В сучасних умовах інструментарій статистичної бізнес-аналітики знаходить все більш широке застосування в господарській практиці. В окремих сферах управлінської діяльності обґрунтування і прийняття рішень без застосування статистичних методів аналізу не є можливим. Саме до таких сфер належить формування фінансової стратегії підприємства. Остання являє собою генеральний план дій по забезпеченню підприємства грошовими коштами і фінансовими ресурсами. Вона охоплює різні аспекти формування фінансів, їх планування і забезпечення. Безумовно, комплекс аналітичних методів, що застосовуються в ході формування стратегії, повинен максимально забезпечувати рішення всіх висунутих до неї вимог. У цих умовах набувають актуальність різні аспекти застосування аналітичних систем з функціями систематизації, візуалізації і діагностики статистичних даних.
На підставі викладеного, метою даного дослідження є узагальнення сучасних уявлень і аналіз можливостей застосування статистичних методів аналізу для формування фінансової стратегії розвитку підприємства.
Як відомо, фінансова стратегія розвитку є досить складним з технічної точки зору документом, розробка та обґрунтування якого здійснюється в певній послідовності, дотримуючись цілого ряду методологічних принципів і методичних рекомендацій. На кожному етапі формування фінансової стратегії в якості інструментів отримання інформації можуть застосовуватися різні статистичні методи, зокрема, аналізу показників, варіації, трендів, факторного аналізу, статистичної екстраполяції та ряд інших. Підтвердженням тому може служити декомпозиція інструментарію бізнес-аналітики по етапах розробки фінансової стратегії (табл. 1).
Таблиця 1 - Систематизація інструментарію бізнес-аналітики по етапах формування фінансової стратегії підприємства
Економісти особливо підкреслюють, що «при розробці фінансової стратегії необхідно об'єктивно і всебічно врахувати чинники, які надають на неї вплив, це перш за все: діючий фінансово інвестиційний механізм, існуючі умови фінансового ринку та ринкової економіки в цілому; виробничі, маркетингові і фінансові можливості організації »[1]. І тут також криються підстави для застосування інструментів статистичного аналізу. По-перше, всебічному і комплексному вивченню факторів, що впливають на розвиток підприємства, сприяє застосування автоматизованих систем управління ресурсами і процесами. Автоматично накопичуються і постійно оновлюються в системах управління підприємством великі масиви даних, а також доступна деталізована інформація про стан національної і світової економіки, як в цілому, так і в розрізі галузей і ринків. Це забезпечує належну інформаційну основу для застосування сучасних методів статистичного аналізу і сприяє отриманню достовірних відомостей про досліджувані явища. По-друге «майже все в суспільному житті випливає з рідкісних, але пов'язаних між собою потрясінь і стрибків »[2, с. 21], тому криві нормального розподілу адекватно не відображають значних відхилень фактичних значень досліджуваних явищ від середніх.
Таким чином методи статистичного аналізу дозволяють виявляти латентні узагальнюючі і незалежні характеристики розвитку досліджуваних явищ і процесів, без винятку на всіх етапах формування фінансової стратегії підприємства.
Список використаних джерел:
1. Барабанова, І.Ю. Цілі і завдання розробки фінансової стратегії на підприємстві / І.Ю. Барабанова // Вісник Університету (Державний університет управління). - 2012. - Т. 3. - № 3. - С. 40-44.
2. Талеб, М.М. Чорний лебідь. Під знаком непередбачуваності / пер з англ. під ред. М. Тюнькін. - М.: Видавництво КоЛибри, 2010. - 528 с.
|