Україна є аграрною країною, тому агропромисловий комплекс має суттєвий вплив на соціально-економічний розвиток країни. Продукція сільського господарства використовується для власних потреб окремих товаровиробників і держави загалом та експортується.
Протягом 1998-2016 рр. задля стимулювання розвитку АПК законодавством України для резидентів, що задіяні в сфері сільського і лісового господарства та рибальства була передбачена можливість на добровільних засадах обирати спеціальний режим оподаткування ПДВ. До 2016 р. сума податку, яка визначалась як різниця між податковим зобов’язанням та податковим кредитом за звітний період акумулювалась на спеціальних рахунках та залишалась у розпорядженні підприємства і могла бути використана на виробничі цілі [5].
У 2016 р. спеціальний режим ПДВ для аграріїв було збережено частково. Верховною Радою було встановлено перехідний (до 1 січня 2017 року) спеціальний режим сплати ПДВ, що передбачав часткове відшкодування ПДВ в залежності від виду операцій. Так, для операцій з реалізації великої рогатої худоби і молока (коди 0102 і 0401 з УКТ ЗЕД) 80% акумульованої суми становило відшкодування, а 20 % перераховувалося до державного бюджету, з реалізації зернових (коди 1001 - 1008 за УКТ ЗЕД) і технічних (коди 1205 і 1206 00 за УКТ ЗЕД) культур – відповідно, 15% і 85%, при реалізації іншої сільгосппродукції - 50% на 50% (Лист ДФСУ від 05.01.2016 №203/7/99-99-19-03-02-17 «Про особливості застосування спеціального режиму оподаткування в сільському господарстві у 2016 році»). Водночас, до кінця 2017 року сільськогосподарських товаровиробників і перших посередників тимчасово звільнили від обкладення ПДВ при здійсненні експортних операцій з реалізації зернових культур товарних позицій 1001–1008 згідно з УКТЗЕД і технічних культур товарних позицій 1205 та 120600 згідно з УКТЗЕД [4, п. 152].
Схема ПДВ-акумуляції тривалий час значно підтримувала сільськогосподарських товаровиробників, проте в зв’язку з наполяганням Міжнародного валютного фонду на повному скасуванні в 2017 році спеціального режиму сплати ПДВ для сільгоспвиробників було здійснено перехід на загальнообов’язковий режим сплати ПДВ [2]. У той же час слід зазначити, що країни ЄС зберігають значну гнучкість щодо встановлення ставок та впровадження спеціальних схем оподаткування в рамках спільних норм стосовно ПДВ [1, с. 156-157].
З початком 2017 року повністю відмінено спеціальний режим ПДВ для сільськогосподарських товаровиробників та відбувся автоматичний перехід на загальну систему оподаткування (Лист ДФСУ від 03.01.2017 р. № 8/7/99-99-15-03-02-17 «Про скасування спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства»). Проте аграрії не залишились без підтримки, адже з 1 січня 2017 року, відповідно до Закону України №1877-IV від 24.06.2004 р. у редакції від 01.01.2017 р. «Про державну підтримку сільського господарства України», для сільськогосподарських товаровиробників запроваджено введення бюджетної дотації.
Об’єктами бюджетної дотації є: велика рогата худоба; свині; вівці; коні; птиця свійська; кролі; молоко незбиране екстра, вищого, першого та другого ґатунків (не піддане будь-якій обробці, переробці чи пакуванню для потреб
подальшого продажу); вовна стрижена; мед натуральний. Отримати державну дотацію можуть аграрії, які провадять підприємницьку діяльність у галузях, зазначених в переліку п.16-1.3 вказаного Закону. Для отримання права на державну дотацію сільськогосподарським товаровиробникам необхідно зареєструватися в Реєстрі отримувачів бюджетної дотації.
У 2017 році, відповідно з Розпорядженням Кабінету міністрів України від 1 березня 2017 р. № 124-р (редакція від 04.10.2017 р.) «Про розподіл коштів, передбачених у державному бюджеті у 2017 році Міністерству аграрної політики та продовольства для фінансової підтримки сільськогосподарських товаровиробників», на державну підтримку агросектору було передбачено 4,55 млрд. грн. З них 4 млрд. грн. були витрачені на дотації виробникам тваринницької продукції, 550 млн. грн. – на програму часткової компенсації вартості української сільгосптехніки.
Загалом за 2017 рік дотації змогли отримати 1706 юридичних осіб. Підприємства, які займаються і тваринництвом, і рослинництвом, зокрема, середні та малі фермери, у більшості випадків не отримали дотаційних коштів. Натомість у найбільш вигідному положенні були великі холдинги, що займаються виробництвом курячої продукції. Так, значний обсяг дотаційних коштів отримали «курячі холдинги» «Миронівський хлібопродукт» (майже 1,4 млрд. грн.) та «Укрлендфармінг» (517 млн. грн.) [3].
У 2017 р поголів’я корів скоротилося на 2%, свиней – на 8%. Водночас, поголів’я курей збільшилося на 1,7%. При цьому зросли ціни на продукцію тваринництва і птицю: курятина подорожчала на 28%, телятина – на 33%, яйця – на 24%, молоко – на 21% [3].
Отже, сучасний механізм дотування аграріїв є несправедливим та малоефективним. Сільськогосподарським товаровиробникам не варто очікувати стовідсоткової компенсації втрат від відміни спеціального режиму ПДВ.
Разом з тим, відповідно до Закону України від 07.12.2017 р. «Про Державний бюджет України на 2018 рік», важливими напрямами розподілу коштів на підтримку сільськогосподарських товаровиробників є: здешевлення кредитів (66 млн. грн.); державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними (300 млн. грн.); державна підтримка галузі тваринництва (4 млрд. грн.); фінансова підтримка сільськогосподарських товаровиробників (945 млн. грн.). На підтримку розвитку фермерських господарств буде спрямовано 1 млрд. грн.
Бюджетне законодавство має бути спрямованим на збалансування державної підтримки малого та середнього бізнесу в сфері АПК, адже мільйони фермерів чекають чітких та зрозумілий дій від держави, які б допомогли їм працювати в правовому полі та розвивати Україну економічно.
Список використаних джерел:
1. Лисенко А.М. Моделі справляння податку на додану вартість у сфері сільськогосподарського виробництва та їх впровадження на регіональному рівні / А.М. Лисенко. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки, вип. 31. – Кропивницький: ЦНТУ, 2017. – С. 149-159.
2. МВФ вимагає повного скасування спецрежиму ПДВ для аграріїв [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://news.dtkt.ua/taxation/pdv/37875.
3. Пирожок О. Ігри в дотації: як аграрії взяли 4 мільярди / О. Пирожок [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.epravda.com.ua/publications/2018/02/1/633634/.
4. Податковий кодекс України / Закон України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (редакція від 01.04.2017 р.)) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/2755-17.
5. Тимошенко С. Застосування спеціального режиму оподаткування ПДВ у сільськогосподарській діяльності / С. Тимошенко [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.visnuk.com.ua/ua/pubs/id/7070.
________________________________
Науковий керівник: Лисенко Алла Миколаївна, кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри аудиту та оподаткування, Центральноукраїнський національний технічний університет
|