Рівень розвитку страхового ринку є важливим показником еволюції становлення фінансової системи країни. Зростання економіки країни залежить в тому числі і від функціонування страхового ринку та фінансової підтримки страхових компаній. Фінансове забезпечення страхового ринку допомагає забезпечити ефективну систему захисту підприємств, громадян та країни в цілому. Саме в умовах ринку, що супроводжується різноманітними ризиками, значно підвищується роль страхування, яке є важливим засобом захисту майнових інтересів.
Кількість страхових компаній станом на 31.12.2017 в Україні становила 310, з яких 39 страхових компаній зі страхування життя (СК "Life") та 271 страхових компаній, що здійснювали види страхування, інші, ніж страхування життя (СК "non-Life"). Кількість страхових компаній має тенденцію до зменшення, так за 2017 рік порівняно з 2015 роком, кількість компаній зменшилася на 51 страхову компанію, порівняно з 2014 роком зменшилася на 72 страхові компанії.
Протягом 2015 року страховиками були отримані валові страхові премії за страхування та перестрахування ризиків від страхувальників та перестрахувальників у сумі 29 736 млн. грн., з них 34,4% надійшли від фізичних осіб (у розмірі 10 239,5 млн. грн.) та 65,6% надійшли від юридичних осіб (у розмірі 19 496,5 млн. грн.).
Валові страхові премії, отримані страховиками при страхуванні та перестрахуванні ризиків від страхувальників та перестрахувальників за 2017 рік, становили 35 170,3 млн. грн., з яких: 13 220,0 млн. грн. (37,6%), що надійшли від фізичних осіб; 21 950,3 млн. грн. (62,4%), що надійшли від юридичних осіб.
Протягом 5 років обсяги надходжень від податку на прибуток страхових організацій є дуже нерівномірними. Так, за результатами 2016 року надійшло 854,67 млн. грн. податку на прибуток, що на 20,13% більше, ніж аналогічні надходження 2014 року (711,47 млн. грн., включаючи сплату податку авансованими платежами). Така ситуація є наслідком дії оновленої системи оподаткування діяльності страхових компаній. Такі значні надходження податку на прибуток у 2013 році зумовлені, насамперед, значною часткою авансових платежів у сплаті податку. Якщо не враховувати авансових внесків, обсяги податку на прибуток страхових компаній до Зведеного бюджету складали 308,92 млн. грн. у 2013 році та 184,81 млн. грн. у 2014 рр.
У 2016 році частка податку на прибуток страхових організацій у загальному обсязі надходжень до Зведеного бюджету держави склала 2,19% та є найбільшою протягом аналізованого періоду. Крім того, слід звернути увагу на те, що обсяги надходжень податку на прибуток підприємств до Зведеного бюджету держави мають негативну тенденцію, що є наслідком скорочення виробництва в країні та значної частки «тіньового» сектору економіки.
У 2015 р. (після запровадження змін в оподаткуванні) на фоні незначного зниження загальних обсягів сплаченого до бюджету податку на прибуток сума його надходжень від страхових компаній порівняно з попереднім роком зросла на 20,1% (2.4.). Внаслідок цього частка перерахованого страховиками податку на прибуток у загальних його надходженнях підвищилася з 1,8 до 2,2%, а спеціально розрахований коефіцієнт, який характеризує співвідношення між надходженнями вказаного податку від страхових організацій та банківських установ, підвищився у 3,9 раза (з 0,31 до 1,21). Це може з певною мірою достовірності свідчити про підвищення рівня податкового навантаження на вітчизняних страховиків, що ставить їх в нерівні умови порівняно з іншими учасниками фінансового ринку (банками, компаніями з управління активами тощо).
З 1 січня 2015 року оподаткування страхової діяльності в Україні здійснюється шляхом справляння податку на прибуток у розмірі 18% і податку на дохід у розмірі 3% за договорами страхування від об'єкта оподаткування. Отже, замість існуючої системи було введена змішану систему оподаткування, яка передбачає два об’єкти оподаткування страхових компаній:
– відповідно до загальних правил — прибуток від страхової і нестрахової діяльності, що оподатковується за загальною ставкою 18%;
– відповідно до спеціальних правил — дохід від страхової діяльності, для оподаткування якого застосовуються різні ставки.
Ідеальний спосіб оподаткування страхового бізнесу полягає у стягненні податку безпосередньо з корпоративного прибутку страхової компанії. Така система ставила би страховий бізнес у рівні умови з іншими підприємницькими структурами і не створювала б економічних стимулів до податкового планування.
Одним із напрямів удосконалення податку на прибуток є запровадження диференційованого оподаткування прибутків страховиків за видами діяльності залежно від напряму, обсягів і результатів діяльності, а саме: окремого оподаткування основної операційної діяльності, окремого – фінансової діяльності, окремого – інвестиційної діяльності та окремого оподаткування іншої операційної діяльності.
Список використаних джерел:
1. Тимощук О. В. Теоретичні аспекти податкового регулювання страхової діяльності / О. В. Тимощук // Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». Сер.: Економічна теорія та право. – 2014. – № 2. – С. 146-152.
2. Терещенко В.С., Бевза Н.С. Проблеми оподаткування страхових компаній та шляхи їх вирішення [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
|