:: ECONOMY :: СТРАТЕГІЧНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ :: ECONOMY :: СТРАТЕГІЧНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
:: ECONOMY :: СТРАТЕГІЧНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 35

Термін подання матеріалів

20 листопада 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

СТРАТЕГІЧНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ

 
15.05.2017 21:12
Автор: Бабовал Надія Ростиславівна, здобувач, Тернопільський національний економічний університет
[Секція 9. Економічна наука та освіта]

Трансформаційні процеси в економіці України охоплюють усі суб'єкти ринку. Вищі навчальні заклади, які є суб'єктами ринку освітніх послуг, здійснюють певну економічну діяльність, надаючи освітні та додаткові  послуги. Економічна діяльність ВНЗ будується на основі принципів стратегічного управління, в процесі якого визначається місія діяльності закладу, розробляється стратегія та управління організацією для вдалої її реалізації [1].

Вищі навчальні заклади змушені кардинально змінювати стратегію та управління вищими навчальними закладами під кутом інтеграційних процесів у сфері вищої освіти. Стратегію називають необхідною декларацією цілей і напрямків розвитку вузу, яка виступає ключовим інструментом в управлінні вищою освітою. Вона потрібна не лише для внутрішнього розвитку вищого навчального закладу, а й для його співпраці з іншими закладами чи організаціями. 

Стратегічна мета ВНЗ полягає у тому, щоб заклад рівнявся на сучасний європейський вуз із збереженням здобутків і розвитком найкращих національних академічних традицій, прагнув посісти достойне місце у розвитку інноваційної освіти. 

Проте на досягнення стратегічної мети мають вплив ряд негативних чинників: 

- соціально-демографічна ситуація в країні;

- конкуренція на ринку освітніх послуг, виникнення диспропорцій між попитом та пропозицією на деякі професії; 

- зменшення державного фінансування вищих навчальних закладів;

- низький рівень заробітної плати науково-педагогічних працівників;

- низький рівень запиту держави на фундаментальні наукові дослідження;

- низький рівень розвитку на державному рівні форм і механізмів організації наукової діяльності, реалізації інновацій в освіті та науці;

- недостатня міжнародна інтеграція у європейський освітній простір, що знижує загальний індекс конкурентоспроможності навчальних закладів.

Важливим інструментом реалізації стратегії розвитку ВНЗ виступає запровадження комплексних програм, а саме: програми вдосконалення змісту освіти відповідно до Болонської декларації;  програми підготовки  фахівців зорієнтовану вимогам багатоступеневої освіти;  програми комп’ютеризації та інформатизації навчально-виховної, наукової та науково-дослідної роботи ВНЗ; програми розвитку освітніх вимірювань знань, умінь та навичок на основі новітніх технологій, міжнародних програм співробітництва між вищими навчальними закладами тощо.

Зазначимо, що стратегічне планування – це надзвичайно складний, трудомісткий процес, який потребує великих часових, розумових та фінансових витрат. Мета його полягає у встановленні відповідного порядку дій для підготовки ефективного функціонування конкурентоспроможного закладу. Планування як процес передбачає кілька етапів, які взаємопов’язані, логічно йдуть один за одним і становлять єдине ціле. 

Розробка стратегії включає кілька етапів: ситуаційний аналіз; визначення стратегічних цілей; вибір моделі створення споживчої цінності; розробка організаційної структури для реалізації обраної моделі. 

Процес стратегічного планування починається з пошуку відповідей керівництва ВНЗ на такі головні запитання:

1. Яку місію діяльності ставить ВНЗ та яких заходів необхідно вжити, щоб її досягнути?

2. Яке місце посідає ВНЗ на освітньому ринку?

3. Яке положення, на думку керівництва, має займати ВНЗ у довготривалому періоді?

Стратегічне планування опирається на певні правила, головними серед яких є: 

 а) стратегія не виступає чітким фіксованим планом дії, її необхідно постійно уточнювати;

 б) сформовані стратегічні цілі мають сприяти забезпеченню довготривалої конкурентоспроможності закладу;

 в) кожному стратегічному напрямку притаманні свої переваги;

 г) усі складові стратегічного планування ВНЗ мають бути збалансованими, взаємодоповнюючими. 

Розглянемо поетапно процес планування стратегії ВНЗ (рис. 3...). 




Рис. 1 Поетапний процес планування стратегії ВНЗ

Джерело: укладене автором на основі [2, с. 88]

Спочатку керівництво закладу формулює місію, яка вимагає визначити суть, масштаби, перспективи розвитку ВНЗ. Вважається, що формулювання місії має бути з яскравою, лаконічною, динамічною конструкцією та включати такі аспекти: коло потреб; характеристику послуг та їх конкурентних переваг; перспективи розширення сфери діяльності. Зазначимо, що вибір вузької місії може призвести до упущення певних можливостей діяльності. 

