Стратегічне управління інноваціями є складовою інноваційного менеджменту. Воно вирішує широкий спектр питань планування та реалізації інноваційних проектів і програм, які розраховані на якісні зміни в діяльності підприємства на ринку, у виробництві або в соціальній сфері організації [1].
На жаль інноваційні процеси в Україні не співпадають з загально світовими тенденціями. Для вітчизняної економіки саме інновації та інноваційна модель розвитку є тією рушійною силою, яка здатна забезпечити подолання розриву з розвинутими країнами, підвищити конкурентоспроможність національної економіки, окремих її галузей і підприємств. При розробці стратегії інноваційного становлення підприємства з урахуванням нинішніх вимог необхідно враховувати норми інноваційного розвитку підприємства, серед яких можна виділити наступні:
– управління інноваційним розвитком підприємства з урахуванням інерційності і тривалості інноваційного процесу;
– гармонізацію інноваційних складових, яка надає рівність розвитку структурних складових підприємства;
– врівноваженість економічного розвитку;
– здатність потенціалу підприємства до прискорених внутрішніх процесів (збутових, маркетингових, управлінських, економічних) [2].
Досвід розвинених країн світу підтверджує, що ключова роль у забезпеченні умов інноваційного розвитку, формуванні національної інноваційної системи належить державі, яка встановлює стратегічні цілі, забезпечує ресурсну підтримку, зокрема бюджетне фінансування, податкове стимулювання, кредитування тощо.
Основною складовою інноваційної стратегії, яка узгоджена за цілями і термінами реалізації, є стратегія у сфері створення і використання інновацій. Міжнародна школа бізнесу INSEAD кожного року проводить дослідження розвитку інновацій різних країн світу, в тому числі України. Дані дослідження дозволяють порівняти стан розвитку інновацій, визначити слабкі і сильні сторони вже сформованого інноваційного потенціалу, конкурентоспроможність країн, їх інвестиційну та інноваційну привабливість.
Отже, розглянемо рейтинг країн за індексом інноваційної ефективності, який характеризує формування відповідних умов для сприяння інноваційному розвитку [3].
Рейтинг деяких країн за індексом інновації активності
За цим показником в 2016 році Україні належить 12 місце серед 141 досліджуваних країн. Для порівняння в 2015 році Україна займала 15 місце, а в 2013 році - 31. Це свідчить про зростання ефективності інноваційної діяльності в країні.
Дослідження показує, що країнам з меншою інноваційною економікою важко дотримуватися темпів прогресу країн, які володіють високим рейтингом. Це частково пояснюється тим, що таким країнам досить складно досягти економічного зростання і залучити висококваліфіковані людські ресурси, необхідні для стійких інновацій.
Таким чином, інноваційний менеджмент дозволяє підприємству правильно обирати напрямки власних зусиль в формуванні стратегії розвитку організацій і без зайвих перешкод трансформуватися у потужну структуру нового типу, функціонуючу на засадах інноваційного випередження. Постійне вдосконалення і приведення інноваційної інфраструктури у відповідність з діючими міжнародними нормами і стандартами є одним з показників загальної інноваційної культури країни.
Для досягнення загального успіху на підприємстві мають бути відрегульовані рамкові умови розгортання масштабної інноваційної діяльності, зокрема стосовно забезпечення оптимального балансу ринкових і регуляторних важелів впливу держави на інноваційний розвиток.
Разом з тим, хотілося б відмітити інші шляхи оптимізації інноваційної стратегії. Повинно відбуватись вдосконалення структури економіки за інноваційною моделлю та приведення показника економічної нерівності населення до середньоєвропейського (ЄС) стандарту. І головне, потрібно відновити рівень довіри громадян до держави, влади та бізнесу загалом.
Список використаних джерел:
1. Галишич Х. І., Чаус О. Я. Проблеми реалізації стратегії розвитку інноваційної інфраструктури / Галишич Х. І., Чаус О. Я. // – [електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/18271/1/11- Halyshych-19-20.pdf
2. Краевая А.И., Михайленко Т.В. Інноваційна діяльність підприємства як фактор підвищення його конкурентоспроможності [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://www.rusnauka.com/18_DNI_2010/Economics/68528.doc.htm
3. Global Innovation Index 2011-2016 / Editor : S. Dutta. − INSEAD − The Business School of The World, 2016. − 418 p.