Понад 40 років тому назад у навчальній та практичній літературі виокремлюється новий самостійний напрямок, який отримує назву «соціальний маркетинг». Один із відомих маркетологів, Ж.-Ж. Ламбен, розумів маркетинг, як «соціальний процес» направлений на задоволення потреб та бажань людей і організацій. А всесвітньо відомий вчений Ф. Котлер визначив у своєму підручнику «Основи маркетингу» процес задоволення людських потреб як «соціальні основи маркетингу».
На сьогоднішній день в літературі можна зустріти різні, а іноді і зовсім суперечливі визначення соціального маркетингу. Спробуємо структурувати соціальний маркетинг як науково-практичний напрямок відповідно до деяких поглядів.
Соціальний маркетинг – це теж саме що й некомерційний маркетинг. Тут відразу можна сказати, що це визначення дає обмежену картину можливостей маркетинга і не охоплює етичні, екологічні, демографічні та інші соціальні проблеми, адже по суті мова йдеться тільки про некомерційну сферу діяльності, що не приносить прибутку, але використовує методологію маркетингу. [2]
Соціальний маркетинг – це соціальний процес що використовує принципи і технології маркетингу. Тут головне використання методології маркетинга в соціальних процесах, та при цьому можна сказати що цей підхід не враховує цільову направленість та специфіку дослідної діяльності. [3]
Соціальний маркетинг – це розробка, реалізація та контроль соціальних програм, соціальних ідей, рухів і практичних дій. Цей підхід вже абстрагується від маркетингу як інструменту управління і впливає на соціальні явища і акцентується на соціальних процесах. [4]
Соціальний маркетинг – це концепція узгодження, пов’язування інтересів організації, споживача та всього суспільства. Цей підхід пов’язує соціальну діяльність з економічною і дозволяє розглядати соціальну маркетингову діяльність на всіх управлінських рівнях. [1]
Отже, соціальний маркетинг хоч і володіє певною цільовою єдністю, та все одно в деякому розумінні диференційований. Загальне полягає у вивченні суспільних явищ, а диференціація проявляється, у тому що в соціальному маркетингу виокремлюються різні напрямки та елементи.
Список використаної літератури:
1. Тульчинський Г. Л., Щекова Е. Л. Маркетинг в соціальній сфері. – К.: Лань, 2003 - 39 с.
2. http://pidruchniki.com/1018040641713/marketing/kontseptsiyi_vidi_marketingu
3. http://eworks.com.ua/work/5248_Socialnii_marketing_predmet_i_osvitni_tipi.html
4. https://sites.google.com/site/cherednychenkokatya40kd/home/socialnij marketing
|