:: ECONOMY :: МОНІТОРИНГ ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ ШЛЯХОМ ОЦІНКИ СТУПЕНЯ РИЗИКІВ ЯК ЕФЕКТИВНА ФОРМА ПОПЕРЕДНЬОГО КОНТРОЛЮ ПДВ :: ECONOMY :: МОНІТОРИНГ ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ ШЛЯХОМ ОЦІНКИ СТУПЕНЯ РИЗИКІВ ЯК ЕФЕКТИВНА ФОРМА ПОПЕРЕДНЬОГО КОНТРОЛЮ ПДВ
:: ECONOMY :: МОНІТОРИНГ ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ ШЛЯХОМ ОЦІНКИ СТУПЕНЯ РИЗИКІВ ЯК ЕФЕКТИВНА ФОРМА ПОПЕРЕДНЬОГО КОНТРОЛЮ ПДВ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 36

Термін подання матеріалів

17 грудня 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

МОНІТОРИНГ ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ ШЛЯХОМ ОЦІНКИ СТУПЕНЯ РИЗИКІВ ЯК ЕФЕКТИВНА ФОРМА ПОПЕРЕДНЬОГО КОНТРОЛЮ ПДВ

 
28.09.2017 19:33
Автор: Білобровенко Тетяна Володимирівна, старший викладач кафедри аудиту і економічного аналізу, Університет Державної фіскальної служби України
[Секція 3. Облік, статистика і аудит;]

Ефективність попереднього і поточного контролю давно доведено в країнах Європейського Союзу. В Україні все ж таки переважає наступний контроль, який є менш ефективним, тому що зупинити незаконні схеми і дії вже неможливо, а можливо лише їх виявити. 

Значним нововведення з ПДВ є оцінка ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка здійснюється ДФС шляхом проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних (розрахунків коригування) цим Критеріям на основі Наказу Мінфіну від 13.06.2017 р. N566 «Про затвердження Порядку роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної (розрахунку коригування) в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації» [2]. Ефективність введення такого моніторингу ще важко оцінити, але він є попередньою формою податкового контролю ПДВ і дає можливість зупинити реєстрацію «ризикованої» податкової накладної.

Моніторинг здійснюється ДФС на підставі аналізу даних звітних показників платника податку, наявної податкової інформації, а також інформації, поданої платником податку, яка відображає специфіку господарської діяльності платника податку окремо за кожним видом економічної діяльності, якщо така інформація врахована комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної (розрахунку коригування) в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації. 

Починаючи з 01.07.2017 р. згідно з п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу[1] реєстрацію податкової накладної у ЄРПН може бути зупинено у порядку, визначеному КМУ, якщо така податкова накладна відповідає сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення їх реєстрації у ЄРПН (далі — Критерії). Якщо за результатами перевірки ДФС встановлено, що податкова накладна (розрахунок коригування) відповідає одній з цих ознак, - така податкова накладна (розрахунок коригування) не підлягає Моніторингу. Не зупиняється реєстрація податкової накладної (розрахунку коригування) якщо:

1) податкова накладна не підлягає наданню отримувачу (покупцю) (здійснення операцій з постачання неплатникам ПДВ, при отриманні послуг від нерезидента, при здійсненні експортних операцій, зведені податкові накладні за щоденним підсумком реалізації).

2) податкова накладна складена за операцією, що звільнена від оподаткування.

3) обсяг постачання без ПДВ, в податкових накладних, зареєстрованих в поточному місяці, становить менше 500 тис. грн. та керівник - посадова особа такого платника податку займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох діючих платників податків. За поточний період береться звітний період, в якому складена податкова накладна, що реєструється в ЄРПН.

4) загальна сума сплачених у 2016 р. єдиного внеску та податків і зборів платником становить більше 5 млн грн. Не беруться до уваги суми ПДВ, сплачені при ввезенні товарів на митну територію України (ця ознака використовується з 01.04.2017 р. до 01.01.2018 р.).

5) одночасно D>0,05, а P < Pм х 1,3,                                      (1.1)

де D - розрахункова величина, яка дорівнює S/T;

S - загальна сума сплачених за останні 12 місяців сум єдиного внеску та податків і зборів (крім суми ПДВ при імпорті) платником податку;

T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за основною ставкою та ставкою 7 %, за останні 12 місяців, за зареєстрованими податковими накладними;

P - сума ПДВ в зареєстрованих у звітному періоді податкових накладних, з урахуванням поданої на реєстрацію податкової накладної;

Pм - найбільша місячна сума ПДВ в зареєстрованих податкових накладних за останні 12 місяців.

Наказом № 654[3] внесено зміни до наказу №567, зокрема, пункт 6.1 Критеріїв викладено в новій редакції і вже з 12.08.2017 р. податкові накладні блокуються за оновленими критеріями.

