Податок на додану вартість обґрунтовано вважають найбільш ефективним видом універсальних акцизів, тому в сучасних умовах ПДВ є обов’язковим елементом податкової системи абсолютної більшості країн з різним рівнем економічного розвитку. В Україні цей податок складає левову частку загальних податкових надходжень і займає суттєве місце в доходах державного бюджету.
Дослідження наукових підходів до розкриття сутності ПДВ та норм Податкового кодексу України (далі ПКУ) дало можливість обґрунтувати власну думку щодо ефективності механізму справляння ПДВ в Україні. ПДВ – непрямий загальнодержавний податок, який є складовою ціни товарів і послуг та включає податкові зобов’язання щодо постачання товарів (послуг), податковий кредит щодо придбання товарів (послуг), які дають можливість штучним шляхом оподатковувати додану вартість (рис. 1).
Податок на додану вартість функціонує у більш ніж 140 країнах світу та вважається одним із основних фіскальних інструментів. У країнах ЄС надходження ПДВ поступаються лише прибутковому податку з громадян. Частка ПДВ у ВВП в цих державах має тенденцію до незначного зростання - з 6,4% ВВП у 2009 році до 7% ВВП у 2017 році. При цьому в різних країнах - членах ЄС фіскальна роль ПДВ є різною та коливається від 3,4% ВВП у Швейцарії до 13% ВВП у Хорватії. В деяких країнах ЄС існують території, де ПДВ не нараховується [2, c. 80-89].
В той же час в Україні ПДВ також відіграє домінуючу роль у наповненні Державного бюджету. Обсяг ПДВ збільшується з кожним роком: у 2013 р. ПДВ становив 181717 млн. грн., у 2014 р. –189241 млн. грн., у 2015 р. – 246858 млн. грн., у 2016 р. – 329911 млн. грн., у 2017 р. – 434041 млн. грн. (рис. 2).
Наведена інформація свідчить, що абсолютний приріст надходжень від податку на додану вартість у 2017 році порівняно з 2013 р. склав 252324 млн. грн. або 59,1 % [4].
Оцінка впливу податкового навантаження на економіку держави передбачає розрахунок індикаторів фіскальної значимості ПДВ у доходах державного бюджету та у ВВП країни (табл. 1).
З таблиці 1 видно, що в Україні ПДВ є основним бюджетоутворюючим податком, який повністю надходить до Державного бюджету України. Починаючи з 2014 року фіскальна роль ПДВ почала зростати, і його частка у ВВП збільшилась з 12,5% у 2013 році до 14,6% у 2017 році. Протягом досліджуваного періоду індикатори фіскальної значимості ПДВ мали хвилеподібну динаміку. Питома вага ПДВ у доходах державного бюджету при середньому значенні 50,1% коливалась від 46,4% до 55,1%.
Серед причин зниження фактичних надходжень у 2013 році було падіння виробництва, яке почалося ще наприкінці 2012 року, зниження економічної активності, а також уповільнення соціально-економічного розвитку. За попередніми даними Міністерства фінансів у 2017 році тенденція щодо невиконання плану з податку на додану вартість зберігалася, а серед причин можна назвати низьку ефективність планування, недосконалу методику прогнозування надходжень до бюджету та прогалини в механізмі бюджетного відшкодування.
Аналізуючи фіскальну значимість ПДВ для бюджету, доцільно оцінити систематичність та стабільність надходжень цього податку протягом року. Дані свідчать про існування певних коливань у надходженнях ПДВ до бюджету протягом року [3, c. 749-752].
За результатами аналізу щомісячних надходжень ПДВ до державного бюджету у 2013-2017 роках було розраховано індекси сезонності, що характеризують періодичні щомісячні коливання в сумах надходжень цього податку протягом року. Для розрахунку індексів сезонності:
1) використано щомісячні показники надходжень ПДВ у 2013-2017 роках;
2) на базі динамічного ряду виокремлено тренд;
3) після виокремлення тренду виокремлено сезонну та випадкову компоненти для кожного місяця аналізованого періоду.
Рис. 3 свідчить, що щороку у січні, лютому та липні надходження ПДВ пропорційно нижчі, ніж у середньому протягом року. Це може бути зумовлено низькою економічною активністю після новорічних свят, звітними періодами (часовий лаг надходжень - 30 днів після закінчення звітного місяця), періодичністю бюджетного відшкодування ПДВ (для прикладу: у 2017 році у липні було відшкодовано 12 млрд. грн. ПДВ, що вплинуло на загальний показник липня). В березні та грудні надходження ПДВ є одними з найвищих, що може бути зумовлене зростанням споживацької активності в період передноворічних та березневих свят, а також ростом надходжень ПДВ від імпорту товарів. Останній квартал кожного року, крім того, є періодом найбільших бюджетних закупівель, що також впливає на надходження ПДВ до бюджету у листопаді-грудні.
Таким чином, починаючи з 2014 року фіскальна роль ПДВ почала зростати, і його частка у ВВП збільшилася з 12,5% у 2013 році до 14,6% у
2017 році. Проте фіскальний потенціал ПДВ не реалізується повною мірою, про що можуть свідчити обсяги ухилення від оподаткування, використання цього податку в податкових схемах, динаміка податкового боргу та інші чинники.
Література:
1. Бюджетний моніторинг: аналіз виконання бюджету Україні за 2017 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.minfin.gov.ua.
2. Дубовик О.Ю., Ковальчук Т.О. Конвергенція механізмів оподаткування доданої вартості України та Євросоюзу / О.Ю. Дубовик, Т.О. Ковальчук // Науковий вісник. – 2016. – Вип. 4. – С. 80-89.
3. Матвійчук Л.О. Економічна сутність ПДВ та його роль у формуванні дохідної частини державного бюджету України [Електронний ресурс] / Л.О. Матвійчук, І.В. Гоменюк // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2016. – №11. – С. 749-752. – Режим доступу: http://global-national.in.ua/archive/11-2016/157.pdf.
4. Офіційний сайт Міністерства фінансів України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www. minfin.gov.ua.http://sfs.gov.ua.
5. Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI. Зі змінами і доповненнями, в редакції станом на 15.08.2018 р.
_______________________
Науковий керівник: Александрюк Тетяна Юріївна, старший викладач кафедри оподаткування та соціального забезпечення, Університет митної справ та фінансів
|