Після здобуття незалежності в Україні відбулися суттєві зміни, в соціальній та економній сферах суспільства. Під впливом трансформаційних процесів в українському суспільстві сформувався особливий тип ринкової економіки, який на практиці відрізнявся від тієї ідеальної моделі, яка була орієнтиром під час проведення реформ.
Через економічну кризу та занепад вітчизняної промисловості у 90-х рр. ХХ ст. для українського споживача, який потерпав у вирі дефіциту товарів, відкрились зовнішні ринки і зарубіжні товари, а разом з ними у сірі та непрості будні кризового періоду прийшли яскраві картинки «заморського життя» та гламуру.
Саме у цей період відбувається докорінна зміна суспільної свідомості українців та переоцінка цінностей. На зміну ідеалам колективізму, солідарності, рівності матеріальних статків та сором’язливості у споживанні приходить індивідуалізм та матеріалізм.
Економічна глобалізація та стрімкий зріст науково-технічного прогресу призвели до значного розширення вибору товарів та послуг для споживачів. З'явились нові сценарії споживання для українців. Сучасні виробники, задля максимізації власного прибутку, застосовують певні маніпуляції, які спокушають споживача та мають вплив на його ринкову поведінку.
В Україні можна спостерігати за формуванням нового «суспільства споживання», в якому домінує інститут показного споживання. Головним мотивом якого є демонстрація свого високого соціально-матеріального положення.
Найчастішим явищем сьогодення сучасного споживача є прагнення виділитися, «показати себе», «бути кращим, успішним», не завдяки застосуванню власних талантів, а за допомогою придбання певних товарів, особливого бренду.Дуже важливу роль стали відігравати саме брендові товари, адже їх купують не через основні функції, які вони виконують, а через спробу продемонструвати уявний або реальний статус.
З розвитком моди, реклами, маркетингу та інших галузей показне споживання стає особливо значимим для української молоді. Дуже престижним стало виставляти напоказ предмети розкоші або яскраві предмети гардеробу. Значним, інтенсивним поштовхом показного споживання для вітчизняної молоді відіграють соціальні мережі, де сучасне покоління проводить більшість свого часу.Адже саме там молодь прагне «виділитися», «показати себе», «бути кращим, успішним»…
Чимало вчених бачить в такій поведінці споживачів реальну загрозу для суспільства. Адже люди потрапляють у залежність матеріальних речей. Кожна нова покупка робить їх щасливішими, спонукаючи до витрати великої кількості енергії та ресурсів на процес споживання. Вчені наголошують, що суспільство не потребуєтакої кількості товарів та навіть не використовує їх повною мірою.
Отже, як бачимо, показне споживання відображає еволюцію соціально-економічної системи, та приховує в собі ще багато важливих питань та наслідків,якіпотребують особливої уваги та аналізу.
________________________
Науковий керівник: Пилипенко Ганна Миколаївна, доктор економічних наук, професор, ДВНЗ «Національний гірничий університет»
|