Критерій 1:

1) обсяг постачання товару, зазначений у податковій накладній, у 1,5 рази більший залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару (крім придбання товарів, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 р. в отриманих податкових накладних, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару, зазначеного у податкових накладних, зареєстрованих з 01.01.2017 р.

2) переважання в такому залишку (більше 75 % загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС.

3) відсутність товару, зазначеного в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару, що на постійній основі постачається (виготовляється). Мається на увазі Таблиця даних платника податку, що є додатком до Критеріїв. Зупинення реєстрації податкової накладної за цим критерієм здійснюється за умови, що сума ПДВ, зазначена в зареєстрованих у звітному (податковому) періоді податкових накладних, з урахуванням податкової накладної, поданої на реєстрацію в Реєстрі, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску та податків і зборів (крім суми ПДВ при імпорті) платником податку та його відокремленими підрозділами.

Критерій 2: відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі. 

Якщо за результатами моніторингу буде визначено, що податкова накладна (розрахунок коригування) відповідає будь-якій одній із умов, наведених в цих  Критеріях, реєстрація такої накладної (розрахунку) буде зупинена. У разі зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) в ЄРПН, платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає  квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної (розрахунку коригування). 

Платник податку, який отримав квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) в Реєстрі, має право подати на розгляд Комісії ДФС інформацію за встановленою формою щодо: видів економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності (КВЕД ДК 009:2010); кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та/або придбаваються (отримуються) платником податку; кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДК 016-2010) (далі-ДКПП), що на постійній основі постачаються (виготовляються) та/або придбаваються платником податку.

Така інформація подається виключно в електронному вигляді у вигляді Таблиці даних платника податку, яка є додатком до Критеріїв. Подання Таблиці для платника податку є можливістю упередження зупинення реєстрації податкових накладних(розрахунків коригування) за ідентичними операціями. При правильному заповненні платником Таблиці і прийнятті Комісією ДФС в подальшому реєстрація податкових накладних з зазначеними кодами згідно УКТ ЗЕД/ДКПП не зупинятиметься. При отриманні квитанції про зупинення, платник податку має право подати на розгляд комісії ДФС України письмові пояснення та/або копії документів. Таке право зберігається за платником протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено. Наказом № 567 [2] затверджено вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної (розрахунку коригування) в Єдиному реєстрі податкових накладних: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Для унеможливлення впливу людського фактору на процес приймання документів МФУ внесено зміни до діючого наказу, якими передбачено подання повідомлень та документів на підтвердження реальності операцій по зупиненим податковим накладним виключно в електронному вигляді. Пояснення подається у вигляді Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим податковим накладним за формою J(F)1312601. Сформувати та направити Повідомлення з додатками можна: через особистий кабінет електронного сервісу, вхід до якого здійснюється за адресою: cabinet.sfs.gov.ua; через офіційний веб-портал ДФС України за допомогою безкоштовного програмного забезпечення ДФС. Перша квитанція, яку отримає платник, підтверджує передачу платником документа в електронному вигляді, у другій квитанції визначається статус документу (Прийнято/Не прийнято).

Станом на 1 вересня зареєстровано майже 40,6 млн. податкових накладних  на суму ПДВ понад 225,3 млрд. грн. За даними ДФС України за період роботи системи зупинена реєстрація 201,2 тис. податкових накладних на суму 3,1 млрд. грн.  Це становить 0,5 % до загальної кількості податкових накладних, що реєструвалися. Порівняльний аналіз свідчить, що бізнес все ж таки має можливість відповідати чітко визначеним наказом Мінфіну критеріям, а отже і реєструвати свої накладні. Тільки за час її роботи в тестовому режимі – з квітня по липень – економічний ефект сягнув 7 млрд. грн., які додатково буди перераховані в державний бюджет, в штатному режимі – 3,5 млрд. грн. Крім того, введення системи дає можливість бізнесу вчасно отримувати відшкодування ПДВ - в повному обсязі та в порядку черговості. 

В той же час система, і, зокрема, критерії оцінки ступеня ризику, потребують постійного вдосконалення, адже несумлінні платники, не стоять на місці, а намагаються пристосуватися, постійно шукаючи шляхи обходу системи. 

Список використаних джерел:

1. Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VІ (із змінами і доповненнями) [Електронний ресурс].–Режим доступу: http:// zakon.rada.gov.ua.

2. Про затвердження Порядку роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: наказ МФУ від 13.06.2017 р. N566.- [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// zakon.rada.gov.ua.

3. Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567: наказ МФУ від 21.07.2017 №654. [Електронний ресурс]. – Режим доступу http: // http://sfs.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2017-rik/72297.html.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.207 сек. / Mysql: 1599 (0.161 сек.)