Економічна культура лежить в основі будь-якої професійної діяльності, забезпечуючи ділові, творчі якості, компетентність, професійну майстерність, задовольняє потребу працювати якісно, почуття відповідальності за доручену справу майбутнього фахівця. Від сучасного фахівця потрібні глибокі знання економіки, психології, організації та стимулювання праці, оволодіння новітньою технологією, вміння бачити перспективу, потреба в безперервному розширенні та оновленні знань, зростанні професійного рівня, вміння бути вихователем і організатором на виробництві, непримиренність до недоліків, застою, байдужості, прихильність всього передового і прогресивного, дисциплінованість, старанність, організованість.
Культура не існує поза людиною і поза її діяльністю, і можна припустити, що кожна культура втілює специфічний набір методів соціальної практики конкретної спільноти, нації, обумовлений ідеями і цінностями даної конкретної культури, що передаються від покоління до покоління за допомогою традицій, звичаїв і новацій. Тим самим культурні системи можуть розглядатися, з одного боку, як результат вже вчинених дій, а з іншого - як одна з основ прогнозування дії і поведінки в майбутньому.
Основною метою взаємозв’язку економічної культури та освіти є формування економічних знань особистості як форми регуляції взаємодії культури поведінки людини з економікою, які вона використовує для забезпечення своїх матеріальних і духовних потреб. Людина через пізнання національно-етнічної культури долучається до світової загальнолюдської культури [1].
Економічна культура характеризується:
- наявністю світоглядних цінностей особистості щодо економіки;
- наявністю знань з економіки (технічне, економічне, соціальне);
- набуттям умінь і досвіду вирішування економічних проблем (насамперед, на місцевому і локальному рівні - завод, виробництво);
- економічно-ергономічним стилем мислення і відповідальним ставленням до економічних знань;
- безперервність, системність і систематичність, які забезпечують організаційні умови формування економічної культури особистості, взаємозв'язок між окремими ланками освіти;
- виховання розуміння цілісності, єдності системи економіки, нерозривного зв'язку її компонентів, взаємообумовленості естетичних, технічних. економічних і суспільних процесів. Істотну роль у реалізації цього принципу відіграє вчення про культуру, людину, суспільство;
- міждисциплінарним підходом до формування економічної освіти, яка передбачає логічне підпорядкування різнобічних знань економіки основній меті економічної освіти;
- висвітлення економічних проблем на глобальному, національному і регіональному рівнях, що передає ознайомлення із загальними і локальними проблемами економічної освіти, а також активну участь у розв'язанні економічних проблем на кожному робочому місці, при створенні будь-якого продукту або виконання послуг.
Отже, формування економічної культури, а на її основі економічного мислення відбувається в процесі освіти і виховання. Через освіту вивчаються економічні теорії, ідеї, погляди, знання, в процесі виховання формуються економічні якості та норми поведінки людей.
Вважаємо, що в Україні на сьогодні відносини між культурою і освітою переживають переломний момент. Їх зближення знаходиться на самій початковій стадії, і проходить воно не без проблем і труднощів. З одного боку, спостерігається широке визнання величезної ролі культури в освіті та виробництві. З іншого боку, все це залишається головним чином на словах, не втілюється в практичних справах, оскільки бюджетні кошти, як правило, виділяються на культуру в останню чергу, за залишковим принципом, але в разі погіршення економічної кон'юнктури або кризи витрати на культуру скорочуються першими. При цьому культура відчуває постійну фінансову загрозу, а її вплив на освіту зростає.
Список використаних джерел:
1. Тодріна І. Економічна освіта й економічна культура суспільства: сутність та особливості [Електроний ресурс] / Інна Тодріна, Сергій Євсєєв. - Режим доступу: www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe
2. Янкина Н.В. Взаимосвязь культуры и образования как характеристика современной образовательной парадигмы [Электронний ресурс] / Янкина Н.В. - Режим доступа: https://research-journal.org/pedagogy/vzaimosvyaz-kultury-i-obrazovaniya/
|