У світі глобальних змін, турбулентного економічного та політичного середовища набувають все більшого значення дослідження та вивчення певних тенденцій, що можуть бути об’єктом маркетингового аналізу з боку широкого кола компаній. За різними даними падіння роздрібної торгівлі на 22,6% значно посилює конкуренцію на ринках монополістичної та чистої конкуренції. Висока ціна на паливо, незважаючи на падіння ціни на нафту, призвела до падіння обсягів продаж на 25%. Внаслідок шаленого обвалу гривні (більше ніж в 3 рази 2015р) підвищився базовий попит у 10 разів, зростає кількість покупок в інтернет-магазинах. Також зменшується туристична активність: по Європі - на 50%, Турція, Єгипет – на 30%. Анексія Криму спровокувала перетоки туристичних маршрутів в бік Одещини та Карпат. Звільняється ніша споживчих товарів за рахунок заборони російської продукції. Це близько 40% ринку і приблизно 1 млрд. $. Це мусить стимулювати вітчизняних виробників на заповнення цієї ніші, поки її повністю не зайняла продукція Білорусі, Китаю, інших країн.
Зараз відбувається перехід на розумне споживання (smart consumption), колективні покупки, здійснюється відхід від валютної складової собівартості виробів вітчизняних підприємств. Компанії переглядають свої фінансові моделі: скорочують відстрочку платежів, переходять на передоплату, бартер, скорочують інвестиції в маркетинг.
Проте, зростає кількість покупок нерухомості за кордоном, зростають ціни на житло в малих містах центра і заходу України. Відбувається комодитизація ринків, настає епоха споживчого комунізму.
Активно йдуть міграційні процеси не на користь Української держави. За різними оцінками більше 7,5 млн. (приблизно 17%) працездатного населення постійно чи періодично виїжджають за кордон на працевлаштування. У регіонах не вистачає кваліфікованих кадрів, особливо технічних професій. Змінюється структура ринку праці. Поволі активно починає розвиватись соціальний маркетинг. Відбувається становлення соціального підприємництва як перманентного явища. Тут глобальною метою соціального і територіального маркетингу є підвищення рівня соціально-економічного розвитку областей країни шляхом підтримки малого підприємництва. Передбачається, що маючи можливість працевлаштування саме на батьківщині, економічно активне працездатне населення вважатиме за краще залишитися зі своїми сім'ями і стати агентами економічного розвитку в регіонах України, а не за кордоном Так, при розробці стратегії розвитку регіонів з урахуванням інтересів такого населення має буде взята до уваги інвестиційна привабливість регіону, його туристичний та інший потенціал, та інші фактори, пов’язані з ринками збуту та інноваціями.
Всі ці тенденції мають бути враховані в маркетинговій діяльності як комерційних підприємств, так і некомерційних організацій.
|