Ринкова економіка в Україні набирає усе більшу силу. Разом з нею набирає силу і конкуренція як основний механізм регулювання господарського процесу. Перехід до ринкової економіки створює необхідність корінної зміни методів господарського управління, підвищення ефективності виробництва, конкурентоздатності продукції і послуг на основі впровадження досягнень науково-технічного прогресу, ефективних форм господарювання й управління виробництвом, подолання безгосподарності, активізації підприємництва, ініціативи і т.д. Ринкові відносини будуються на кругообігу суспільного продукту, капіталу і доходу, система бухгалтерського обліку відображає кругообіг на мікроекономічному рівні.
Фінансові результати, незважаючи що саме – прибуток чи збиток, являються головним показником господарської діяльності підприємства. Головна мета підприємства - так організувати свою діяльність, щоб задовольняти попит споживачів та отримувати стабільний прибуток.
Важлива роль у реалізації задачі збільшення прибутковості підприємства приділяється аналізу господарської діяльності підприємств. Економічний аналіз – це головний інструмент ефективного управління підприємством. З його допомогою виробляються стратегія і тактика розвитку підприємства, обґрунтовуються плани й управлінські рішення, здійснюється контроль за їх виконанням, виявляються резерви підвищення ефективності виробництва, оцінюються результати діяльності підприємства, його підрозділів і працівників.
Нині управління прибутком здійснюється на двох рівнях: мікро-економічному (рівень підприємства) і макроекономічному (рівень народного господарства), кожному з яких відповідає свій вид звітності, своя мета. Так, рівень підприємства дає змогу розглянути процес утворення прибутку в первинній ланці економіки за рахунок прибутку (збитків) окремих видів продукції (робіт, послуг), а макрорівень – показати місце прибутку в національному доході держави.
Оцінка сучасного стану проблеми. Серед відомих науковців, предметом дослідження яких були проблеми підвищення прибутку суб’єктів господарювання, можна назвати таких авторів минулого і сьогодення, як Ф. Візер, Д. Грін, Г. Давенпорт, А. Маршалл, Дж. Кларк, П. Самуельсон, К. Макконнелл, К. Друрі, Д. Соломон, І.О. Бланк, Б.В. Буркинський, А.А. Васіна, В.В. Вітлінський, І.В. Волошин, А.О. Заїнчковський, Д.Е. Ивахник, В.Е. Керимов, В.В. Ковальов, С.В. Мочерний, О.О. Орлов, С.Ф. Покропивний, Ю.С. Цал-Цалко, М.Г. Чумаченко.
Метою дослідження є обґрунтування науково – методичних засад та практичних рекомендацій щодо формування та використання прибутку підприємства.
Виходячи з мети, головними завданнями дослідження є:
- визначити економічний зміст прибутку, види прибутку та їх класифікація,
- дослідити фактори, що визначають обсяги прибутку та джерела його формування
- розглянути теоретичні основи управління формуванням прибутку підприємства,
- проаналізувати обсяги та джерела формування прибутку,
- дослідити фактори, що впливають на обсяг формування прибутку,
- надати пропозиції щодо удосконалення управління формуванням прибутку,
- обґрунтувати планові обсяги прибутку,
- розробити стратегію управління формуванням прибутку підприємства. Об’єктом дослідження є процес формування та управління прибутку підприємства.
Предметом дослідження є сукупність теоретичних та прикладних питань та економічного управління формування прибутку підприємства.
Дослідження проводилось із застосуванням наукових методів, що базуються на діалектичному методі пізнання та об’єктивних законах розвитку економіки. До основних загальних методів дослідження, що використовувались, належить метод індукції та дедукції, логічний та історичний підхід до вивчення економічних категорій і практики ведення обліку фінансових результатів, інші елементи економіко-статистичного методу.
Методи дослідження. В процесі виконання роботи було використано ряд існуючих методів дослідження: вертикальний аналіз — визначення питомої ваги окремих статей фінансової звітності та їх співвідношення; аналіз коефіцієнтів з метою обрахування різноманітних відносних показників, які ґрунтуються на існуючих співвідношеннях між окремими статтями, та показниками звітності та мають відповідний економічний зміст; горизонтальний аналіз визначення за допомогою порівнювальних величин показників за три роки, для розміру та напрямку їх змін, а також тенденції розвитку. Порівнюються як абсолютні, так і відносні показники.
Наукова новизна одержаних результатів полягає в подальшій розробці теоретичних і методичних засад управління прибутком підприємств, що характеризують особистий внесок автора.
Уперше:
- розроблено методичний підхід до формування ефективної системи управління прибутком підприємств на основі визначення і розрахунку узагальнюючих показників аналізу беззбитковості на рівні всього підприємства;
удосконалено:
- методичні засади визначення впливу факторів, що обумовлюють зміну прибутку підприємств;
- механізм формування асортиментної, цінової та фінансової політики підприємств, заснований на використанні показників управлінського аналізу прибутку.
Практичне значення отриманих результатів полягає в тому, що результати аналізу та рекомендації будуть застосовані на підприємствах для покращення фінансової діяльності підприємства.
Список використаних джерел:
1. Адаменко О.А. Концептуальні засади інноваційного розвитку підприємств / О.А. Адаменко // Наукові праці Національного у-ту харчових технологій. – 2010. – № 35. – С. 5-10.
2. Пригожин, А. И. Нововведения стимулы и препятствия (Социальные проблемы инноватики) /. А.И. Пригожин. – М. Политиздат, 1989. – 270 с.
3. Стадник В.В. Інноваційний менеджмент / В.В. Стадник, М.А.Йохна. - К.: Академвидав, 2006. - 464 с.
4. Василенко В. О. Інноваційний менеджмент / В.О. Василенко, В. Г. Шматько. - Київ: центр навчальної літератури, 2005. - 440 с.
5. Краснокутська Н.В. Інноваційний менеджмент / Н. В. Краснокутська. - К.: КНЕУ, 2003. - 504 с.
6. Микитюк П.П. Інноваційна діяльність: навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / П.П. Микитюк, Б.Г. Сенін. – К.: Центр навчальної літератури, 2009. – 392 с.
7. Большаков А. С. Современный менеджмент: теория и практик / А. С. Большаков, В. И. Михайлов. — СПб. : Питер, 2002. — 416 с.
8. Кеннеди Л. У. Качественный менеджмент в бесприбыльной сфере / Л. У. Кен-неди; пер. с англ. — СПб. : Просвещение, 1994. — 378 с.