Міжнародні торги в сфері інжинірингових послуг є важливою організаційною системою поступу на сучасний ринок найбільш високо-технологічніших фірм, які здатні привнести сучасні інноваційні технології, таким чином несучи прогресивний розвиток всієї галузі інжинірингу [1].
Переваги міжнародно-визнаних стандартів досить є очевидними. Успішна участь в міжнародних тендерах означає відповідність технічним вимогам і стандартам, включеним в умови тендеру. Якщо це міжнародні стандарти, то рівні умови для учасників тендера гарантуються в принципі. У світовій практиці відкритий міжнародний тендер на надання консультаційних послуг є найбільш ефективною формою проведення міжнародних торгів. У міжнародному тендері можуть брати участь всі правомочні компанії, що забезпечують певний рівень конкуренції, особливо, якщо об'єктом торгу є великий проект [2]. Наслідком такої конкуренції є отримання найбільш вигідних для будь-якого замовника пропозицій.
Дуже важливим розділом тендерних документів є технічні специфікації, тому що вони містять всю інформацію про послуги, що надаються, та додаткові вимоги до них. Вірно підготовлені специфікації дозволяють фірмам надати пропозиції в повній відповідності з вимогами замовника. Відповідно до міжнародної практики документи готуються англійською, іспанською або французькою мовами, а також мовою країни, в якій проходять торги [3].
Замовник публікує загальне оголошення про види необхідних послуг на тендерній основі для ознайомлення потенційних учасників зі змістом проекту. У більшості країн світу визначені офіційні видання та інші джерела, без оповіщення про відкриті торги в яких, а також без публікації про їх результати неможливо вести мову про законність таких торгів. В Україні це – «Вісник державних закупок», причому термін розкриття конвертів із заявками потенційних учасників тендеру пов'язаний з моментом публікації повідомлення про нього в бюлетені [5].
Для країн ЄС обов'язковою з держзакупівель є публікація в «Офіційному віснику ЄС». Також широко практикується розсилка інформації по лінії посольств і торгових представництв. Відповідно до міжнародної практики, зокрема щодо процедур Світового Банку торги не можуть розпочатися раніше, ніж через 8 тижнів з дня опублікування загального повідомлення про них. При виконанні великих і складних замовлень організатор конкурсу має право вимагати від потенційних учасників торгів пройти кваліфікаційний відбір, в ході якого виявляються їх можливості і ресурси [6].
Фірма, проінформована про оголошення торгів та яка побажала брати участь в них, купує комплект тендерної документації з вимогами замовника до змісту очікуваних пропозицій. Вартість тендерної документації не повинна перевищувати витрати організатора відкритого міжнародного тендеру на виготовлення даної документації та її доставку виконавцю. В середньому, вартість тендерної документації в міністерствах і відомствах України – від 1000 до 1500 грн. (часто подається безкоштовно), в Америці наприклад – від 1000 доларів США і вище (бувають випадки, коли вартість документації досягає 20.000 доларів США на великих тендерних торгах) [4].
Наступний етап проведення тендерної угоди – подання торгових пропозицій. У міжнародній практиці використовуються різні способи подання пропозицій для участі у торгах. Заповнена та підписана учасником торгів проформа тендеру має силу тендера і надається організаторам торгів для участі в процедурі торгів – конкурсному відборі [7].
На наступному етапі відбувається оприлюднення отриманих проектних пропозицій. Спочатку автоматично відхиляються запізнілі торгові пропозиції, та не підкріплені доказами серйозності намірів учасника та того, що він не відкличе свою пропозицію під час оцінки, хоча, як зазвичай, в цьому немає необхідності, так як участь в торгах сама по собі пов'язана з певними фінансовими витратами на підготовку проекту. Решту пропозиції перевіряють на предмет правильності оформлення, повноти наданої документації та відповідності вимогам [8].
Відповідно до міжнародної практики в конкурсному відборі вирішальну роль грають не стільки ціна та інші комерційні умови, скільки висока якість проекту, застосування інноваційних інженерних підходів, використання високотехнологічного обладнання та матеріалів, безпека, екологічність, найбільш прийнятні для замовника терміни виконання контракту, та інші фактори [9].
Частіше за все прийняття кінцевого рішення про вибір постачальника та присудження замовлення здійснюється через певний період часу (іноді кілька тижнів або місяців) [10]. Згідно із законодавством України організатор відкритого конкурсу в триденний строк направляє переможцю відкритого конкурсу повідомлення в письмовій формі щодо визнання його переможцем відкритого конкурсу. А наприклад в Єгипті взагалі не передбачені тимчасові рамки для прийняття рішення про переможця тендера [5].
Таким чином, можна зробити висновок, що тендери займають важливе місце в інженерно-консультаційної діяльності. Вони допомагають замовникам знаходити найбільш ефективні інжинірингові фірми, відповідні проекти, налагоджувати нові ділові зв'язки, зменшувати видатки проектування та будівництва, а інженерно-консультаційним фірмам реалізовувати свій потенціал.
Список використаних джерел:
1. Marsh P.: "The Art of Tendering", // 1st edition, © 1987. Great Britain.
2. Lannelli N.: "Rules and Discipline in Government Procurement Agreement" // [Електроний ресурс] – Режим доступу: http://iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=606991.
3. WTO. "Trade policy review". European Union, February 2007.
4. Закон України "Про здійснення державних закупок" (зі змінами, внесеними згідно із Законами № 2462-VI від 08.07.2010).
5. Закон України від 25.12.2015 N 922-VIII "Про публічні закупівлі" (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2016, N 9, ст.89).
6. Комплекс узгоджених на багатосторонній основі справедливих принципів та правил контролю за обмежувальною діловою практикою. ЮНКТАД, Женева, 22 квітня 1980 р, с. 11.
7. Carpinety L., Pîga G. and Zanza M.: "The variety of procurement practice: evidence from public procurement", Cambridge University Press, © 2006.
8. Vishny, Paul H.: "Guide to International Commerce Law". St. Paul, MN: West Group. ISBN 0070675139. (1981).
9. "ICC Guide to Incoterms ® 2010". ICC. Retrieved March 14, 2014. [Електроний ресурс] – Режим доступу: https://iccwbo.org/resources-for-business/incoterms-rules/incoterms-rules-2010/
10. OICE Monthly Survey on European Calls for Tenders Concerning Engineering Services, March 31, 2010.
____________________________
Науковий керівник: Заблоцька Рита Олександрівна, доктор економічних наук, професор, Інститут міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка
|