Загальна спрямованість аналітичного дослідження, обґрунтованість висновків та пропозицій за результатами аналізу значною мірою залежать від раціональної організації його проведення. Під організацією економічного аналізу розуміють систему заходів із забезпечення ефективності, організованості, планомірності, обдуманого упорядкування дослідження об'єкта, а також дотримання внутрішньої дисципліни [1, с. 33].
Теоретичні, методичні та практичні проблеми організації економічного аналізу на підприємстві досліджені в наукових працях Ф.Ф. Бутинця, І.П. Житної, Г.І. Купалової, Є.В. Мниха, Г.В. Савицької, М.Г. Чумаченка, С.І. Шкарабана та інших. Проте в умовах конкретного підприємства доцільно визначити особливості організації аналізу його господарської діяльності, у процесі проведення якої виникає низка питань, що потребують вирішення.
Організація аналітичної роботи на підприємстві включає: розробку загальних засад і порядку проведення аналізу; планування робіт; матеріально-технічне, науково-методичне та кадрове забезпечення; керівництво процесом виконання аналітичних робіт; оформлення результатів аналізу; контроль за впровадженням розроблених заходів у господарську діяльність.
Першочергово необхідно скласти план і програму аналізу. Проведення комплексного аналізу підприємства потребує також розробки і використання системи показників, які б могли забезпечити всебічний розгляд об'єкта аналізу, а саме – оцінити його стан, динаміку та ефективність господарювання, виявити невикористані можливості досягнення кращих результатів.
Однією з основних проблем організації економічного аналізу на підприємствах України є недосконалість законодавчої бази, недостатність інформації в офіційних джерелах, слабке використання підприємцями аналітичного та інформаційного ресурсу внаслідок нерозуміння важливості інформаційних технологій, відсутності необхідних знань і навичок. Так, якщо 91% менеджерів у Франції і 95% у США визнають інформацію визначальним фактором, що впливає на прийняття рішень, то в Україні їх у 3–3,5 рази менше [2, с. 276].
Якість економічного аналізу значною мірою залежить від його методичного й інформаційного забезпечення та якості інформаційних ресурсів. Тому для покращення рівня організації проведення аналізу необхідно: напрацювати широку інформаційну базу про внутрішнє і зовнішнє середовища; використовувати інформацію не тільки по об'єкту, що аналізується, а й по інших об’єктах; визначати резерви підвищення ефективності господарювання; здійснювати факторний аналіз чинників, що вливають на стан та розвиток господарської діяльності.
Аналіз та оцінка господарської діяльності із використанням викладених вище засад сприятимуть забезпеченню комплексного, системного підходу у проведенні досліджень, збагаченню існуючих наукових методологічних підходів.
Список використаних джерел:
1. Економічний аналіз діяльності промислових підприємств [Текст] / за ред. С.І. Шкарабана, М.І. Сапачова. – Тернопіль: Астон, 1999. – 405с.
2. Купалова Г.І. Теорія економічного аналізу / Навч. посіб. – К.: Знання, 2008. – 639 с.
____________________________
Науковий керівник: Лисенко Алла Миколаївна, канд. екон. наук, доцент, Центральноукраїнський національний технічний університет
|