Для забезпечення своєї діяльності кожна установа, що утримується за рахунок бюджетних коштів складає та затверджує кошторис доходів та видатків відповідно до призначень бюджету, які визначені Законом України «Про державний бюджет» на поточний рік. Кошторис доходів і видатків є основним плановим фінансовим документом, яким визначаються повноваження щодо отримання надходжень та розподіл асигнувань на бюджетний період для виконання установою покладених на неї функцій та досягнення результатів, визначених відповідно бюджетним призначенням. Кошторис містить дві складові [1] (рис. 1):
Рис.1. Узагальнені складові кошторису бюджетної установи
Установа незалежно від того, чи веде вона бухгалтерський облік самостійно, чи обслуговується централізованою бухгалтерією, для забезпечення своєї діяльності складає індивідуальні кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду, зведення показників спеціального фонду кошторису за кожною виконуваною нею бюджетною програмою (функцією), а вищі навчальні заклади та наукові установи, заклади охорони здоров’я також індивідуальні плани використання бюджетних коштів та індивідуальні помісячні плани використання бюджетних коштів [1].
При складанні звітності бухгалтер керується нормативно-правовими, інструктивними документами, які містять загальні рекомендації щодо заповнення звітних форм. Проте для забезпечення якісного та швидкого складання звітності доцільно розробити робочі інструкції, які б враховували особливості облікового процесу конкретної установи чи організації, детальні методичні рекомендації по отриманню необхідних показників звітних форм.
Крім того, не є досконалим взаємозв’язок між механізмом обліку зобов’язань в органах Державної казначейської служби України та відображенням в звітності бюджетних установ їх кредиторської заборгованості. Удосконалення єдиної автоматизованої інформаційної системи дасть змогу більш реально оцінити здатність держави розподіляти кошти між одержувачами та контролювати цільове використання таких коштів, проводити оптимізацію бюджетних потоків, зробити процес виконання бюджету достовірним і прозорим для зовнішніх користувачів [3, с. 478].
З метою реформування системи бухгалтерського обліку бюджетних установ наказом Міністерства фінансів України № 1038 від 28.11.2016 р. затверджено план заходів щодо модернізації системи бухгалтерського обліку в державному секторі на 2016-2018 рр., яким передбачено [2]:
- запровадження національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі (НП(С)БОДС) та плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі;
- створення системи подання електронної звітності розпорядниками бюджетних коштів і державними цільовими фондами, складеної згідно з НП(С)БОДС;
- консолідація фінансової звітності, складеної згідно з НП(С)БОДС;
- адаптація облікової системи АС «Є-Казна» до плану рахунків та внутрішньої платіжної системи казначейства;
- адаптація та запровадження плану рахунків в обліковій системі казначейства.
Перелічені напрями, окремі з яких вже почали діяти, при одночасному урахуванні особливостей облікового процесу конкретної установи чи організації, дозволять забезпечити ефективне використання коштів, покращити стан організації обліку, підвищити ефективність діяльності бюджетних установ.
Список використаних джерел:
1. Порядок складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ / Постанова Кабінету міністрів України від 28 лютого 2002 р. № 228 (редакція від 13.12.2017 р.) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/228-2002.
2. Про затвердження плану заходів щодо модернізації системи бухгалтерського обліку в державному секторі на 2016-2018 рр. / Наказ Міністерства фінансів України № 1038 від 28.11.2016 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2. nsf/link1/NT2729.html.
3. Свірко С.В. Модернізація бюджетного обліку як інструмент успішної інтеграції національної економіки до світового господарства / С.В. Свірко // Актуальні Проблеми Економіки. – 2014. – № 5. – С. 478-484.
__________________________________________
Науковий керівник: Лисенко Алла Миколаївна, кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри аудиту та оподаткування, Центральноукраїнський національний технічний університет