На сучасному етапі електронна комерція розвивається досить швидкими темпами. Основними твердженнями електронного бізнесу вважаються: отримання прибутку, генерування грошових потоків, створення конкурентних переваг, а також швидке його функціонування, тобто мобільні швидкі переваги. Усе це вказує на те, що в найближчому майбутньому цей вид бізнесу буде найбільш використовуваним інструментом просування товарів, а тому на сьогоднішній день тема електронної комерції є дуже актуальною.
Взагалі електронна комерція — це взаємодія суб’єктів бізнесу з приводу купівлі-продажу товарів та послуг (матеріальних або інформаційних) з використанням інформаційних мереж (Internet, внутрішні локальні мережі фірм тощо).
За останні роки в Україні склалися сприятливі передумови для розвитку електронної комерції. Аналіз об’єму ринку електронної комерції в Україні у 2014-2016 роках можна побачити на рисунку 1.
Необхідно зазначити, що об’єм ринку електронної комерції з кожним роком тільки зростає з 19 млрд. грн. у 2014 році до 34,2 млрд. грн. у 2016 році. І найбільш значним за показником обороту є якраз сегмент електроніки та побутової техніки (близько 1 млрд. дол. у 2016 р.).
Перевагами застосування електронної комерції для підприємств побутової техніки вважаємо наступні [1, С. 33]:
1) збільшення оперативності одержання інформації, зокрема при міжнародних операціях;
2) скорочення виробничого циклу і продажу побутової техніки через відсутність необхідності щоразу вносити отримані документи, до того ж знижується ймовірність помилкового введення;
3) зменшення витрат, пов’язаних з обміном інформацією за рахунок використання дешевших засобів комунікацій;
4) використання інтернет-технологій електронної комерції дозволяє ресурсам стати відкритішими у відношенні до покупців;
5) швидке інформування партнерів і клієнтів щодо продуктів і послуг; створення альтернативних каналів продажу, наприклад, через електронний магазин на корпоративному сайті.
У той же час необхідно зазначити фактори, які можуть стати серйозною перешкодою для розвитку цього виду бізнесу на ринку побутової техніки, а саме:
1) питання безпечності, оскільки нормативно‑правове забезпечення розвитку електронної торгівлі в країні все ще розвивається, а отже ані продавець товарів, ані споживач або покупець не мають стовідсоткової захищеності під час ведення е-бізнесу;
2) відсутність безпосереднього фізичного зв’язку між продавцем та споживачем скорочує можливість одержання знижок та унеможливлює вплив на кінцевий вибір клієнта;
3) у багатьох випадках значні строки доставки товарів. Більшість підприємств електронної торгівлі України не мають власної логістичної інфраструктури і співпрацюють з підприємствами доставки, які не завжди враховують строки продавця. Вони надають свої послуги відповідно до власного графіку, і строк доставки у різник випадках складає від кількох днів до кількох тижнів;
4) обмеженість реклами, оскільки в глобальній мережі не доступні інструменти масової пропаганди;
5) недосвідченість великого прошарку населення у користуванні Інтернетом і, як наслідок, недовіра до е-продавців.
Отже, в Україні все ще недостатньо розроблена науково-практична база розвитку електронної комерції, а правові та законодавчі засади до сих пір перебувають на стадії розробки та затвердження. Вирішення цих питань потребує приділення більшої уваги як зі сторони уряду країни, так і зі сторони вітчизняних підприємств, установ і організацій, які здійснюють свою діяльність у сфері електронної комерції. Але, незважаючи на ці проблеми, в останні роки динаміка розвитку українського ринку електронної комерції демонструє позитивні результати, чому сприяє дешевизна використання Інтернету, незалежність ведення такої діяльності від державних кордонів і податків; можливість для продавців забезпечити цілодобові продажі; наявність докладної інформації про товари і послуги для покупців; можливість здійснення швидких розрахунків тощо.
Список використаних джерел:
1. Васильєв Ю. Електронна комерція як інструмент просування товарів на ринку побутової техніки / Ю. Васильєв // Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». - 2017. - №1 (23). - С. 29-34.
2. Електронна комерція в Україні. Статистика за 2015–2016 роки. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://nuigde.biz/uk/blog/elektronnaya-kommerciya-v-ukraine-statistika-za‑2015-2016-goda.html.
_____________________________
Науковий керівник: Івашина Світлана Юріївна, доцент кафедри грошового обігу та банківської справи, Університет митної справи та фінансів
|