Ідея краудфандингу, тобто спільного фінансування, виникла ще в 1997 р., коли шанувальники групи "Marillion" без відома групи зібрали близько 6000 дол. в підтримку їхнього туру. З того часу ідея краудфандингу почала набувати масового поширення. В Україні ж краудфандинг з'явився відносно нещодавно.
На думку окремих дослідників, краудфандинг – це не тільки спосіб залучення коштів, а й інша філософія бізнесу. На відміну від звичайного «Допоможіть мені зробити», актуальний принцип – «Зробімо разом».
Краудфандинг може здійснюватися у формі: 1) благодійності без жодних додаткових зобов’язань; 2) попереднього продажу продукту; 3) рівноцінного розподілу, коли всі, хто пожертвував певну суму на фінансування ідеї, стають спільними власниками продукту [1].
За допомогою краудфандингу фінансують різні проекти, стартапи, мистецькі задуми, підтримують молоді гурти.
Загалом утвердилися дві моделі акумулювання грошей: «усе або нічого» та «гнучке фінансування». У першому випадку автор повинен зібрати 100% суми, в іншому разі гроші повертають спонсорам. У другій моделі автор ідеї має право користуватися зібраними грошима незалежно від обсягу коштів. Другий варіант є привабливішим для авторів проектів, але перший викликає значно більше довіри у спонсорів [2].
Українці теж активно долучаються до краудфандингу. Наприклад, до відомих українських проектів належать Petcube, iBlazr, Lametric. Petcube – проект, , завдяки якому власники домашніх улюбленців через додаток на телефоні можуть на відстані слідкувати за своїми тваринками й гратись з ними. iBlazr – це єдиний в світі LEDспалах , який працює на системі IOS та ANDROID. Lametric – це розумний годинник, розробниками якого стали львів'яни. Суть такого винаходу полягає в тому, що він не лише показує час, а й важливі події й новини з інтернету.
Існують різні краудфандингові платформи. На платформах викладені всі дані про сам проект, автора. Люди можуть легко комунікувати між собою, обговорюючи й уточнюючи всі питання. Кожна платформа має свої умови. Наприклад, якщо не збирається потрібна сума, то автор не отримує грошей, а лише сплачує комісію; на іншій платформі автор у будь-якому випадку повинен сплатити встановлений відсоток тощо.
Найвідомішими краудфандинговими платформами в Україні є "Спільнокошт" і "NaStarte". В Україні краудфандинг лише розвивається, тому серйозної конкуренції між платформами не передбачється.
Таким чином, у світі краунфандинг досить швидко набирає обертів, проте в Україні він лише започатковується. Його поширенню й надалі сприятимуть розвиток технологій та соціальних мереж. В Україні краудфандинг може стати альтернативою банківському кредитуванню та стимулювати розвиток вітчизняного інноваційного бізнесу.
Список використаних джерел:
1. Пішковцій С. Краудфандиг як зібрати кошти на реалізацію своєї ідеї / С. Пішковцій [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://inspired.com.ua/ideas/crowdfunding/
2. Кутузова А. Як реалізувати проект за допомогою краудфандингу /А. Кутузова [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://forbes.net.ua/ua/explain/startup_and_business/1371647-yak-realizuvati-proekt-za-dopomogoyu-kraudfandingu
3. Гіржева К. Добірка краунд – платформ / К. Гіржева [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://polemix.com.ua/ua/article/dobrka_kraud-platform-4175102/
|