Правильна організація збутової діяльності на українських промислових підприємствах є дуже важливим фактором впливу на формування конкурентоспроможності всього підприємства та отримання високого рівня прибутку. Сучасний стан економіки як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринку досить мінливий та непередбачуваний, тому підприємству досить важливо за допомогою ефективної організації збутової діяльності підтримувати якість продукції, конкурентоспроможні позиції на ринку та загальний імідж організації.
Проблемою організації збуту на підприємстві займалось багато зарубіжних та вітчизняних вчених, зокрема : Гнилянська Л.Й., Топоровський В.Я., Балабанова Л.В., Проволоцька О.М., Гудзенко М.Н., Дж. Ланкастер, Г.Дж. Болт та інші.
Під організацією збуту слід розуміти комплекс дій, направлених на ефективну роботу відділу, котрий виконує на підприємстві задачі з формування попиту, обробки, комплектування, відвантаження та транспортування замовлення. Питання ефективності організації збутової діяльності на промислових підприємствах викликає багато питань, адже більшість українських промислових підприємств зупинились у формуванні організації служби збуту на другому етапі її еволюції.
Всього виділяють п’ять етапів еволюції організації структури служби збуту: відділ збуту, відділ збуту з маркетинговими функціями, спеціалізований відділ маркетингу, сучасний відділ маркетингу з функціями збуту, сучасний відділ маркетингу [1].
Таке велике промислове підприємство, як ПАТ «Північний ГЗК» організовує звою збутову діяльність за допомогою сформованої системи збуту покупцям. Всю роботу по збуту продукції виконує відділ логістики управління комбінату. Він є самостійним структурним підрозділом управління комбінату та підпорядковується організаційно генеральному директору ПАТ «Північний гірничо – збагачувальний комбінат».
Завдання відділу логістики полягає в організації керування логістичними процесами на комбінаті та збуту готової продукції, металобрухту, неліквідів та вторинної сировини відповідно до укладених договорів та митне декларування імпортованих вантажів та продукції, що відвантажується комбінатом на експорт. В свою чергу відділ логістики має 3 бюро, підпорядкованих одному начальнику з логістики і мають такі структурні одиниці (рисунок 1).
Слід звернути увагу, що організаційна структура служби збуту ПАТ «Північний ГЗК» знаходиться на першому етапі розвитку, зупинившись на звичайному відділі збуту, котрий займається організацією поставок та роботі зі споживачами. Такому великому гірничодобувному підприємству доцільно проводити дослідження, котрі пов’язані з аналізом кон’юнктури ринку, попитом на продукцію та впроваджувати програми зі стимулювання збуту.
Таким чином, керівництву ПАТ «Північний ГЗК» доцільно звернути увагу на маркетингову діяльність підприємства та впровадити перехід на наступний рівень організації служби збуту.
Література:
1. Козак М.І. Еволюція збутової служби: актуальні проблеми і кадрове забезпечення // Актуальні проблеми економіки. – 2006. – №4(58).
|