УДК 659.44
У сучасному світі пріоритетним напрямком кожної країни, корпорації, компанії, організації і також публічної приватної особи, – є зв'язок із суспільством. Суспільство фактично є споживачем товарів або послуг, і тому здатність «завоювати» прихильність електорату напряму пов'язано із успішністю комерційної та політичної діяльності. Усвідомлення проблемності зв'язків «виробник-споживач» обумовлює актуальність розгляду різних видів PR-технологій.
Паблік рілейшнз започатковується ще з початку зародження демократії, починаючи з Давньої Греції та Римської держави. В цих країнах велику увагу приділяли суспільній думці, що є початком зародження демократії, нинішньої загальнопринятої системи державотворення сучасної цивілізації.
Засновником PR-технологій є Сем Блек. Він сформулював основні принципи Паблік рілейшнз для того, щоб створити позитивну репутацію окремій людині або окремій фірмі. Свою філософію піару він називає дуже простою – у центрі знаходиться думка про те, що будь-якому суб'єкту з громадською підтримкою і розумінням легше досягти успіху в своїй діяльності, ніж у разі суспільної опозиції або байдужості. Громадські зв'язки – це не реклама з її націленістю на прибуток і не пропаганда з її жорстко контрольованим зверху вниз потоком інформації. Ключовими аспектами громадських зв'язків є: репутація, сприйняття, розуміння, довіра, взаєморозуміння, гармонія, чесність, відкритість, повна інформованість. Громадські зв'язки орієнтовані на перспективу, на розвиток довгострокових конструктивних відносин [1].
Класифікації піару приділяли увагу такі науковці як С. Блек, В. Зімін, І. Боброва та багато інших. Із всього розмаїття більш як п'ятисот видів піару розглянемо кілька видів «кольорового піару», який виділяють в залежності від цільової установки.
Ще на початку цивілізації з’явився поділ піару на "чистий" (білий) і "брудний" (чорний). Можна згадати чимало історичних осіб, які стали жертвами чорного піару. Наприклад, Сальєрі, якого багато хто до цих пір вважають отруйником Моцарта, або Влад Цепеш – прототип знаменитого графа Дракули. Між тим, рекламна індустрія розвивалася, і протиставлення чорного і білого поступово стало здаватися анахронізмом. Сучасний PR - справжнє розмаїття фарб!
Крім білого і чорного, ще виділяють сірий, рожевий, жовтий, зелений, коричневий, кольору хакі та золотий піар та інші. В. Зімін і І. Боброва окрім вищесказаних кольорів виділяють також кровавий, кольору хакі, жовтий і зелений піар[2].
Білий піар передбачає напрацьовану систему обміну інформацією на основі взаємодії і співпраці, що має зворотний зв'язок між суб'єктом і громадськістю. Метою «білого піару» є поширення достовірної інформації про компанії або особистості, про продукцію або послуги для встановлення швидких взаємних зв'язків клієнта і суб'єкта «білого PR», формування та підтримку позитивного іміджу того чи іншого проекту [1].
Чорний являє собою повністю протилежність білому піару, заснованій на помилковій негативній інформації. Це вид піару застосовується для усунення конкуренції, шляхом заплямуванням її репутації.
Під сірим піаром розуміється найбільш приховане джерело інформації. Вважається, що це суміш білого і чорного виду реклами. Розуміється різновид непрямого чорного піару, де не міститься прямої брехні, але йде вплив на підсвідомість .
Базою рожевого піару є міфи і легенди, які призначені задовольняти потреби людей. Вигадані історії гарно запам'ятовуються працівниками і продовжують своє існування в їх переказах. Головне, щоб вони формували позитивну модель поведінки. Як говорить Ніцше, вони необхідні для того, щоб створити «покривало ілюзій», потреби, які люди практично постійно відчувають. Одним ілюзії потрібні у зв’язку з розвиненою схильністю до мрійливості, іншим –через особисту нереалізованість, третім – через вплив реклами і політичної пропаганди [3].
Жовтий піар характеризується скандалами, необхідними для привернення уваги шляхом образливих для більшості населення елементів. В цьому виді піару активно використовуються плітки, пересуди і чутки.
Діяльність «зеленого PR» заснована на відповідальності за стан навколишнього середовища. У цій системі протиставляються ідеї промислового суспільства, що забруднюють атмосферу, воду і грунт та соціальної відповідальності за екологію.
Концепція коричневого піару співвідноситься з пропагандою (в основному, неофашистських ідей та ксенофобії). Маркетологи його вважають доречним його використання для додання до рекламованого продукту воєнної атрибутики.
Хакі PR – націлений на інформаційний вплив на супротивника в ході військових дій, поточну пропагандистську роботу з військовими кадрами, ЗМІ та населенням .
Основна місія золотого піару – створити імідж бренду, базуючись на його цінову політику. Потенційних споживачів запевнюють в отриманні задоволення, впевненості та відчуття щастя, використовуючи даний продукт або отримуючи послугу.
Фактично, від самого початку виникнення, і до сьогодення, система піару як такого змінювалась разом із зміною розвитку суспільно-політичних формацій як в окремих країнах так і взагалі. Більш актуальна потреба в піарі виникла з бурхливим розвитком промисловості: при переході від натурального господарства до індустріального виробництва.
В українському суспільстві Паблік рілейшнз тільки починає засвоювати бізнес-простір. Змінились відносити між суспільно-політичними утвореннями, виникло поняття глобалізації в самому широкому сенсі, з'явились міжнаціональні та міжконтинентальні корпорації, виникли принципи економічної інтеграції у планетарному масштабі. В результаті глобалізації світ стає більш зв'язаним і залежним від усіх його суб'єктів. Тому дослідження, вивчення та застосуванні всього розмаїття піару в різних контекстах стало нагальною потребою усіх складових частин сучасного як економічного, так і політичного життя.
Список використаних джерел:
1. Блэк С. Паблик рилейшнз. Что это такое / С. Блэк . – М.: Модемо пресс, 1990.
2. Боброва И. И. Черный PR? Белый GR! Цветной IR: менеджмент информационной культуры / И. Боброва, В. Зимин. – М. : Вершина, 2006.
3. Ницше Ф. По ту сторону добра и зла / Ф. Ницше: Соч. в 2 т. – М. – 1990.
|