На етапі соціально-економічного перетворення важливим є зростання ефективності забезпечення та функціонування місцевих бюджетів, бо саме на цьому базується існування місцевого самоврядування, що забезпечує прогресивність економіки, створює необхідні умови для добробуту громадян, а також стимулює поліпшення рівня життя населення місцевому рівні.
Місцеві бюджети - це фонди фінансових ресурсів, які є матеріальною базою, фінансовою основою органів місцевого самоврядування [1]. У вітчизняній фінансовій науці місцеві бюджети розглядають в певних підходах.
По-перше, це нормативно-правовий акт, згідно якого, органи державної влади можуть та мають право на використання грошових ресурсів певних фондів, по-друге, це економічна категорія, так як бюджет економічна форма будь-якої самостійної територіальної одиниці, що має певний правовий статус.
До найбільш поширених проблем щодо формування місцевих бюджетів можна віднести:
1) використання вільних бюджетних коштів;
2) нестабільність доходної частини;
3) вилучення надлишків загальнодержавних податків, що є малоефективним;
4) фінансування з державного бюджету неналежним чином.
В досить розвинених країнах фінансові питання регіонів набувають вирішення за допомогою надання стабільних джерел в частині доходів місцевим органам влади, розширення у сфері місцевого оподаткування, а також у проведенні реформ системи міжбюджетних відносин. Проте, на практиці України було виявлено велику кількість конфліктів, що виникали між державними органами і керівниками органів місцевого самоврядування у фінансовому діапазоні. Це було викликано тим, що низка невирішених питань місцевих фінансів, як і місцевого самоврядування в цілому, не мають регулюючого характеру в частині правових відносин.
Для того, щоб вирішити питання, що виникають в процесі формування місцевих бюджетів в Україні доцільним є прийняття таких заходів [2]:
1) створити правові засади й механізм бюджетного регулювання в Україні, де встановити постійні частки різних рівнів влади щодо розподілу загальнодержавних податків;
2) залишати за органами місцевого самоврядування процент від усіх надходжень, функціонуючих на їх території, що стимулюватиме органи місцевої влади до соціального, економічного та культурного процвітання регіонів;
3) розробити регіональну податкову політику, яка направлена на існування засадад чіткого законодавчого розподілу повноважень.
Отже, дієвий процес становлення місцевих фінансів в Україні має перспективу тільки за наявності в державі масштабної адміністративної реформи, що в результаті сприятиме формуванню нової сучасної організації як державної влади, так і місцевого самоврядування, а також перебудові фінансово-бюджетної та податкової систем країни, які не є досить ефективними.
Список використаних джерел:
1. Євдокімова М. О. Місцеві фінанси: навчальний посібник / М. О. Євдокімова. – Х., 2014. – 343 с.
2. Деркач М.І. Кроки на шляху до забезпечення фінансової автономії місцевого самоврядування / [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://budget.rada.gov.ua/.
__________________________
Науковий керівник: Сидоренко Ольга Олексіївна, старший викладач, Харківський торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету
|