Прибуток є одним з основних фінансових показників оцінки господарської діяльності і займає центральне місце в загальній системі вартісних інструментів та важелів управління економікою.
Прибуток є показником, що формується на мікрорівні. Узагальнюючи в собі фінансові результати різних видів діяльності, прибуток формує одне з джерел сплати податків і поповнює джерела формування фінансових ресурсів підприємства. В умовах ринкової економіки одержання прибутку є безпосередньою метою господарської діяльності. Прибуток створює визначені гарантії для подальшого існування підприємства, оскільки тільки його накопичення у виді різних резервних фондів допомагає переборювати наслідку ризику, зв’язаного з реалізацією товарів на ринку.
Учені-економісти приділяють постійну увагу теоретичним і практичним аспектам управління прибутком підприємства (табл. 1).
Так, формулюючи сутність управління прибутком, І. О. Бланк і В. В. Худа акцентують увагу на процесі розроблення та прийняття управлінських рішень впродовж формування, розподілу та використання прибутку, тобто на поточних цілях досягнення максимального кінцевого результату підприємства в короткотерміновому періоді.
Можна погодитись з думкою В. І. Блонської та П. П. Адамович і вважаємо, що основною метою управління прибутком підприємства є максимізація та оптимізація абсолютної величини чистого прибутку та забезпечення стабільності його формування у часі. Очевидно також, що в умовах негативних тенденцій розвитку української економіки застосування елементів прогнозування та врахування тактичних і стратегічних підходів до управління прибутком є цілком виправданим.
На думку С. Т. Скибенко та М. В. Чемерис, управління прибутком можна трактувати як систему функцій, методів, інструментів, важелів, пов'язаних із формуванням, розподілом і використанням прибутку, що застосовуються з метою досягнення тактичних (забезпечення прийнятного рівня рентабельності діяльності) і стратегічних цілей підприємства (зростання його вартості) [5, c.152].
З.М. Мочаліна зазначає, що з урахуванням змісту процесу управління прибутком формуються його мета і задачі. Так, головна мета управління прибутком – це забезпечення максимізації добробуту власників підприємства в поточному і перспективному періоді.
Основні завдання управління прибутком:
1. Забезпечення максимізації розміру формованого прибутку, що відповідає ресурсному потенціалу підприємства і ринковій кон'юнктурі
2. Забезпечення оптимальної пропорційності між рівнем формованого прибутку й імовірним рівнем ризику
3. Забезпечення високої якості формованого прибутку
4. Забезпечення виплати необхідного рівня доходу на інвестований капітал власникам підприємства.
5. Забезпечення формування достатнього обсягу фінансових ресурсів за рахунок прибутку відповідно до завдань розвитку підприємства в майбутньому періоді
6. Забезпечення постійного зростання ринкової вартості підприємства
7. Забезпечення ефективності програм участі персоналу в прибутку [4, c.51].
Л. І. Гладка, М. О. Домащенко та М. В. Ковальова вважають, що основними завданнями управління прибутку є: систематичний контроль за виконанням планів одержання прибутку; виявлення факторів формування показників прибутку та розрахунки їхнього впливу; вивчення напрямків і тенденцій розподілу прибутку; виявлення резервів збільшення прибутку; розробка заходів для використання виявлених резервів [3, c.197].
Спрощена схема системного підходу до управління прибутком представлена на рис. 1.
Отже, управління прибутком підприємства розподіляється на три важливі підсистеми: управління формуванням прибутку; управління розподілом прибутку та управління використанням прибутку. Процес управління прибутком підприємства має відбуватися в певній послідовності і забезпечувати реалізацію головної мети та основних задач цього управління.
Список використаних джерел:
1. Бланк І.О. Управління прибутком / І.О. Бланк. – К.: Ніка-центр, 2003. – 354 с.
2. Блонська В. І. Вдосконалення системи управління розподілом та використанням прибутку підприємства / В.І. Блонська, П.П. Адамович // Науковий вісник НЛТУ України. – 2010. – Вип. 20.7. – С. 91–96.
3. Гладка Л. І. Управління прибутком в сучасних умовах / Л. І. Гладка, М. О. Домащенко, М. В. Ковальова // Економіка і регіон. - 2012. - № 1. - С. 195-198.
4. Мочаліна З.М. Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення модуля дисципліни «Фінансовий менеджмент» / З.М. Мочаліна. – Харків: ХНАМГ, 2006. − 157 с.
5. Скибенко С. Т. Формування стратегії управління прибутком підприємства / С. Т. Скибенко, М. В. Чемерис // Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. - 2011. - № 6(2). - С. 152-160.
6. Худа В. В. Управління прибутком торговельних підприємств: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: спец. 08.00.04 / В. В. Худа. - К.: Лібра, 2007. - 22 с.
|