В умовах сьогодення ефективність взаємодії банківських установ з клієнтами великою мірою залежить не лише від різноманіття банківських операцій та послуг, а і від рівня впровадження новітніх методів та технологій роботи з клієнтами. Сучасні інтернет-технології відіграють все більшу роль у діяльності вітчизняних банківських установ, а також сприяють появі та розвитку інноваційних банківських послуг, однією з яких є Інтернет-банкінг.
Інтернет-банкінг (англ. оnline Banking) або веб-банкінг – один із видів дистанційного банківського обслуговування, засобами якого доступ до рахунків та операцій за рахунками забезпечується в будь-який час та з будь-якого комп'ютера через Інтернет. Для виконання операцій використовується стандартний браузер, такий як Google Chrome, Internet Explorer, Opera, Mozilla тощо. Таким чином, необхідності встановлювати додаткове програмне забезпечення немає. [5]
Надання банківських послуг у режимі он-лайн надає можливість клієнтам швидко та без зайвих витрат скористатися банківськими послугами та надає суттєві конкурентні переваги таким банкам. Однак, на сьогодні, далеко не всі вітчизняні банківські установи використовують Інтернет-банкінг у своїй діяльності і лише незначна кількість банків пропонує дистанційне обслуговування своїм клієнтам.
Ідея створення Інтернет-банкінгу як системи виникла в США (18 жовтня 1995 р. Security First Network Bank). Однією з причин стало наявне на той момент обмеження на відкриття банками філій в інших штатах і пошук варіантів надання послуг клієнтам, що перебувають в іншому штаті чи країні. [1]
Для підключення клієнта до системи Інтернет-банкінг досить мати доступ до глобальної мережі, встановлену на комп’ютері програму – браузер, укласти договір з банком, отримати набір паролів або спеціальних пристроїв для входу в систему та здійснення операцій, зайти на захищену сторінку послуги Інтернет-банкінг, зареєструватися і під’єднатися до системи.
За допомогою дистанційного банківського обслуговування користувачі можуть здійснювати широкий спектр банківських операцій в режимі онлайн. Основними операціями, які можна виконати за допомогою Інтернет-банкінгу є:
– перегляд виписок і залишків на рахунку за обраний календарний місяць;
– блокування картки;
– отримання міні-виписки за карткою користувача чи рахунком;
– переказ коштів зі свого рахунку на рахунок іншого власника картки;
– погашення заборгованості за кредитними картками шляхом перерахування коштів зі свого поточного рахунку на кредитний;
– поповнення рахунку мобільного телефону;
– оплата товарів в інтернеті;
– поповнення депозитних рахунків;
– проведення платежів за кредитами;
– конвертація валюти тощо. [4]
В Україні законодавчо закріплено, що Інтернет-банкінг (система "клієнт – Інтернет – банк") є елементом дистанційного банківського обслуговування. Поняття дистанційного банківського обслуговування розглядається у п. 11.1. Постанови НБУ від 21.01.2004 р. № 22 "Про затвердження Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті". Оперативне ведення клієнтом своїх рахунків у банку та обмін технологічною інформацією, визначеною в договорі між банком та клієнтом, клієнт може здійснювати за допомогою систем дистанційного обслуговування. Дистанційне обслуговування рахунку клієнт може здійснювати за допомогою систем "клієнт – банк", "клієнт – Інтернет – банк", "телефонний банкінг" тощо. [3]
Рівень використання Інтернет-банкінгу стрімко зростає, але на даний час існують певні фактори, які уповільнюють його розвиток. Найбільш впливовими є такі фактори:
– відсутність належної законодавчо-нормативної бази;
– недовіра клієнтів до банківських установ загалом і до Internet-банків зокрема;
– проблема захисту інформації;
– користування певними послугами в інтернет-банкінгу потребує спеціальних навичок роботи з комп’ютером.
Не дивлячись на стабільний ріст проникнення Інтернету, рівень користування Інтернет-банкінгом залишається досить низьким, хоча й активно зростає. На сьогодні кількість банків, які використовують в своїй діяльності Інтернет-банкінг стрімко зростає, проте не всі банки мають достатній асортимент електронних послуг, який би задовольнив потреби користувача. [2]
Інтернет-технології є одним з пріоритетних напрямів розвитку банківської системи. Інтернет-банкінг в Україні як напрям розвитку ринку фінансових послуг має значний потенціал і перспективи. Сьогодні за допомогою даної системи можна здійснити ряд операцій, при цьому не відвідуючи офісу банку. Це зручно, швидко і недорого. Поряд з перевагами існують і певні недоліки, серед яких високий ризик можливості шахрайства, недосконалість законодавчої бази в даній сфері, недостатня кількість інтернет-користувачів. Однак, не дивлячись на існуючі проблеми, ряд вітчизняних банківських установи активно впроваджують даний вид обслуговування клієнтів у свою діяльність.
Список використаних джерел:
1. Говорушко Т.А., Ситник И.П., Ляховецкая В.Н. Розвиток Іентернет-банкінгу в Україні/Говорушко Т.А//Науковий вісник Херсонського державного університету – 2015 – Випуск 15. Частина 5. – С. 146-149.
2. Єсіна О.Г. Інтернет-банкінг в Україні сучасний стан, проблеми та перспективи / Єсіна О.Г. //Вісник соціально-економічних досліджень – 2013 рік – Випуск 1 (48) – С. 209-213.
3. Інструкція про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затверджена Постановою Правління НБУ від 21.01.2004 р. № 22 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0377-04.
4. Офіційний сайт «Ощадбанку» – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.oschadbank.ua/ua/private/web_bank_ng/.
5. Сербина О.Г. Інтернет-банкінг: українська практика та світовий досвід / О.Г. Сербина, Загузова О.М.// Молодий вчений. – 2014 – с.125- 128.
|