На сьогоднішній день, кожна людина в світі, хоче вона того чи ні, є споживачем реклами. Реклама існує у різних видах – телевізійна, радіо, друкована, зовнішня, Інтернет-реклама тощо, саме тому вона проникла в усі галузі людської діяльності. А чи задумувалися ви колись, яким чином реклама впливає на дітей?
Питанням вивчення впливу реклами на дітей присвячено немало наукових праць. Провідні підходи висвітлені у публікаціях наступних науковців: Н.Березовської, Н.Гончарук, А.Дубяги, В.Колесникова, К.Портної, О.Тєлєтова та інших. Велика кількість питань, пов’язаних з впливом телереклами на свідомість дитини досі залишаються нерозкритими, по цій причині дана тема є актуальною та потребує значної уваги.
Однією з головних проблем сучасного суспільства є те, що діти постійно знаходяться під впливомрізноманітної кількості медіа ресурсів, що може не найкращим чином відобразитись на їхній поведінці, поглядах та вчинках. Діти, на відміну від дорослих, не розуміють комерційної мети реклами та сприймають інформацію з медіа-носіїв як істинну.
Нині реклама є найдавнішим, але, найбільш придатним засобом впливу на покупців і споживачів. Якщо окремо аналізувати рекламу на телебаченні – вона є яскравою, колоритною, емоційною - саме тому є привабливою для молодшого покоління.
Психологи давно зійшлися на думці, що реклама спрямована на дорослих є небезпечною для дитячої свідомості, а саме: реклама алкоголю, тютюнових виробів, адже така реклама виховує у дітях відчуття «позитивного відношення» до таких товарів. Також небезпечною на думку досвідчених батьків є реклама газованих напоїв та популяризація шкідливих споживчих звичок на телебаченні. До прикладу, реклама чіпсів може з легкістю запевнити вразливу дитину, що нічого шкідливого у них немає. До того ж, у дорослої людини після перегляду такої реклами з’являється бажання купити ті чіпси «з новим, покращеним смаком», тому можна лише уявити, які бажання викликає подібна реклама у дітей.
Окрім цього, деякі рекламні ролики на телебаченні можуть створити в дитячій голові «спотворений образ» дійсності. Наприклад, що жадібність, або жорстокість не є негативними особистими якостями, або образ того, що «хлопцю достатньо скористатися дезодорантом, для того, аби стати справжнім чоловіком». Подібних прикладів можна навести безліч, головним фактом, що доказує це твердження є те, що вченими давно доведено – діти до 8 років життя не розуміють комерційного характеру реклами, саме тому не можуть відрізнити гіперболізовану інформацію, від реальної.
Бажаємо ми того, чи ні, проте наші діти споживають рекламу різного характеру, і частіше всього – без нашого відома. Тому сучасні психологи радять чітко пояснювати своїм дітям, що до реклами слід ставитися вибірково.
У сучасній Україні реклама частково перетворилася на засіб маніпулювання свідомістю споживачів, що спонукає їх до придбання певних товарів. В цілому, реклама негативно впливає на психіку дитини, викликаючи роздратованість та виснажуючи нервову систему дитини. Саме з цієї причини, батьки повинні брати до уваги час, який їхня дитина проводить біля телевізору. Окрім пильності зі сторони батьків, звісно ж, корисно було б, аби рекламні ролики, що повинні транслюватися на телебаченні, першочергово оцінювалися власниками телеканалів зі сторони їхнього впливу на дітей.
Список використаної літератури:
1. Тєлєтов, О.С. Реклама та дитяча аудиторія [Текст] / О.С. Тєлєтов, Т.Є. Іванова // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2015. - № 2. - С. 48-64.
2. Голяшева Е. Сучасна реклама і діти [Електронний ресурс] / Е. Голяшева. – Режим доступу до ресурсу: http://kyiv.proua.com
______________________________
Науковий керівник: Жалба І.О., к.е.н., доцент, Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ
|