В наш час Інтернет займає вагоме місце у житті людини і незабаром проникне в абсолютно усі сфери сучасного бізнесу та стане атрибутом ділового життя кожного. Немало компаній у всьому світі бачать в Інтернеті великий комерційний потенціал та можливість переводу свого бізнесу на якісно новий рівень. В умовах розширення можливостей доступу до мережі Інтернет та постійного зростання його користувачів вітчизняні підприємства одержали потенціальні можливості для активної інтеграції у електронне бізнес-середовище, оскільки працівники підприємств вочевидь знайомі з можливостями використання Інтернет як інформаційного ресурсу. Наразі постає питання використання мережі Інтернет не лише як засобу одержання інформації, але і як засобу передачі інформації та її регулювання. Застосування Інтернету дозволяє швидко і з незначними витратами вивести і просувати продукцію на національний і міжнародні ринки.
Електронна торгівля як поняття має чимало визначень. Якщо узагальнити їх, можна сказати що електронна торгівля – це організація і технологія купівлі-продажу товарів послуг електронним способом з використанням телекомунікаційних мереж та електронних фінансово-економічних інструментів [5, с.160].
Електронна торгівля, на відміну від електронної комерції, охоплює не весь процес товарно-грошового обміну, а тільки ту його частину, яка безпосередньо пов’язана з купівлею - продажем. Будучи динамічною моделлю ведення бізнесу, електронно-роздрібна торгівля розвивається не тільки швидкими темпами, але й охоплює дедалі більше нових операцій та процесів: установлення контакту між «покупцем» і «продавцем»; обмін комерційною інформацією; повний цикл інформаційного супроводу покупця; пошук, демонстрація вибір консультація конкурентоспроможність товару; продаж товарів, у тому числі електронних продуктів, надання послуг; взаєморозрахунки (у тому числі з використанням електронного переказу грошей, кредитних карток, електронних грошей); управління процесом доставки товарів безпосередньо покупцю або за вказаною ним адресою; післяпродажне обслуговування [3].
Характерним для підприємств електронної торгівлі є те, що ця форма має значні переваги навіть перед прогресивними формами реальної торгівлі. Торгівля через Інтернет дозволяє істотно знизити вартість продукції, оскільки відпадають потреби в утриманні торгових площ, придбанні торгівельного обладнання, не потрібно утримувати торгівельний персонал тощо. Крім того, споживач у реальному масштабі часу може переглянути номенклатуру продукції, що реалізується, швидко знайти потрібний товар, вияснити його характеристики, ознайомитися з відгуками інших споживачів, обрати зручний спосіб і час доставки товару, провести платежі через Інтернеті і т. ін.
Однак існує і ряд недоліків, основним з яких є недосконале правове регулювання електронної торгівлі, можливий несанкціонований доступ до товару та грошових засобів, конфіденційної інформації, шахрайство, ну і звісно існує певна скутість та недовіра, при здійсненні дорогих покупок та труднощі з поверненням або обміном товару.
З кожним роком кількість інтернет-користувачів значно зростає, і вже у 2016 році показник становив приблизно 62%. Більше третини користувачів мережі - українці віком до 29 років. Про активний розвиток інтернет-торгівлі свідчить і статистика відвідуваних сайтів, адже після ЗМІ найпопулярнішою категорією є саме торгівля (рис. 1) [1, с.64].
За минулі півроку українці зробили більше 2,8 млн онлайн-покупок на суму 2,2 млрд грн. Це в 2,3 рази більше, ніж за той же період 2016 року [4].
В Україні розвивається ринок товарів і послуг, для оплати яких електронна комерція є зручним платіжним інструментом. До кола таких товарів і послуг належать бронювання і продаж квитків; продаж комп'ютерів та іншої комп'ютерної техніки й комплектуючих до неї; продаж книг і видань, компакт-дисків, аудіо- і відеоапаратури; резервування і оплата проживання в готелях; продаж туристичних путівок; оплата користувачами Інтернету послуг своїх операторів доступу до Інтернет-провайдера; підписка на різні послуги (наприклад, газети, журнали); продаж медикаментів і т. ін. [4].
