Податковий консалтинг як вид діяльності виник у світі в 1960 роки. Характерною особливістю його на етапі становлення було активне впровадження в управлінський консалтинг великих аудиторських фірм, які сформували вектор розвитку податкового консалтингу. Зарубіжний досвід показує, що податкове консультування є для суспільного життя важливою сферою діяльності. У більшості країн світу правові норми, що регулюють діяльність податкових консультантів, вимагають професійної підготовки і підтвердження права на надання послуг з податкового консультування (Німеччина, Великобританія, Франція, Австрія, Чеська Республіка, Польща, Словаччина), а в деяких країнах передбачається ліцензування цієї діяльності (Німеччина, Австралія) [1, с.88-95].
В Україні податковий консалтинг почав розвиватися разом з ускладненням податкової системи, тобто з часів незалежності України.
Передумовами податкового консалтингу в Україні є наступні фактори:
- складність податкової системи України;
- часті зміни податкового законодавства;
- суперечливість та неоднозначне трактування окремих його норм;
- значний вплив податків на фінансовий результат юридичних та фізичних осіб (податкові ризики).
В Україні ринок податкового консалтингу розвивається достатньо стихійно. Законодавчі основи для здійснення податкового консалтингу проходять період становлення і розвитку, немає діючих актів, що регламентують цю діяльність. На сьогоднішній день регуляція в Україні саме податкового консалтингу як окремого професійного виду діяльності достатньо незначна та представляє собою наступне:
- у 2001р. створена Спілка податкових консультантів України (СПКУ) [2];
- у 2004р. за поданням СПКУ Міністерством праці України введена професія «Консультанта з податків і зборів» та затверджені кваліфікаційні вимоги до неї [3];
- у 2008р. подано на розгляд до Верховної Ради України проект Закону «Про податкове консультування» [4];
- у 2013р. створена Палата податкових консультантів України (ППКУ) [5];
- на сьогоднішній день кількість вищих навчальних закладів, що готують спеціалістів у сфері оподаткування в Україні, дорівнює 15-ти.
Законодавча база формується протягом багатьох років, але закон «Про податкове консультування» так і залишається законопроектом [4].
Послуги податкового консультування надають окремі фахівці і організації (в основному аудиторські та юридичні фірми), що мають таких фахівців в штаті. Розвиток українського інституту податкового консалтингу відбувається зсередини: виділяються фахівці, створюються відділи на підприємствах, в аудиторських і юридичних фірмах, створюються самостійні організації з податкового консультування. Пройшовши апробацію на практиці в умовах ринкової економіки, дана діяльність досягла того моменту, коли потрібне окреме її регулювання.
В той же час, ефективність податкового консалтингу як окремого виду діяльності доведена на світовому досвіді. Українське податкове законодавство досягло того витка розвитку, коли стає необхідним професійна консультаційна діяльність в галузі оподаткування. В умовах часто мінливого законодавства до послуг податкового консультування звертаються все більше людей, а податкові консультанти стають необхідними учасниками податкових відносин.
Отже, вітчизняний ринок послуг з податкового консультування має значні перспективи. На етапі розбудови інституту податкового консультування в Україні важливо визначити законодавчі основи його функціонування, зокрема слід поєднати державне регулювання із системою саморегулювання ринку податкових послуг, чітко визначити місце та роль податкових консультантів у їх відносинах з платниками податків і контролюючими органами.
Таким чином, внутрішній ринок має значні перспективи в галузі податкового консалтингу. На начальному етапі розвитку інституту податкового консалтингу в Україні важливо визначити законодавчі основи його функціонування, визначити місце і роль податкових консультантів в їх відносинах з платниками податків і контролюючими органами.
Список використаних джерел:
1. Шувалова Е.Б. Налоговое консультирование (правовой аспект): учебное пособие / Е.Б. Шувалова, Т.А. Ефимова. – М.: Центр ЕАОИ, 2011. – 136 с.
2. Офіційний сайт Спілки податкових консультантів України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.taxadvisers.org.ua.
3. "Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 71. Фінанси, кредит, страхування та пенсійне забезпечення. Розділ "Фондовий ринок" (Інші професії - консультант з податків і зборів)" від 11.12.2014р.
4. Проект Закону «Про податкове консультування» від 10.07.2008р. №2745;
5. Офіційний сайт Палати податкових консультантів України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ppk.org.ua.
________________________________
Науковий керівник: Мізіна Ірина Валеріївна, кандидат наук державного управління, доцент кафедри адміністративного і кримінального права Дніпропетровського національного університету імені Олеся Гончара
|