Важливою складовою економічного та соціального розвитку будь-якої країни є людський розвиток. Людський розвиток - це рушійна сила розвитку країни, яка з кожним роком набуває все більшу силу. Так сферами для людського розвитку є: обслуговування, медицина, освіта, право, екологія.
Існує сучасна концепція людського розвитку. Вона має наступні складові: продуктивність, рівноправність, розширення та реалізація можливостей, безпека. Це означає: достойна матеріальна винагорода за працю, що підвищує продуктивність діяльності людини; рівноправність, незалежно від статі, походження матеріального та соціального становища у суспільстві, що дає можливість вільної участі в економічному, соціальному та політичному житті країни; участь у суспільному житті; під складовою безпеки розуміється захист від насильства, безробіття, злочинності; можливість усім отримувати освіту, медичну допомогу тощо у рівних умовах, що іноді тягне за собою неправильний розподіл ресурсів, - це стосується хворих, інвалідів тощо [3].
Людський розвиток як соціальна сфера зазнає глобальної трансформації. Це зумовлює пошуки нових шляхів і видів ресурсів суспільного розвитку населення, задля соціалізації економічної складової.
Мета роботи: розгляд ознак, проблем та перспектив людського розвитку в Україні, значення інвестицій до цієї сфери. Теоретичні засади людського розвитку розглядали Д. Белл, Т. Бентлі, Дж. Б’юкенен, М. Гальвановський. До вчених, що присвятили свої роботи вивченню людського розвитку України належать: С. Е. Сардак, С.І. Бандур, О.А. Грішнова, Т.А. Заєць, В.І. Куценко, Е.М. Лібанова, В.М. Новиков, В.М. Порохня та інші. Усі вони розглядають поліпшення соціально-економічного становища через залучення та ефективне використання іноземних інвестицій.
Узагальнено порівняння людського потенціалу в країнах світу описують індекси людського розвитку (ІЛР). Згідно з ІЛР, у середині 1990-х рр показники людського розвитку України погіршилися: згідно Звіту ІЛР за 1997 рік, показники України були 0, 730, у той час як у 1992 році ці показники сягали 0, 773, що і вказує на погіршення стану людського розвитку у країні на 5,6 %, але вже з 1998 року стан почав покращуватись. Про це свідчить Звіт за 2004 рік, у якому наведені дані за 2002 рік, де Україна на 70 місці з індексом 0,777, що на 6,3% більше ніж у 1998 році. Для порівняння: Норвегія – країна, яка вже багато років знаходиться на першому місці в рейтингу, у 2002 р. її ІЛР складав 0,956, що на 23 % більше, ніж в Україні, а за загальносвітовим рівнем склав 0,729, що на 6,2% менше, ніж в Україні. Якщо охарактеризувати місце України у рейтингу ІЛР порівняно з географічно найближчими країнами, то можна побачити, що Угорщина посіла 43-е місце, Польща - 36-е, Словаччина - 40-е місце, Болгарія - 56-е і Румунія - 50-е місце, а також Росія 49-е місце і Білорусія - 52-е, тоді як Україна на 84 - му місці [1].
Аналізуючи ці дані можна побачити регресивну тенденцію розвитку України, тобто за 14 років показники України в рейтингу Індексу людського розвитку погіршились на 14 сходинок. Дивлячись на вищеперераховані країни, можна побачити, що всі вони, за винятком, Росії та Білорусії, входять до складу Європейського Союзу і за розвитком людського потенціалу займають вищі сходинки ніж Україна. З цього випливає, що задля поліпшення існуючого становища у нашій країні треба орієнтуватися на тих, хто вже цього досяг. Отже однією з ланок, яка може допомогти нашій державі покращити людський розвиток - це європейська інтеграція.
