Удосконалення автоматизованих процесів формування та виконання бюджетів різних рівнів включає також електронне звітування суб'єктів державного сектору з використанням інформаційних технологій та електронного цифрового підпису. В рамках реалізації Плану заходів щодо модернізації системи бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.11.2016 № 1038, Державною казначейською службою України створена Система подання електронної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів і державними цільовими фондами (далі – АС "Є-Звітність).
Переваги подання звітності в електронному вигляді значні, а саме автоматична перевірка документів на наявність арифметичних помилок, також можна заощадити час відправивши звітність в електронному вигляді за допомогою спеціальних програм та передати через мережу Інтернет. Серед новітніх програм для бюджетних установ є АС “Є-Звітність”[1].
Метою складання фінансової звітності є надання користувачам повної та правдивої інформації про фінансовий стан, результати діяльності та рух коштів суб'єкта державного сектору [2]. Фінансова звітність у державному секторі забезпечує інформаційні потреби користувачів щодо:
джерел надходжень коштів та напрямів їх використання;
дотримання фінансової дисципліни суб'єктом державного сектору;
цільового використання бюджетних коштів;
рівня ресурсів, потрібних для продовження діяльності.
Фінансова звітність подається органам Казначейства на електронних носіях згідно з вимогами автоматизованої системи Державної казначейської служби України. При поданні фінансової звітності в електронному вигляді застосовуються вимоги законодавства про електронні документи та електронний документообіг [1].
АС "Є-Звітність" являє собою єдиний формат подання електронної звітності клієнтів Казначейства і є важливим кроком модернізації системи бухгалтерського обліку в державному секторі.
Розпорядники та одержувачі бюджетних коштів здійснюють подачу звітності починаючи з І кварталу 2018 року в електронному вигляді через АС «Є-Звітність», яка надає можливість візуалізувати оригінал електронної форми звітності на паперових носіях, що відповідає вимогам Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг». Подана в електронному вигляді звітність буде перевірена та завізована органом Казначейства в установленому порядку.
АС “Є-Звітність” надає можливість:
заповнити в електронному вигляді затверджені форми фінансової звітності, перевірити, підписати ЕЦП кожну форму фінансової звітності та подати до органу Казначейства за місцем обслуговування;
на підставі даних бухгалтерського обліку, що формуються в інформаційній системі Казначейства, скласти бюджетну звітність, перевірити її, заповнити форми щодо розкриття елементів бюджетної звітності, підписати ЕЦП кожну форму бюджетної звітності та подати до органу ДКУ за місцем обслуговування;
здійснювати автоматизовану консолідацію усіх форм фінансової та бюджетної звітності на кожному рівні консолідації;
прискорити перевірку ДКСУ звітності, в тому числі на відповідність даним бухгалтерського обліку органів Казначейства, щоформуються в інформаційній системі Казначейства.
Щоб почати роботу в АС “Є-Звітність” необхідно пройти такі етапи:
1) прийняти рішення щодо вибору АЦСК та придбати захищені носії ключової інформації сумісних з АС “Є-Звітність”;
2) підготувати та передати пакет документів для генерації ЕЦП до АЦСК;
3) оформлення заявок про надання доступу до АС “Є-Звітність” та передача їх до територіального органу Казначейства за місцем обслуговування;
4) підключення до АС “Є-Звітність” через мережу інтернету та налаштування кабінету установи;
5) робота в АС “Є-Звітність”.
Основні переваги АС «Є-Звітність»:
надає змогу на підставі даних, сформованих в інформаційній системі Казначейства: скласти бюджетну звітність, перевірити її, заповнити форми щодо розкриття елементів бюджетної звітності, підписати ЕЦП та подати до органу Казначейства за місцем обслуговування. Автоматичне формування бюджетної звітності зменшить затрати робочого часу на заповнення форм звітності;
прискорить перевірку органами Казначейства звітності, у т. ч. на відповідність даним бухгалтерського обліку, що формуються в інформаційній системі Казначейства.
Список використаних джерел:
1. Наказ Міністерства фінансів України від 24.01.2012 р. № 44 «Про затвердження Порядку складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування» [Eлектронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon.rada.gov.ua.
2. Національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі. Офіційний сайт Міністерства фінансів України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://minfin.kmu.gov.ua/.
|