Охоронна діяльність є особливим видом господарської діяльності, яка спрямована на надання послуг щодо забезпечення цілісності об’єктів власності юридичних та фізичних осіб, а також і самих власників, фізичних осіб.
Конкурентоспроможність охоронної послуги можна визначити як її перевагу в порівнянні з іншими послугами-замінниками, спроможність витримати порівняння з аналогічними послугами конкурентів і продаватися за цінами не нижче середньоринкових.
Управління конкурентоспроможністю охоронних послуг складається із забезпечення оптимального співвідношення складових елементів та факторів їх конкурентоспроможності.
Системоутворюючі фактори конкурентоспроможності охоронних послуг – це їх основні економічні характеристики, ключові споживацькі властивості, способи позиціонування на ринку, потенціал, процеси і результати господарської діяльності охоронного підприємства, норми та особливості ринку, на підставі яких можуть бути отримані конкурентні переваги.
В літературі обґрунтовують різний набір факторів конкурентоспроможності підприємства, товару, послуги [1–3]. З урахуванням специфіки охоронних послуг, необхідно відмітити особливу важливість їх споживацьких властивостей, таких як надійність захисту об’єкту, швидкість надання заходів, що вимагаються при реальних загрозах, рівень професійної підготовки охоронця і т.п.
Таким чином, доцільним є розподіл факторів конкурентоспроможності на цінові та якісні (рис.1).
Цінові або тарифні фактори включають в себе тарифи на основну послугу, тарифи на додаткову (супутню) послугу, ризикову тарифну надбавку для відшкодування матеріальних збитків.
Рис. 1 Фактори конкурентоспроможності охоронних послуг
Якісні фактори – це якість охоронної послуги, конкурентоспроможність ринкової пропозиції, а також конкурентоспроможність охоронного підприємства.
Додаткові характеристики якості охоронних послуг – це ступінь залученості ресурсів споживачів в процес надання послуг, а також рівень лояльності споживачів і число потенційних споживачів.
«Важелі» управління конкурентоспроможністю охоронних послуг, знаходяться серед факторів внутрішнього середовища охоронного підприємства, оскільки можливості прямого впливу на елементи зовнішнього середовища обмежені, і отримання на їх основі додаткових конкурентних переваг не завжди реально.
Властивості конкурентного ринку, рівень і характер конкуренції на ньому багато в чому визначаються законодавством.
Таким чином, управляти конкурентоспроможністю охоронної послуги можна за допомогою кількох цінових і якісних «важелів», це:
• ціна продажу охоронної послуги;
• якість обслуговування;
• інтенсивність просування охоронної послуги на ринку;
• ефективність системи менеджменту охоронного підприємства.
Перераховані вище фактори задають напрямки для вишукання коштів і способів використання резервів конкурентоспроможності. На основі факторів і елементів конкурентоспроможності повинні бути отримані конкурентні переваги.
Список використаних джерел:
1. Курбацька Л. М. Методичні підходи до оцінювання конкурентоспроможності аграрних підприємств / Л. М. Курбацька, І. Г. Кадирус, Т. В. Ільченко, Ю. В. Захарченко // Агросвіт. - 2014. - № 21. - С. 13-17.
2. Маркетин: Энциклопедия: Пер. с англ. / Под ред. М. Бейкера. — СПб.: Питер, 2002. — 1198 с.
3. Фатхутдинов Р.А. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление / Р.А. Фатхуддинов. – М.: ИНФРА-М. – 2000. – 312 с.
______________________________
Науковий керівник: Захарченко Юлія Василівна, Дніпропетровський державний аграрно-економічний університет
|