Відповідно до місії формулюються цілі та завдання, вони мають відображати рівень, якого необхідно досягти в процесі діяльності ВНЗ. До цілей ставляться певні вимоги:

- функціональність (цілі мають бути функціональними, щоб керівники різних рівнів могли трансформувати цілі, що ставляться на вищому рівні управління, у завдання для нижчих ланок);

- досяжність (цілі не повинні виходити за межі можливостей виконання);

- вибірковість (мають виділятися основні завдання діяльності, на яких необхідно зосереджувати усі ресурси);

- гнучкість (можливість коригування цілей відповідно до змін в зовнішньому та внутрішньому середовищі ВНЗ у процесі їх реалізації);

- конкретність (термін реалізації та хто має реалізувати);

- сумісність (довгострокові цілі мають відповідати місії ВНЗ, а короткострокові – довгостроковим);

- вимірюваність (кількісна та якісна оцінка цілей в процесі постановки та реалізації).

Проводиться аналіз факторів зовнішнього та внутрішнього середовища, формулюються можливі стратегії. Аналіз розроблених стратегій і вибір оптимальної виробляється з врахуванням можливостей закладу та факторів зовнішнього впливу. Вибором стратегії в основному закінчується процес планування. На наступних етапах впровадження та оцінки прийнятої стратегії виявляються її сильні і слабкі сторони, при необхідності вносяться відповідні корективи. 

Реалізація стратегії розвитку ВНЗ можлива при активній діяльності ректорату, кафедр та факультетів, усіх підрозділів університету, студентів і науковців, сприянні Міністерства освіти і науки України, місцевої влади. Вона має ґрунтуватися на досягненнях університету в минулому, історичних традиціях вузу, власному досвіді та вивченні вітчизняних і зарубіжних програм реформування освіти.

Рекомендується розробляти стратегічні плани з розрахунком на певні етапи (періоди виконання), що дозволить оцінити результати роботи за кожним етапом та оперативно вносити зміни й доповнення до них.

Щорічно на вченій раді ВНЗ мають підбиватися підсумки минулого навчального року щодо виконання стратегії, розглядатися та ухвалюватися нові цілі та завдання на наступний навчальний рік. Ученими радами факультетів необхідно формувати та затверджувати заходи з виконання завдань факультетського й кафедрального рівнів. Виконання стратегії розвитку ВНЗ за напрямами забезпечується фінансовими ресурсами бюджету закладу. Реалізація стратегії розвитку ВНЗ дозволяє колективу зосередити увагу на вирішенні ключових економічних, соціальних і кадрових проблем свого закладу, досягти збалансованості та послідовності у вирішенні завдань, поставлених суспільством перед вищою освітою. 

Для вищих навчальних закладів актуальною є розробка не просто загальних стратегій, в яких перераховуються певні цілі та формулюється бачення майбутнього місця закладу у освітньому просторі, а чітких і конкретних бізнес-стратегій, в яких враховані особливості освітньої діяльності, і робиться науково обґрунтоване прогнозування розвитку закладу в умовах конкретного середовища, визначається його місце на конкурентному ринку освітніх та супутніх послуг, а також підходи до мінімізації дії негативних внутрішніх та зовнішніх ризиків [1, c. 115].

Проведене дослідження показало, що ступінь розвитку ВНЗ залежить від системи стратегічного управління. Своєчасно проведений аналіз середовища функціонування ВНЗ та об’єктивна оцінка його результатів дозволяють керівництву зробити оптимальний вибір напрямку розвитку університету в умовах ринкового середовища.




Список використаних джерел:

1. Натрошвілі С. Г. Стратегічне управління вищим навчальним закладом: теорія, методологія, практика: монографія / С. Г. Натрошвілі. – К.: КНУТД, 2015. – 320 с.

2. Освітній менеджмент: Навчальний посібник / За ред. Л. Даниленко, Л. Карамушки. – К.: Шкільний світ, 2003. – 400 с.

____________________________

Науковий керівник: Гринчуцький Валерій Іванович, доктор економічних наук, професор, Тернопільський національний економічний університет



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ІНСТИТУЦІОНАЛЬНА ОСНОВА СТАНОВЛЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ОСВІТИ НА ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЛЯХ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ - ПОЧАТОК ХХ СТОЛІТТЯ)
31.05.2017 12:19
ЛЮДСЬКИЙ КАПІТАЛ ЯК ЧИННИК РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ЕКОНОМІКИ
27.05.2017 20:47




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.329 сек. / Mysql: 1570 (0.26 сек.)