Процес управління прибутковістю – є одним з основних видів господарської діяльності на підприємстві, що забезпечує інтереси його власників, персоналу та держави. Виражений через різницю сукупного доходу та сукупних витрат із урахуванням оподаткування, прибуток як чистий дохід від підприємницької діяльності є винагородою за здійснення підприємницької діяльності із урахуванням її ризикованості.
Роль і значення прибутку підприємства в умовах ринкової економіки наведені на рис. 1.
Прибуток підприємства який є вираженням кінцевих фінансових результатів його господарської діяльності є об’єктом управління. В економічній літературі на належному рівні розкрито сутність управління прибутком підприємства, а також стратегічного управління прибутком підприємства, погляди науковців наведені в табл. 1.
Науковці А.С. Андріяш та А.Ю. Могилова зазначають, що побудова системи управління прибутком вимагає формування систематизованого переліку макрооб’єктів управління, які поділяються на два основні види: управління формуванням прибутку; управління розподілом і використанням прибутку [5, с. 69].
Процес формування прибутку підприємства розглядається як отримання певного фінансового результату суб’єкта підприємницької діяльності, який здійснює господарську та іншу діяльність. Управління формуванням прибутку підприємства виокремлюється науковцями як окремий об’єктом управління зі своїми специфічними особливостями, які пов’язані зі значним впливом факторів зовнішнього середовища на ймовірну величину одержуваного підприємством прибутку, а тому належне управління ним потребує формування окремого механізму.
Механізм управління формуванням прибутку підприємства є сукупністю взаємопов’язаних цілей, завдань, на вирішення яких спрямована його дія, принципів, об’єктів, суб’єктів, методів та інструментів, оціночних показників як складової частини інформаційного забезпечення механізму та функціональних елементів.
Практична реалізація заходів з управління формуванням прибутку підприємства передбачає застосування спектру методів, наведених на рис. 2
Методи аналізу складаються з горизонтального аналіз, вертикального аналізу, порівняльного аналізу, аналізу ризиків, аналізу коефіцієнтів, інтегрального аналізу, факторного аналізу, CVP- aналізу.
Проведемо оцінку управління процесом формування прибутку на прикладі ТОВ «МебліЛІВС» - виробника м'яких і корпусних меблів.
В табл. 2 наведено динаміку прибутку підприємства за 2015 – 2017 роки.
З табл. 2 видно, що для ТОВ «МебліЛІВС» був фінансово важким 2016 рік – показник чистого доходу в даному році втричі нижчі ніж в 2015 році, але підприємство було прибутковим. В 2017 році ТОВ «МебліЛІВС» значно збільшило обсяг своєї реалізації, що дало змогу зрости і чистому прибутку підприємства.
Проведемо факторний аналіз управління процесом формування чистого прибутку на підприємстві. При методі факторного аналізу за моделлю Савицької Г.В. [6] чистий прибуток залежить від ряду факторів:
У табл. 3 наведено 4-факторну модель, побудовану на підставі матеріалів ТОВ «МебліЛІВС», де розраховано вплив чотирьох зазначених факторів на зміну чистого прибутку підприємства.
На підставі проведеного аналізу, можна зробити наступні висновки щодо динаміки зазначених показників ТОВ «МебліЛІВС»:
- сума чистого прибутку в 2016 році в порівнянні з 2015 роком знизилась в цілому на 73 тис. грн., вона зменшилась за рахунок зменшення кількості реалізованої продукції на 101,2 тис. грн. та рахунок зниження ціни одиниці продукції на 362,48 тис. грн., при цьому зниження собівартості одиниці продукції та зменшення постійних витрат призвело до зростання чистого прибутку на 386,59 тис. грн.,
- в 2017році в порівнянні з 2016 роком сума чистого прибутку в цілому зросла на 11 тис грн., на збільшення обсягу прибутку в сумі 1206,91 тис. грн. вплинуло зростання ціни одиниці продукції та збільшення обсягу реалізованої продукції, а зростання собівартості одиниці продукції та постійних витрат зменшило чистий прибуток на суму 1195,91 тис. грн.
Проведений факторний аналіз свідчить, що у підприємства є резерв зростання чистого прибутку за рахунок зниження собівартості одиниці продукції та постійних витрат.
Таким чином, можна зазначити, що на ТОВ «МебліЛІВС» використовуються різні методи управління процесом формування прибутку, що дає результати по збільшенню його обсягів.
Список використаних джерел
1. Павлишенко М.М. Значення прибутку підприємства в ринковій економіці / М.М. Павлишенко, Л.А. Сивуля. – Електронний ресурс. – Режим доступу:http://www.nbuv.gov.ua/portal/chem_biol/nvnltu/17_4/172_
2. Кармінська-Бєлоброва М.В. Механізм управління прибутковістю підприємства / М.В. Кармінська-Бєлоброва [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://irbis-nbuv.gov.ua/ cgibin/irbis_nbuv/ cgiirbis_64.exe? PDF/Nvbdfa_2013_1_16.pdf
3. Ногіна С. Шляхи вдосконалення формування і розподілу прибутку / С. Ногіна // Економічний аналіз. – 2011. – № 8. – С. 283–286.
4. Скалюк Р.В. Управління прибутком підприємств: стратегічний підхід / Р.В. Скалюк // Фінанси, облік і аудит. – 2013. – № 2(22). – С. 109–118
5. Андріяш А.С. Особливості управління прибутком підприємства / А.С. Андріяш, А.Ю. Могилова // Молодий вчений. – 2014. – № 6(1). – С. 68–70.
6. Савицька Г.В. Економічний аналіз діяльності підприємства: навчальний посібник / Савицька Г.В.– К. : Знання, 2004. – 653 с.
_______________________
Науковий керівник: Солнцев Сергій Олексійович, доктор фізико-математичних наук, профессор, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
|