Актуальність. Проблеми трансформації економіки окремих країн в умовах глобалізації набувають особливого науково-теоретичного та практичного значення з урахуванням сучасних реалій розвитку України. Сьогодні постає необхідність визначення стану зовнішньоекономічних відносин України з країнами СНД, Європейського Союзу. За таких умов саме розвиток туризму під впливом процесів глобалізації та інтеграції пріоритетного значення та стає одним із впливових чинників, від яких залежить зростання економіки, підвищення конкурентоспроможності країни на світових ринках, покращення добробуту населення.
Метою даного дослідження є аналіз змін та оцінка стану зовнішньоекономічних відносин України на прикладі розвитку туристичної галузі, визначення системи заходів щодо реалізації конкурентних переваг та адаптації туристичної галузі України до глобальних змін.
Серед сучасних тенденцій розвитку світового господарства загалом і туристичної галузі як його складової, особливої уваги заслуговують процеси глобалізації. Глобалізація є новим етапом розвитку світу, який характеризується різким прискоренням темпів інтернаціоналізації усіх сфер суспільного життя. Процеси глобалізації на туристичному ринку характеризуються зміною технологій, інтернаціоналізацією ділової активності, модернізацією транспортної інфраструктури, створенням механізму регулювання туристичної галузі [1].
Зокрема, останніми десятиліттями туристична галузь довела свою здатність сприяти соціально-економічному розвитку і створенню нових робочих місць. Представляючи 10% світового ВВП, 7% світової торгівлі і 1 з 11 робочих місць, туризм на сьогодні є важливим соціально-економічним сектором [2]. При цьому враховуючи, що більш ніж 1,2 мільярди людей перетинають кордони у рік, туризм також став суттєвою основою для міжкультурного діалогу, соціальної інтеграції, миру і примирення, а також сталого розвитку. Це знайшло своє відображення в проголошенні Генеральною Асамблеєю ООН 2017 року Міжнародним роком сталого розвитку туризму та включення туризму до 17 цілей сталого розвитку, прийнятих світовими лідерами на період до 2030 року [3].
Актуальним постає питання про роль України на світовому ринку туристичних послуг, яка має всі передумови для інтенсивного розвитку туризму: особливості географічного положення та рельєфу, сприятливий клімат, природний, історико-культурний та туристично-рекреаційний потенціал [4]. В той же час, слід зауважити, що динаміка розвитку галузі в Україні значно відстає від світових тенденцій, про що свідчить незначна частка туристичної галузі в структурі ВВП країни – 1,5-2,5 % [5]. Крім того, минулі 2014-2015 роки після окупації Кримського півострова та введення російських військ на територію Східної України стали не надто сприятливими для розвитку туризму.
Висновки та перспективи подальших досліджень. Отже, метою трансформації економіки України в умовах глобалізації на прикладі розвитку туристичної галузі є створення умов для конкуренції, активізації внутрішніх джерел соціально-економічного зростання, створення сприятливого соціально-економічного клімату. Внаслідок чого сучасний туризм повинен розглядатися як сфера економіки та життєдіяльності суспільства, яка загалом тією чи іншою мірою інтегрує практично усі галузі. Саме це і повинно стати головним у формуванні нового державного підходу до туризму як галузі, пріоритетний розвиток якої може позитивно вплинути на економічний і соціальний стан країни, стимулювати важливі галузі економіки, сприяти зміцненню позитивного іміджу України на світовій арені.
Список використаних джерел:
1. С. В. Філиппова, О. О. Комліченко, Н. В. Ротань. Оцінка стану економіки України та перспективи її трансформації в умовах глобалізації. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://sbornik.college.ks.ua/downloads/sbornik1/pdf/21.pdf
2. Смаль В. В., Смаль І. В. Туризм і сталий розвиток // Вісник ЛНУ, Серія Географічна. – 2005. – Вип. 32. – С. 163-173.
3. Офіційний сайт Світової організації туризму ЮНВТО [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www2.unwto.org/content/why-tourism.
4. Грабовенська С.П. Сучасний стан і тенденції розвитку туристичної сфери в Україні. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.newbiznet.com.ua/index.php/ru/articles/80-market/335-2013-07-31-07-08-09.
5. Статистичний збірник «Туристична діяльність в Україні у 2015 році» / Державна служба статистикиУкраїни. – К., 2016. – 76 с.
|