Розвиток економіки України в ринкових умовах вимагає від підприємств авіаційної галузі постійно знаходитись на конкурентному рівні. Крім того, потрібно враховувати тенденції глобалізації світового авіаційного ринку. Провівши дослідження сучасних підходів до визначення економічної категорії «потенціал підприємства», пропонується розглядати інвестиційний потенціал авіапідприємства (ІПА) як організовану сукупність внутрішніх і зовнішніх економічних можливостей та інвестиційних ресурсів, які створюють умови для розвитку та реалізації стратегічних і тактичних цілей авіапідприємства в сфері інвестиційної діяльності. Оцінка вартості авіапідприємства, з точки зору інвестиційного потенціалу, полягає у визначенні поточних та майбутніх вигод від володіння авіапідприємством у грошовому вираженні. Найпростішим методом оцінки є сумування дивідендів по акціях підприємства, проте така методика розрахунку має ряд недоліків, а інші досить маштабні. Проблемою оцінки вартості бізнесу авіапідприємства також є існуюча методика оцінки ґудвілу: в залежності від мети, авіапідприємство може зависити або занизити вартість свого бізнесу, адже ґудвіл – це різниця між балансовою вартістю авіапідприємства та його ринковою вартістю. Оцінка ІПА з позиції оцінки ґудвілу надає інформацію про стан авіапідприємства в галузі та привабливість для інвесторів. Економічне зростання авіпідприємства робить його привабливим з погляду вкладення інвестицій, дає можливості внутрішнього забезпечення інвестиційної діяльності. Цей показник характеризується сумою реінвестиваного прибутку та власного капіталу. Оцінка ІПА через визначення економічного зростання потребує додаткових аргументів для залучення інвестиційних коштів.
Найважливішими ресурсними джерелами формування ІПА, засобами реалізації стратегій розвитку є прибуток авіапідприємства, амортизаційний фонд, власний капітал, що в сукупності формують власний ІПА. Також досить важливою складовою аналізу капіталу авіапідприємства є оцінка потенціалу організаційної структури та персоналу, які є основними факторами його розвитку. Умови оцінки інвестиційного потенціалу авіапідприємства визначаються особливостями здійснення інвестиційної діяльності, яка відрізняється від інших тим, що не дає одразу очікуваного прибутку, збільшення виробництва чи іншого ефекту, тобто авіапідприємство змушене на певний час обмежити власні можливості заради досягення поставлених цілей в майбутньому. З вище сказаного випливає, що ефективність інвестиційної діяльності авіапідприємства завжди пов’язана зі зміною вартості грошей у часі, тому доцільно розглядати кожен елемент оцінки з позицій дисконтування чи нарощування. Щоб уникнути зменшення ефективності інвестиційної діяльності та додаткових витрат, при оцінці ІПА застосуємо методи дисконтування до кожного з елементів, які складають внутрішній ІПА, тоді формула розрахунку має вигляд:
ІПв=ЧПд+Амд+ВКд (1)
Де ЧПд – сумма дисконтованого чистого прибутку на період реалізації інвестиційої стратегії(проекту), Амд – сумма дисконтованих амортизаційних надходжень на період реалізації інвестиційої стратегії(проекту),ВКд – розмір дисконтованого, залученого до інвестиційної діяльності, власного капіталу, на період реалізації інвестиційої стратегії(проекту),
Проведений аналіз внутрішніх джерел формування інвестиційних ресурсів дозволить авіапідприємству реально оцінити свої можливості в реалізації інвестиційної діяльності. Порівняння отриманого результату з потребами авіапідприємства для реалізації стратегій розвитку надасть інформацію, необхідну для прийняття рішення щодо джерел фінансування інвестиційної діяльності. Якщо внутрішніх джерел недостатньо, у авіапідприємства виникиє необхідність в зовнішніх запозиченнях.
Список використаних джерел:
1. Ареф’єва О.В. Формування фінансового простору діяльності підприємств // Фінанси: теорія і практика: Матеріали між нар. наук.-практ. конф., Київ, 16 листопада. 2017. – К.: НАУ, 2017. – С. 181
2. Вовк О.М. Методичний інструментарій оцінювання вартості потенціалу підприємства за дохідним підходом// Збірник наукових праць Державного економіко-технологічного університету транспорту. Серія «Економіка і управління». – К.: ДЕТУТ, 2013. – Вип. 26. –С. 207–211
3. Формування і реалізація інвестиційного потенціалу в перехідній економіці на основі фіскального регулювання – Автореферат. дис. к. е. н./Єгоров А.І./Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2002. — 18 с. — укp.
4. Управління формуванням та використанням інвестиційного потенціалу промислових підприємств. – Автореф. дис. к.е.н./ Бойчук Р.М./НАНУ Інститут регіональних досліджень. – Л., 2003. – 24с. – укр.
5. Формування стратегії підвищення конкурентоспроможності авіапідприємств – Автореферат. дис. к. е. н./Шкода Т.Н./Нац. авіац. універ. – К., 2006. – 22с. – укр.
|