На сучасному етапі розвитку економіки, надходження іноземних інвестицій для будь-якої країни є позитивною тенденцією, що сприяє розвитку країни та вказує на покращення її статусу і сприяє її успішному входженню до світової спільноти. Для України такі надходження є вкрай важливими у зв’язку зі змінам у роботі економічних механізмів та необхідністю пошвидшення переходу до ринкової економіки.
Досить часто від українських підприємців можна почути скарги на недостатність коштів для розвитку. У той же час закордонні інвестори говорять про неможливість роботи та вкладання коштів через відсутність «адекватних» умов роботи.
Незважаючи на досить несприятливі умови на Сході України та складну економічну ситуацію в країні в цілому, в дослідженні Світового банку Doing Business-2017 наша країна за останній рік змогла піднятися на одну сходинку, зайнявши 80 позицію [2]. І хоча позитивні зрушення відзначаються тільки в 2 компонентах з 10 основних, а саме «Забезпечення виконання контрактів» та «Захист прав міноритарних інвесторів», вони все одно наявні.
Однією з причин зрушення є набуття чинності Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав інвесторів», що дає змогу інвесторам, навіть з незначною часткою акцій (~10%), захищати свої інтереси, доносити думку з приводу стратегій захисту інтересів товариства та посилення відповідальності керівників підприємств перед акціонерами.
На сам перед говорячи про вплив закордонних інвестицій на розвиток економіки України неможливо не зазначити, що велику частку інвестицій складають загарбницькі пакетні інвестиції, які відображаються у викупі вже існуючих підприємств та можливій їх модернізації або створенні спільних чи дочірніх підприємств, але ніяк не у введенні інновацій та впровадженні новітніх технологій.
Що ж до більш вигідних прямих інвестицій, які сприяли б покращенню загального стану економіки та її оновленню, то їх кількість значно менша від пакетних, а ті, що все ж таки надходять до України, не завжди мають позитивний вплив на економіку, оскільки велика їх частина надходить з офшорних зон.
Незважаючи на певну позитивну тендецію у 2016 році (Табл. 1), статистичні дані вказують, що більша частина загального об’єму прямих інвестицій приходиться на одні й ті самі країни: Кіпр, Голандія, Німеччина, Росія, Віргінські острови, Великобританія, Швейцарія, Австрія, Італія, Франція (Діаграма 1). Це свідчить про досить розвинену схему відмивання капіталів та інших махінацій з грошовими коштами.
Табл. 1 Надходження прямих іноземних інвестицій за 2012-2016 рр. [1]
В Україні іноземне інвестування має ще одну дуже вагому особливість – досить велика частка надходжень має пострадянське, і якщо розглядати більш детально - українське та російське походження. Це вказує на те, що навіть ті вкладники, що могли б напряму інвестувати кошти у підприємства, вважають за потрібне перестраховувати себе.
Діаграма 1. Структура прямих іноземних інвестицій в Україну (станом на 01.10.2016 року) [1]
Проте, прямі інвестиції навіть із пострадянських республік можуть нести позитивні зміни для економіки України. Адже у більшості своїй власники таких інвестицій набагато краще орієнтуються в вітчизняній економіці, специфічних галузях (наприклад, сільське господарство, сталеваріння) та мають досвід роботи з підприємствами в подібних умовах. Іноземні інвестори, не маючи подібного досвіду, початково орієнтуються на вихід на світовий ринок, не маючи бажання довгострокового аналізу місцевої специфіки, і в більшості випадків поверхнево незадоволені місцевими ринками збуту.
Незважаючи на вище зазначене Україна й надалі лишаться інвестиційно-привабливою, у першу чергу за рахунок своїх сировинних баз для традиційних галузей економіки, таких як аграрна, хімічна і харчова промисловість, металургія, машинобудування, хімічна промисловість та інші. Одночасно з тим наявний потужний потенціал для зацікавлення в інвестуванні в новітні сфери, такі як ІТ-розробки, вітроенергетика, високі технології, виробництво біопалива, тощо.
На сьогодні Україна повільними темпами інтегрується в європейську та світову економічну спільноту. Основними кроками до прискорення таких процесів є припинення військового конфлікту на Сході України, подолання корупції, позбавлення від тіньового бізнесу, перегляд рівнів податкового тиску на підприємців (введення прогресивної системи оподаткування), розвиток системи страхування, законодавче гарантування безпечності приватних капіталовкладень, розробка інструментів, норм та правил інформаційної інфраструктури, тощо.
Список використаних джерел:
1. Офіційний сайт Державної служби статистики [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/
2. Економічний дискусійний клуб [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://edclub.com.ua/
3. Лендєл О. М., Іноземні інвестиції як фактор розвитку економіки держави [Електронний ресурс] / Лендєл О. М. // Ефективна економіка : електр. наук. фах. вид. —2016. —№ 9. — Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5156
4. Софієнко О., Вплив іноземних інвестицій на розвиток економіки України [Електронний ресурс] / Софієнко О., // Ефективна економіка : електр. наук. фах. вид. —2016.—№ 9. — Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5162
|