Надійність банківської системи залежить від довіри громадян до національної грошової одиниці та забезпечення її стабільності. На тлі недовіри значна частка громадян України зберігають власні заощадження у готівковій формі. Чим більша недовіра банківських вкладників, тим менше заощаджень перебувають в банківській системі і, як наслідок, знижується грошова маса. Банківські вклади населення є важливим джерелом формування ресурсної бази банків, що забезпечує ефективність функціонування фінансової системи загалом.
Для захисту прав вкладників, ще у 1998 році Президентом України був підписаний Указ «Про заходи щодо захисту прав фізичних осіб – вкладників комерційних банків», який передбачав створення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб [3]. Даним указом було встановлено гарантію на відшкодування вкладу та відсотків за ним фізичній особі, в разі недоступності вкладу у самому комерційному банку. Сума, гарантована державою, піднімалась аж 11 разів і на сьогодні становить 200 тисяч гривень, ще від 21 серпня 2012 року згідно Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» [1].
Однак, варто зазначити, що розмір суми відшкодування вкладів населення в Україні є значно нижчим порівняно з сумами, гарантованими іншими державами. Так, у контексті міжнародного досвіду гарантування депозитів, розмір суми відшкодовуваних вкладів у Великобританії становить 85 000 фунтів стерлінгів, у США – 250 000 доларів США, а у країнах Європейського Союзу розмір сягає 100 000 євро. Слід також відмітити, що станом на день останнього підняття гарантованої суми курс до долара в Україні становив 7,99 гривень за одиницю. Станом на 25.04.2017 р. офіційний курс Національного Банку становить 26,67 гривень за долар [2]. При знеціненні національної грошової одиниці більш як у 3 рази протягом наведеного періоду, сума гарантування залишилась тією ж самою.
У процесі зміцнення системи гарантування банківських вкладів, в умовах, коли вона функціонує на постійній і стабільній основі, а її діяльність налагоджена і чітко регламентована, виникає тенденція до розширення охоплення системою гарантування й інших фінансових інститутів. Як наслідок – це сприятиме розширенню ресурсної бази Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
З цього приводу в розроблених Форумом за фінансову стабільність «Рекомендаціях по створенню ефективних систем страхування депозитів» звертається особлива увага на можливість існування різних підходів до небанківських фінансових інститутів, які залучають депозити і працюють з інструментами, які їм подібні [4].
В контексті дослідження теми розширення надання гарантій цікавим аспектом її дослідження є поширення гарантування депозитів на значно більш ширше в порівнянні з банками та іншими кредитними організаціями коло фінансових інститутів. До них відносяться, наприклад, кредитні спілки – у Польщі, страхові компанії, інвестиційні компанії – у Великобританії, страхові компанії та інші фінансові установи – у США. Гарантування вкладів в такого роду установах в Україні може розглядатися як один з напрямків подальшого розвитку законодавства у цій сфері.
Список використаних джерел:
1. Закон України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» від 23.02.2012 №4452–VI. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/4452-17/page
2. Інформаційний фінансовий веб-портал «МІНФІН». – [Електронний ресурс].– Режим доступу: http://minfin.com.ua/currency/nbu/usd/
3. Офіційний веб-портал Фонду гарантування вкладів фізичних осіб. – [Електронний ресурс].– Режим доступу: http://www.fg.gov.ua/dlia-vkladnykiv
4. International Association of Deposit Insurers, 2016, Annual Reports provide information on every activity of the IADI over the year including financial statements. IADI Annual Report 2015/2016, Basel, Switzerland, [Electronic resource], Access mode: http://www.iadi.org/en/assets/File/Annual%20Reports/IADI_Annual_Report_2015-2016.pdf.
|