УДК 339.13
Основою продуктивної роботи підприємств-товаровиробників є реалізація виробленої продукції, яка передбачає дослідження споживачів, їх переваг, потреб, мотивів при купівлі. У разі усвідомлення питання «Чого хоче споживач», і надання точної відповіді, прогнозуватиметься ефективна робота корпорацій.
Виходячи з цього керівникам організацій при аналізі маркетингових можливостей доводиться збирати інформацію, оцінювати ринковий попит та маркетингове середовище.
Філіп Котлер виділяє наступні методи здійснення контактів: анкета, що розсилається по пошті, телефонне інтерв’ю, особиста співбесіда, онлайнове інтерв’ю [1, с. 130]. Вибір методу залежить від поставлених цілей дослідження, аналізу можливостей фінансування, терміну проведення та інших факторів.
Якщо дослідження не обмежується часовими рамками доцільно проводити поштове опитування. Для цього складається анкета, у якій зазначаються питання, відповідь на які формує напрямок роботи стосовно позиціонування товару на ринку, який максимально задовольнятиме потреби покупців. Зворотній зв'язок, при даному методі, може відбуватись не відразу, кількість респондентів незначна. На нашу думку, даний метод не відобразить ефективних результатів, враховуючи зайнятість респондентів та їх потенційну пасивність в опитуванні.
За ситуації, коли маркетингова служба підприємства володіє особистою інформацією клієнтів, та має їх контактні телефони, оперативним методом збору інформації є телефонне інтерв’ю, яке передбачає контакт інтерв’юера з респондентом по телефонній лінії.
Метод особистої співбесіди передбачає безпосередній контакт з респондентом, при якому відповіді записуються у анкету. Місцем проведення опитування є: ярмарки, виставки, магазини, торгові точки, вулиця та ін. Даний метод є дорого-вартісним та потребує спеціальної підготовки.
У зв’язку з розвитком новітніх технологій, популярним методом контакту зі споживачем є онлайнове інтерв’ю [1, с. 131]. Підприємство може розмістити анкету на своїй WEB-сторінці. Цільовою аудиторією, при даному методі, є усі відвідувачі сайту компанії.
Отже, аналізуючи вищенаведений матеріал, на нашу думку найефективнішим методом здійснення контактів з цільовою аудиторією є особисте інтерв’ю, адже під час його проведення інтерв’юер може оцінити достовірність зібраної інформації, опитування відбувається віч-на-віч (face-to-face), проявити симпатію до респондента, чим налаштувати його на продуктивніші відповіді. Тривалість опитування піддається регулюванню.
В результаті будь-якого опитування проводиться аналіз зібраних результатів, описується цільова аудиторія (вік, стать, середній рівень доходів та ін.), вивчаються їхні запити, бажання, потреби, інтереси, вимоги до товару та побажання. Після аналізу інформації представляються результати та приймаються відповідні управлінські рішення.
Як висновок варто зазначити, що вибір будь-якого методу здійснення контактів із потенційними споживачами залежатиме від фінансування маркетингових досліджень. Керівникам варто зосередити свою увагу на споживачеві. Аналіз його потреб допоможе визначити вектор розвитку підприємства, сформувати маркетингову стратегію та покращити фінансові результати.
Список використаних джерел:
1. Котлер, Ф. Маркетинг менеджмент. Экспресс-курс 2-е изд. / Пер. с англ. под. ред. С.Г.Божук. – СПб.: Питер, 2006. – 464с.
_________________________
Науковий керівник: Краузе Ольга Ігорівна, кандидат економічних наук, доцент, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
|