Досягнення конкурентних переваг потребує від підприємств харчової промисловості здійснити аналіз власних внутрішніх конкурентних переваг. Це дозволить досягти необхідного рівня конкурентоспроможності підприємства і сформувати базову маркетингову стратегію.
При формуванні базової маркетингової стратегії харчового підприємства доцільно виділити такі етапи (рис.1.)
Рис.1. Етапи базової маркетингової стратегії підприємств харчової промисловості.
До особливостей розвитку харчової промисловості України можна віднести такі: наявність великої сировинної бази, широкий асортимент виробленої продукції, гостра конкуренція, високий ступінь інтегрованості з сільським господарством, насиченість ринку продуктами харчування.
Враховуючи специфіку підприємств харчової промисловості, можна виділити маркетингові стратегії, які мають особливу актуальність на цьому ринку. [1,2,3]
«Стратегія слідкування за лідером» - застосовується на підприємствах, які копіюють у продуктовій політиці конкурентів. Ця стратегія орієнтована на використання низьких цін. Її ефективно використовувати у тому випадку, якщо продукція є однорідною, а витрати на маркетинг – низькими. У харчові й промисловості ця стратегія поширена серед підприємств, що випускають бакалійні вироби.
«Стратегія захисту ринкових позицій» використовується підприємствами харчової промисловості, які випускають також однорідну продукцію і знаходяться у зоні високих цін. Використання маркетингових інструментів у цій стратегії обмежене. Основною стратегічною метою підприємства стає збереження ринкової частки. Цю стратегію використовують, як правило, підприємства цукрової, борошномельної та консервної промисловості.
«Стратегія проникнення на ринок» використовується підприємствами, які прагнуть використати свої цінові конкурентні переваги за рахунок зниження витрат. Ця стратегія широко застосовується в м’ясній, ковбасній і молочній промисловості.
«Стратегія створення інноваційних продуктів» орієнтована на вдосконалення якості продукції, яка виробляється, та її диференціації. Підприємства харчової промисловості, що використовують цю стратегію, витрачають значні кошти на маркетинг і просування нових товарів. Ця стратегія також застосовується на ринку м’ясної і ковбасної продукції, дуже популярна на ринку напоїв і пива, а також її використовують лідери молочнопереробних підприємств.
«Стратегія створення інноваційних продуктів» припускає формування конкурентних переваг за рахунок створення принципово нових продуктів або технологій, яких не мають конкуренти, – використання мережі Інтернет та інноваційно-комунікаційних технологій. Підприємства, що використовують цю стратегію, мають можливість отримання надприбутків, оскільки впровадження інновацій завжди несе за собою високу рентабельність внаслідок унікальності продукту.
Вибір стратегії для харчового підприємства залежить від рівня конкуренції в галузі, динаміки попиту, займаної ринкової частки, життєвого циклу продукції та рівня впровадження інновацій. Специфіка функціонування підприємств харчової промисловості дозволяє виділити особливості, які впливають на формування маркетингової стратегії:
- сезонність у роботі галузей, які переробляють сільськогосподарську сировину, що позначається на завантаженості виробничих потужностей;
- високий рівень витрат матеріальних ресурсів. При цьому велике значення має якість початкової сировини і матеріалів на кінцевий продукт;
- обмежені терміни придатності і швидке псування продукції.
Для підтримки попиту і згладжування сезонних коливань у попиті на продукти харчування необхідно випускати інноваційні продукти та забезпечити високу мотивацію і кваліфікацію персоналу, що працює на підприємствах харчової промисловості. При формуванні маркетингової стратегії підприємств харчової промисловості необхідно зважати на специфіку функціонування галузі в сучасному інформаційному суспільстві.
Список використаних джерел:
1. Покрашинская Н.В. Особенности формирования стратегий развития предприятия пищевой промышленности [ Електронний ресурс] / Н.В. Покрашинская // НИУИТМТО. Серия экономика и экологический менеджмент. – 2014. - №1. – Режим доступу: http: // economics. ihbt. ifmo.ru / ru / article / 11095 / osobennosti_formirovaniya_strategiy_razvitiya _predpriyatiy
_pischevoy_ promyshlennosti. htm
2. Скопенко Н.С. Перспективы развития пищевой промышленности Украины на основе формирования интегрированных структур. ( Бізнес-інформ. – 2014. №4. – С. 130–135). [Електронний ресурс] / Н.С.Скопенко. // Scient – Режим доступу: http: // www. swold. com. ua / index. php / ru / economy / business-sectors-oftheeconomy / 2015-skopenko-ua.
3. Романенко О.О. Специфіка маркетингової стратегії підприємств харчової промисловості. / О. Романенко // Вісник Хмельницького Національного університету. – Хмельницький, 2014. - №3, Т. 1 (212). – С. 78-86. – Режим доступу: http: // epifanova. Vk. Vntu. Edu. Ua / filecdb74c1eee6017a1436308a7dd49de0f.pdf
________________________
Науковий керівник: Решетнікова Ірина Леонідівна, доктор економічних наук, професор, професор кафедри маркетингу ДВНЗ «Київський національний економічний університет ім. В. Гетьмана»
|