До основних проблем, що стосуються людського розвитку в Україні можна віднести: масштабні виїзди українців за кордон з метою заробітку; зменшення офіціально зареєстрованих шлюбів; підвищення кількості дітей, народжених поза шлюбом; наявність процесу старіння, що базується на наступних даних: частка осіб, вік яких до 15 років складає 13, 7%; частка людей віком від 15 до 65 років складає 70,8% від усіх мешканців України; 15,5% населення - це люди похилого віку; висока смертність чоловіків, що знаходяться у працездатному віці, які працюють в основних галузях промисловості. Основні причини цього: отруєння і травматизм; зниження продуктивності людської праці через невідповідний рівень винагороди за роботу, а також через знецінення освітнього потенціалу населення; зменшення відповідності професійної кваліфікації мешканців країни та попиту роботодавців відповідно до професійних навичок претендентів на роботу [2].
Розглядаючи перспективи людського розвитку в Україні, особливої уваги заслуговує сфера освіти. Так за показниками Індексу людського розвитку, освіта в Україні залишається на значно високому рівні. З цього випливає, що задля підняття людського потенціалу країни слід приділити значну увагу ще більшому розвитку освітній сфері. Взагалі освіта та медицина є одними з найважливіших сфер інвестування для розвитку людського капіталу. Адже навчання надає базові та вузькоспрямовані знання та навички для подальшого їх застосування під час роботи. Слід зазначити, що мова йдеться не тільки про навчання у школах та університетах, а й на виробництві. Це є невід’ємною частиною успішного функціонування виробничого апарату у складі співробітників фірми, заводу тощо. Цим можна обґрунтувати потребу керівництва у фінансуванні навчання своїх співробітників. Це стосується усіх сфер діяльності жителів нашої країни. Адже від належної освіти залежить якісна робота представників таких професій як: вчителі, інженери, програмісти, лікарі тощо. Що у свою чергу підніміть на високий рівень медичне обслуговування, ІТ-сферу, освітню сферу та ін. в Україні. Джерелом фінансового забезпечення можуть бути як державні, так і недержавні установи. Серед державних: уряд, серед недержавних - соціальні та міжнародні фонди та організації, фірми, освітні установи тощо.
У ході дослідження було виявлено, що для стабільного та результативного функціонування як соціальних, так і економічних відносин, економіку потрібно переорієнтувати на людину. Наразі кількісно та якісно продуктивні сили людства мають планетарний масштаб, що доречно було б використовувати на користь усього людства загалом, задля вирішення таких глобальних проблем як використання ядерної зброї, наслідки глобалізації, екологічні проблеми тощо. Щоб забезпечити стабільність стану економіки України, треба спрямовувати людину на суспільні процеси, що перетинаються з її потребами: духовним і фізичним, а також забезпечити її матеріально на достатньому рівні, що у свою чергу визначить стратегію розвитку ринкової економіки.
Способи економічного зростання на основі людського розвитку: залучення інвестицій у всі соціальні сфери життя суспільства: освіта, охорона здоров’я, професійна підготовка; рівноправний та справедливий розподіл заробітної плати, задля забезпечення матеріального потенціалу суспільства; урегулювання соціальних витрат; надання свободи вибору у політичній та соціально-економічній сферах життя.
Отже, підбиваючи підсумки всього вищезазначеного, можна відмітити, що наразі Україна не займає перших щаблів у розвитку людського потенціалу. Але серед тих галузей, що зазнають економічного та соціальної кризи, залишається, одна, найбільш стійка, - сфера освіти. Саме на неї треба орієнтуватись та докладати чималих зусиль, у тому числі і фінансових, на її розвиток. Це забезпечить нормальне функціонування не тільки окремо цієї галузі, а й усіх інших сфер людської діяльності, таких як: медицина, промислова галузь, інженерія тощо.
Список використаних джерел:
1. Доклад о человеческом развитии 2016 [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://hdr.undp.org/sites/default/files/HDR2016_RU_Overview_Web.pdf
2. Економічна правда [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://www.epravda.com.ua/columns/2017/04/13/623821/
3. Наукові праці [Електронний ресурс] // Режим доступу: file:///C:/Users/%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%B5%D0%B9/Downloads/Z17.pdf.
4. Сардак С. Е. Глобальна регуляторна система розвитку людських ресурсів : дис… д-ра ек. наук : 08.00.02 / Сардак Сергій Едуардович ; ДНУ ім. О. Гончара. – Д., 2013. – 586 с.
|