічній системі;]

Податок на додану вартість обґрунтовано вважають найбільш ефективним видом універсальних акцизів, тому в сучасних умовах ПДВ є обов’язковим елементом податкової системи абсолютної більшості країн з різним рівнем економічного розвитку. В Україні цей податок складає левову частку загальних податкових надходжень і займає суттєве місце в доходах державного бюджету.

Дослідження наукових підходів до розкриття сутності ПДВ та норм Податкового кодексу України (далі ПКУ) дало можливість обґрунтувати власну думку щодо ефективності механізму справляння ПДВ в Україні. ПДВ – непрямий загальнодержавний податок, який є складовою ціни товарів і послуг та включає податкові зобов’язання щодо постачання товарів (послуг), податковий кредит щодо придбання товарів (послуг), які дають можливість штучним шляхом оподатковувати додану вартість (рис. 1).




Податок на додану вартість функціонує у більш ніж 140 країнах світу та вважається одним із основних фіскальних інструментів. У країнах ЄС надходження ПДВ поступаються лише прибутковому податку з громадян. Частка ПДВ у ВВП в цих державах має тенденцію до незначного зростання - з 6,4% ВВП у 2009 році до 7% ВВП у 2017 році. При цьому в різних країнах - членах ЄС фіскальна роль ПДВ є різною та коливається від 3,4% ВВП у Швейцарії до 13% ВВП у Хорватії. В деяких країнах ЄС існують території, де ПДВ не нараховується [2, c. 80-89].

В той же час в Україні ПДВ також відіграє домінуючу роль у наповненні Державного бюджету. Обсяг ПДВ збільшується з кожним роком: у 2013 р. ПДВ становив 181717 млн. грн., у 2014 р. –189241 млн. грн., у 2015 р. – 246858 млн. грн., у 2016 р. – 329911 млн. грн., у 2017 р. – 434041 млн. грн. (рис. 2).




Наведена інформація свідчить, що абсолютний приріст надходжень від податку на додану вартість у 2017 році порівняно з 2013 р. склав 252324 млн. грн. або 59,1 % [4].

Оцінка впливу податкового навантаження на економіку держави передбачає розрахунок індикаторів фіскальної значимості ПДВ у доходах державного бюджету та у ВВП країни (табл. 1).




З таблиці 1 видно, що в Україні ПДВ є основним бюджетоутворюючим податком, який повністю надходить до Державного бюджету України. Починаючи з 2014 року фіскальна роль ПДВ почала зростати, і його частка у ВВП збільшилась з 12,5% у 2013 році до 14,6% у 2017 році. Протягом досліджуваного періоду індикатори фіскальної значимості ПДВ мали хвилеподібну динаміку. Питома вага ПДВ у доходах державного бюджету при середньому значенні 50,1% коливалась від 46,4% до 55,1%. 

Серед причин зниження фактичних надходжень у 2013 році було падіння виробництва, яке почалося ще наприкінці 2012 року, зниження економічної активності, а також уповільнення соціально-економічного розвитку. За попередніми даними Міністерства фінансів у 2017 році тенденція щодо невиконання плану з податку на додану вартість зберігалася, а серед причин можна назвати низьку ефективність планування, недосконалу методику прогнозування надходжень до бюджету та прогалини в механізмі бюджетного відшкодування.

Аналізуючи фіскальну значимість ПДВ для бюджету, доцільно оцінити систематичність та стабільність надходжень цього податку протягом року. Дані свідчать про існування певних коливань у надходженнях ПДВ до бюджету протягом року [3, c. 749-752].

За результатами аналізу щомісячних надходжень ПДВ до державного  бюджету у 2013-2017 роках було розраховано індекси сезонності, що характеризують періодичні щомісячні коливання в сумах надходжень цього податку протягом року. Для розрахунку індексів сезонності: 

1) використано щомісячні показники надходжень ПДВ у 2013-2017 роках;

2) на базі динамічного ряду виокремлено тренд; 

3) після виокремлення тренду виокремлено сезонну та випадкову компоненти для кожного місяця аналізованого періоду.




Рис. 3 свідчить, що щороку у січні, лютому та липні надходження ПДВ пропорційно нижчі, ніж у середньому протягом року. Це може бути зумовлено низькою економічною активністю після новорічних свят, звітними періодами (часовий лаг надходжень - 30 днів після закінчення звітного місяця), періодичністю бюджетного відшкодування ПДВ (для прикладу: у 2017 році у липні було відшкодовано 12 млрд. грн. ПДВ, що вплинуло на загальний показник липня). В березні та грудні надходження ПДВ є одними з найвищих, що може бути зумовлене зростанням споживацької активності в період передноворічних та березневих свят, а також ростом надходжень ПДВ від імпорту товарів. Останній квартал кожного року, крім того, є періодом найбільших бюджетних закупівель, що також впливає на надходження ПДВ до бюджету у листопаді-грудні.

Таким чином, починаючи з 2014 року фіскальна роль ПДВ почала зростати, і його частка у ВВП збільшилася з 12,5% у 2013 році до 14,6% у 

2017 році. Проте фіскальний потенціал ПДВ не реалізується повною мірою, про що можуть свідчити обсяги ухилення від оподаткування, використання цього податку в податкових схемах, динаміка податкового боргу та інші чинники.

Література:

1. Бюджетний моніторинг: аналіз виконання бюджету Україні за 2017 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.minfin.gov.ua. 

2. Дубовик О.Ю., Ковальчук Т.О. Конвергенція механізмів оподаткування доданої вартості України та Євросоюзу / О.Ю. Дубовик, Т.О. Ковальчук // Науковий вісник. – 2016. – Вип. 4. – С. 80-89. 

3. Матвійчук Л.О. Економічна сутність ПДВ та його роль у формуванні дохідної частини державного бюджету України [Електронний ресурс] / Л.О. Матвійчук, І.В. Гоменюк // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2016. – №11. – С. 749-752. – Режим доступу: http://global-national.in.ua/archive/11-2016/157.pdf. 

4. Офіційний сайт Міністерства фінансів України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www. minfin.gov.ua.http://sfs.gov.ua. 

5. Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI. Зі змінами і доповненнями, в редакції станом на 15.08.2018 р.

_______________________

Науковий керівник: Александрюк Тетяна Юріївна, старший викладач кафедри оподаткування та соціального забезпечення, Університет митної справ та фінансів



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ЕФЕКТИВНІСТЬ МЕХАНІЗМУ НАДАННЯ СУБСИДІЙ В УКРАЇНІ
28.10.2018 19:14




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.217 сек. / Mysql: 1599 (0.17 сек.)