У сучасних економічних умовах, які супроводжуються економічною кризою слід велику увагу приділяти прогнозуванню фінансових результатів підприємства. З метою нейтралізації ризику неприбутковості та покращення фінансової діяльності, прибуток підприємства потребує постійного аналізу та прогнозування. Тому досить актуальним є питання щодо визначення і застосування прогнозної моделі на рівні підприємства.
Метою статті є побудова економетричної моделі для прогнозування прибутку підприємства.
Економетрична модель – це функція, що встановлює зв’язок між економічними показниками, причому одні показники розглядаються як залежні змінні, а інші – як незалежні.
Економетричні методи використовуються для прогнозування поведінки об’єкта (наприклад, моделі прогнозування прибутку підприємства), дозволяють встановити кількісні пропорції, співвідношення між різними параметрами об’єкта дослідження (наприклад, факторами, що впливають на прибуток підприємства).
Перевагою цих методів є те, що прогноз спирається на об’єктивну статистичну інформацію. Вони дозволяють перенести основні закономірності розвитку об’єкта, що склалися в передплановому періоді, на плановий період з урахуванням можливих змін факторів, що впливають на об’єкт [1].
У процесі економетричного аналізу прибутку важливо визначити за рахунок яких факторів він зростає чи знижується. На величину прибутку впливає сукупність багатьох факторів, найважливішими з яких є: дохід від реалізації продукції; собівартість реалізованої продукції; витрати на оплату праці; адміністративні витрати; витрати на збут; відношення обсягу виробництва на величину прибутку.
Припустимо, що: Y – прибуток (залежна змінна); Х1 – собівартість реалізованої продукції; Х2 – адміністративні витрати; Х3 – фінансові витрати; Х4 – чистий дохід.
Побудуємо регресійну багатофакторну модель для прогнозування прибутку підприємства і визначимо всі її характеристики. Дану модель побудовано на основі показників діяльності підприємства «А» Вінницької області.
Таблиця 1
Дані для побудови моделі, тис. грн. (побудовано автором)
Регресійний аналіз даної моделі, виконаний автоматично за допомогою інструменту РЕГРЕСІЯ MSExcel, дозволяє знайти необхідні параметри.
Економетрична модель має вигляд:
Множинний R ( коефіцієнт множинної кореляції ) = 0,999 – характеризує тісноту зв’язку між показником Yта факторами Х1,Х2,Х3,Х4 – сильний прямий;
R-квадрат (коефіцієнт детермінації) = 0,999 – це частка поясненої дисперсії відхилень залежної змінної від її середнього значення, отже, 99,9 % зміни чистого прибутку пояснюється зміною визначених факторів, а вплив інших факторів займає 0,1 %.
Проаналізуємо отриманізначення частинних коефіцієнтів еластичності: якщо собівартість реалізованої продукції зросте на 1%, то прибуток підприємства зменшиться на 0,40%; якщо адміністративні витрати зростуть на 1%, то прибуток підприємства зменшиться на 10,15%; якщо фінансові витрати зростуть на 1%, то прибуток підприємства зменшиться на 3,19%; якщо чистий дохід зросте на 1%, то прибуток підприємства збільшиться на 0,27%.
Гіпотеза про істотність зв’язку між залежною і незалежними змінними та про адекватність моделі може бути перевірена за допомогою F-критерія Фішера. Отже, за результатами таблиці можна зробити висновок, що модель є адекватною, адже F(4;7)> Fкр ( 25392,135 > 4,12 ), при рівні значимості α = 0,05.
Результати моделювання дають також можливість прогнозування прибутковості підприємства на майбутні періоди, адже модель є адекватною статистичним даним.
Проведений регресійний аналіз показує, що на величину прибутку в великій мірі впливають собівартість реалізованої продукції, адміністративні витрати, фінансові витрати та чистий дохід. На основі отриманих результатів можна зробити висновок, що підприємству «А» необхідно приділити особливу увагу постійному аналізу та прогнозуванню фінансових результатів своєї діяльності, для того щоб забезпечити безперебійність фінансово-господарської діяльності.
Список використаних джерел:
1. Вільчинська О.М.Оцінювання стратегічної стійкості підприємств економетричними методами / О.М. Вільчинська // Шляхи активізації інноваційної діяльності в освіті, науці, економіці: Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Вінниця, 12 квітня 2016 р.: у 2-х т. – Т. 1 / редкол.: ВННІЕ ТНЕУ. – Тернопіль: Крок, 2016, С. 133–135.
2. Погріщук Б.В. Основи економічного прогнозування: навч. посіб. / Б.В. Погріщук, О.М. Лисюк. Тернопіль: ТОВ «Новий колір», 2006. – 248 с.
|