Одним із важливих стратегічних питань на сьогодні для України залишається модернізація національної економіки та збільшення динаміки соціально-економічного розвитку. Вирішення поставлених проблем прямо залежить від інтенсивності та обсягів надходження іноземних інвестицій в країну. Метою роботи є оцінка динаміки обсягів іноземних інвестицій в Україну.
Проблеми пов’язані із залученням іноземних інвестицій досліджуються такими українськими вченими: Г.А. Андрійович, О.В. Яременко, О.А. Прокопчук, Ю.В. Чириченко.
Надходження прямих іноземних інвестицій сприяє якісним змінам в економіці країни, а саме: створенню нових виробничих потужностей та робочих місць, притоку іноземної валюти в країну, розвитку експортної галузі і зменшення рівня залежності від імпорту, розвитку та обміну новітніми технологіями.
Існують також певні ризики використання зовнішнього інвестування, як підвищення залежності національної економіки від іноземного капіталу, зниження рівня конкурентоспроможності вітчизняних товарів, виведення капіталу за кордон. Але, нажаль, сучасні реалії вказують на те, що підняти економіку країни, без іноземних інвестицій, буде вкрай важко [1].
Сфера інвестиційної діяльності в Україні регулюється законами: «Про інвестиційну діяльність», «Про усунення дискримінації в оподаткуванні суб’єктів підприємницької діяльності, створених з використанням майна та коштів вітчизняного походження», «Про режим іноземного інвестування».
Згідно з якими, держава гарантує відшкодування упущеної вигоди, моральної шкоди та завданих збитків іноземним інвесторам в разі бездіяльності або неналежного виконання державними органами України передбачених законодавством обов’язків. До іноземних інвестицій застосується національний режим валютного регулювання та сплати податків на території України. Виробники біопального тимчасово звільняються від оподаткування прибутку. Також ставка податку на додану вартість зменшується до 17%, а реєстрація іноземних інвестицій є не обов’язковою. Отже, дані законодавчі акти створюють надійну базу для приваблення іноземних інвестицій та їх захисту.
Як видно з таблиці 1 перше місце займає Кіпр (25,6% в 2017р., а 31,7% в 2013р.), цей факт пов’язаний з тим, що саме Кіпр є найближчою до України офшорною зоною. Тобто, велика кількість інвестицій пов’язана з корупційними схемами можновладців, які під видом інвестицій легалізують свій капітал. Для того, щоб побачити більш реалістичну картину інвестувань, слід звернути увагу на Нідерланди і Німеччину.
Виходячи з даних наведених в таблиці 1 та на рисунку 1 ми можемо стверджувати, що обсяг залучених інвестицій на кінець 2015р. із початку інвестування зменшився за два роки на 25,4%. Це свідчить про погіршення її інвестиційної привабливості, така ситуація обумовлена політичною та економічною нестабільністю в країні, тобто військовими діями та високим рівнем корупції.
Заходи державного керівництва, по виведенню країни з кризи та поверненню їй статусу інвестиційно привабливої, відбилися на показниках у вигляді поступового збільшення обсягу інвестицій: їх приріст у період з 2016 – 2017рр.
Нажаль вільному залученню іноземних інвестицій перешкоджають певні негативні реалії, такі як наявність великої кількості нормативно-законодавчих актів, наказів, постановок КМУ, відсутність чітких механізмів виконання діючих законів, можливість для зловживання деякими нормами і порушення діючого законодавства через низку протиріч в законах. Найбільшим відштовхуючим фактором для іноземних інвесторів все ще залишається високий рівень корупції та нестабільність політичної ситуації в країні.
Отже виходячи з результатів дослідження ми можемо стверджувати, що кількість інвестицій впала більш ніж на 10 млн. дол. в період з 2013 – 2017рр. Причини, що заважають Україні повернути собі статус інвестиційно привабливої держави полягають у нестабільності політичної та економічної ситуації. Для покращення інвестиційного стану пропонується розробити план дій з підвищення інвестиційної привабливості та залучити до його створення широке коло експертів, науковців, представників органів державної влади.
Список використаних джерел:
1. Юрчик І.Б., Маценко А.А. Іноземні інвестиції в Україні: проблеми та перспективи. / Юрчик И.Б., Маценко А.А. // «Молодий вчений» травень, 2016 р. – № 5 (32). – С. 206.
2. Офіційний веб"сайт Державної служби статистики України [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/
3. "Про внесення змін до деяких законів України щодо усунення регуляторних бар'єрів для розвитку державно" приватного партнерства та стимулювання інвестицій в "Україні" [Електронний ресурс]: Закон України від 24.11.2015
№ 817"19. — Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/817"19
|