Бджільництво належить до найдавніших занять українців. Україна – одна з провідних держав світу, яка має розвинене бджільництво, що забезпечує багато різних потреб. У світі Україну визнають як батьківщину культурного бджільництва, заснованого працею основоположника прогресивних ідей у галузі П.І. Прокоповича (1775-1850 рр.).
Динаміка світової ціни на природний мед за останні 10 років характеризується стабільним зростанням (рис. 1).
Рис.1. Динаміка світових експортних та імпортних цін на мед [1]
Обсяги торгівлі медом у світі за п’ять останніх років збільшились на 30% і у 2016 р. досягли 659,2 тис. т, або 2,24 млрд. дол. США. Країни ЄС – найбільший імпортер і споживач меду на душу населення (близько 50%). США – другий найбільший імпортер меду (26,3%).
Україна – 7 країна у світі за обсягами експорту природного меду в 2016 р. За 6 місяців 2017 р. Україна збільшила експорт меду з 15,2 до 29,6 тис. т.
Рис. 2. Експортна вартість натурального меду у 2016 р. (млн. дол. США) [2]
За сприятливих умов Україна найближчими роками має можливість збільшити виробництво меду на третину. Щоб вивести нашу країну в світові лідери з експорту меду потрібні зміни, а саме:
1. Для подальшого зростання треба переходити на промислове виробництво. Наприклад, у Канаді 7 тис. пасічників виробляють 29 тис. т меду, а в Україні – 400 тис. осіб виготовляють 80 тис. т. Продуктивність сім’ї бджіл у Канаді досягає 50 кг меду на рік, а у нас – 12-20 кг. Це тому, що в Канаді виробництво меду на промисловому рівні, а в Україні – на аматорському. Збільшити виробництво меду могло б об’єднання пасічників в кооперативи, бо бджільництво стає рентабельним починаючи із 100 сімей бджіл. Відповідно відбудеться підвищення якості та стандартизація продукції.
2. Український мед в основному експортується як сировина. Знизивши вартість меду на 29% у 2016 р. Україна збільшила експорт на 58,2%. Прибутки українських бджолярів зросли на 13%. Найбільшим імпортером залишається Німеччина (33%). Середня закупівельна ціна меду – 2 $/кг. Часто німці фасують український мед, видаючи його за продукт, виготовлений в ФРН. Ціна такого «німецького» меду складає вже близько 10 євро/кг. Отже потрібно розвивати роздрібні продажі меду під власними торговими марками. Зараз бджолярі в умовах жорсткої конкуренції віддають свою продукцію задешево.
3. Важливим питанням є розширення квот на експорт меду: наша країна реально експортує до ЄС значно більше меду. Попит на цей продукт настільки великий, що квоти на його поставку (5 тис. т у 2016 р. та 5,2 тис. т у 2017 р.) вичерпуються за кілька днів. Ринок США також перспективний. Всього 30% попиту там забезпечується власним виробництвом. Через це американський ринок надзвичайно конкурентний. Зокрема, активно змагаються за свою частку на ньому В’єтнам та Індія. Проте Україна не відстає і знаходиться в лідерах.
Список використаних джерел:
1. Eurostat [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/newxtweb/
2. World’s Top Exports [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.worldstopexports.com/natural-honey-exporters/
|