Все більше компаній малого і середнього бізнесу започатковують свої торговельні підприємства в інтернеті. Тільки на торговому майданчику Prom.ua, з червня 2015 року на 49% (або до 503 000) збільшилася кількість компаній, які стали займатися онлайн-продажами на постійній основі. За той же період в 3,6 рази (до 34,6 млн товарів і послуг) збільшився онлайн-асортимент малого і середнього бізнесу. До 2019-го очікується зростання онлайн-продажів у світі на 15%, тоді як зростання продажів традиційної роздрібної торгівлі – на рівні близько 5% [6].
В наш час не можна більше покладатися тільки на традиційні канали продажів. У найближчому майбутньому можливий прихід на наш ринок нових учасників і вихід українських майданчиків на міжнародний рівень. Це означає, що конкуренція посилиться, а гравці пропонуватимуть користувачам кращі умови для здійснення покупок он-лайн. При цьому низька ціна далеко не єдиний чинник вибору. Перевагу отримає той, хто зможе гарантувати надійний сервіс і зручність придбання товару. Інноваційність, гнучкість та ефективність бізнес-процесів допоможуть компаніям досягти високих результатів
Отже, як бачимо Україна має значний потенціал до розвитку електронної торгівлі, однак виявлені тенденції розвитку потребують більшої уваги до проблем законодавчого захисту прав як продавців, так і покупців, що нині врегульовані на дуже низькому рівні. Не менш гострим питанням є полегшення доступу до мережі Інтернет у різних регіонах України, що могло б стимулювати не лише електронну торгівлю, а й інші сфери соціально-економічного розвитку – освіту, науку, самоврядування.
Для інтеграції України в міжнародний електронний бізнес необхідно: активно впроваджувати необхідне устаткування, телекомунікації та комп'ютери, особливу увагу приділити сільській місцевості, щоб забезпечити розширення комп'ютерної грамотності населення і належний рівень розвитку інфраструктури; стимулювати швидкий розвиток інфраструктури мережі: розвиток Інтернет-магазинів, мережних бізнес-структур, операторів мережі та створення декількох великих вітчизняних Інтернет-порталів; навчання професійним і загальним навичкам роботи в Інтернеті на всіх рівнях освітньої системи, включаючи держслужбовців; розвивати внутрішній споживчий ринок, підвищувати купівельну спроможність шляхом досягнення стабільного економічного росту [2, с.25].
Розвиток інтернет-комерції в Україні є надзвичайно важливим, оскільки це один із ефективних засобів, який дозволяє вийти на світовий ринок багатьом українським підприємствам, у першу чергу, фірмам, що надають комерційні послуги, і фірмам-розробникам програмного забезпечення. У кінцевому підсумку, електронна комерція дасть поштовх до подальшого розвитку в нашій країні як Інтернет-технологій, так і всієї фінансової інфраструктури.
Список використаних джерел:
1. Дима О.О Сучасні тенденції та переваги розвитку Інтернет-торгівлі в Україні / Еconomics and management of enterprises ХХІ – Київ, 2015 . – С 63-66.
2. Дубовик Т.В. Інтернет-торгівля в Україні / Т.В. Дубовик // Вісник КНТЕУ. –2013 – № 1 (87). – С. 20-29.
3. Забарило М. Ключові тенденції розвитку форматів роздрібної торгівлі в Україні та Європі [Електронний ресурс] / М. Забарило. – 2014. – Режим доступу : http://www.gfk.com.
4. Рынок электронной коммерции Украины [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://hub.kyivstar.ua/rynok-elektronnoy-kommercii-ukrainy/.
5. Тягунова Н. М. Інтернет-торгівля: сутність та особливості / Н. М. Тягунова, М. Ю. Гудзенко // Вісник Полтавської державної аграрної академії. - 2013. - № 3. - С. 160-162. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VPDAA_2013_3_36.
6. Цікаві факти про інтернет-торгівлю в світі в 2016 році [Електронний ресурс]. — Режим доступу : emarbet.com/ua/razvitie-internet-magazina/interesnye-fakty-ob-internet-torgovle/.
________________________
Науковий керівник: Рибак Руслана Іванівна, старший викладач, Київський національний торговельно-економічний університет
|