Формування соціально-орієнтованої ринкової економіки в Україні можливе за умови комплексного, системного перетворення всіх її складових елементів, у тому числі й галузі комунального господарства. Пріоритетність перебудови галузі пояснюється її високою соціальною значущістю та істотним впливом на розвиток економічних взаємовідносин у державі. Тому дедалі більшого значення набуває створення оптимальних умов для функціонування підприємств комунального господарства, особливо в умовах реформування галузі та в процесі впровадження нових механізмів господарювання.
Об’єкти комунальної власності є основними ланками за допомогою яких місцеві органи влади мають змогу впливати на соціально-економічний розвиток території та забезпечити надання соціальних послуг [1, с. 237].
Враховуючи, що комунальні підприємства є складовою фінансового забезпечення стабільного розвитку території, економічною основою місцевого самоврядування, призначенні для вирішення житлово-комунальних проблем населення, проблеми їх існування залишаються актуальними.
Кризовий стан економіки не може забезпечити необхідного рівня фінансування комунальних підприємств, а в результаті підприємства не можуть виконувати свої основні завдання. Комунальні підприємства та організації потребують розроблення термінових заходів для виведення їх з кризового стану.
Загалом, комунальне господарство включає:
санітарно-технічні підприємства (водопостачання, водовідведення та теплопостачання);
енергетичні (газопостачання, електропостачання, енергопостачання);
санітарно-гігієнічні (благоустрій, освітлення, санітарне очищення домоволодінь).
Фінансування діяльності комунальних підприємств може здійснюватись за рахунок власних (амортизаційні відрахування, частина прибутку суб’єктів господарської діяльності, спрямованої на розвиток виробництва та заощаджень трудового колективу); позикових (кредити банків та інших фінансово-кредитних установ, цільові державні кредити, кошти, отримані у формі кредитів від іноземних інвесторів, випуск боргових цінних паперів); залучених (коштів від продажу інвестиційних цінних паперів, пайових та інших внесків фізичних і юридичних осіб, лізинг).
На сучасному етапі для виконання своїх прямих завдань комунальні підприємства потребують залучення додаткового фінансування, яке зможе стабілізувати їх діяльність, покращити стан технічної бази, оновити виробничі засоби.
Удосконалити фінансування таких підприємств можливо декількома способами.
Насамперед необхідно внести зміни у процес надання бюджетної підтримки, так як зовсім відмовитися від дотацій з бюджету не можливо, враховуючи ту економічну ситуацію, в якій опинилася наша держава. При цьому необхідно, щоб бюджетна підтримка була чітко визначена в часі, стимулювала залучення інвестицій та мала програмний та цільовий характер.
Важливою також є зацікавленість підприємств у самофінансуванні, намагання залучати додаткові фінансові ресурси шляхом співпраці з інвесторами [2, с. 131 ].
Необхідно провести переобладнання підприємств комунальної форми власності, що сприятиме підвищенню ефективності їх роботи і відповідно збільшенню фінансових надходжень необхідних для їх діяльності та розвитку. Цього можна досягти, здійснюючи інвестування підприємств комунальної форми власності за допомогою лізингу або ж за рахунок передачі комунального підприємства в концесію.
Концесія є сучасним інструментом залучення інвестицій, за допомогою якого можна забезпечити вирішення багатьох соціальних проблем міста, змінюючи схему фінансування розвитку соціальної інфраструктури і модернізації основних фондів комунальних об’єктів [3, с. 9].
Важливо запровадити таку фінансову політику, яка б заохочувала б залучення фінансових ресурсів з усіх доступних джерел; гарантувала б захист фінансових інтересів підприємств та місцевих громад; підтримувала б процедуру співпраці учасників при визначенні стратегічних соціально-екологічних і фінансових цілей розвитку комунального господарства.
Отже, на сучасному етапі перед державою постає завдання щодо створення сприятливого середовища для залучення інвестицій в розвиток комунального господарства, а підприємства в свою чергу мають забезпечити оптимальне розподілення та раціональне використання фінансових ресурсів завдяки побудові ефективного фінансового менеджменту. Удосконалення фінансового управління підприємств комунального господарства є головним завданням стабілізації їх фінансового стану.
Список використаних джерел
1.Герасимчук О. Проблеми фінансування комунальних підприємств в Україні / О. Герасимчук. // Сучасні тенденції розвитку бухгалтерського обліку та оподаткування: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (25 листопада 2016 р., м. Житомир). – 2016. – С. 237.
2. Козинець, Г. Удосконалення фінансування підприємств комунальної форми власності / Г. Козинець, С. П. Попова // Наукові записки : зб. наук. пр. - Кіровоград : КНТУ, 2010. – Вип. 10, ч. 2. С. 131-136.
3. Скворцов І,Б. Поняття концесії та її основна проблематика / І.Б. Скворцов, Х.В. Горбова, П.І. Віблий // НАУЧНЫЕ ТРУДЫ SWORLD. Черігів, 2017. – Вип. 23, – С. 9-10.
|