Політична та економічна нестабільність, що зараз панують у багатьох країнах світу (зокрема в Україні), негативно вливають на підприємницьку діяльність, яка є каталізатором розвитку національних економік. В умовах турбулентного середовища зростає вплив зовнішніх та внутрішніх чинників на господарську діяльність підприємств і призводить до виникнення кризових явищ.
Фінансова криза наступає внаслідок фінансової нестабільності підприємства та наявності великої кількості ризиків, що впливають на його діяльність [1].
Фінансова криза не лише призводить до катастрофічних наслідків але й загрожує економічній безпеці підприємства. Однак у разі правильно сформованої системи антикризового управління підприємство отримує змогу відновити свій потенціал та застосувати нові механізми щодо фінансового оздоровлення [1].
Антикризове управління фінансами – це процес управління фінансово-економічними ризиками та фінансовою санацією підприємства з метою профілактики і нейтралізації фінансової кризи та забезпечення безперервної діяльності підприємства на основі використання системи специфічних методів та прийомів управління фінансами [3].
Антикризове управління на українських підприємствах повинно базуватися на використанні усього потенціалу засобів і методів сучасного менеджменту з урахуванням ресурсних і часових обмежень антикризового процесу.
Сутність антикризового управління виражається в наступних положеннях:
- кризи можна передбачати, очікувати і викликати;
- кризи у визначеній мірі можна прискорювати, випереджати, відсувати;
- до кризи можна і необхідно готуватися;
- кризи можна пом’якшувати;
- управління в умовах кризи вимагає особливих підходів, спеціальних знань, досвіду і мистецтва;
- кризові процеси можуть бути до визначеної межі керованими;
- управління процесами виходу з кризи здатне прискорювати ці процеси і мінімізувати їхні наслідки [2].
Для ефективного антикризового управління можна створити антикризову програму підприємства, яка містить систему заходів щодо виведення підприємства з кризи.
Антикризова програма розроблюється на підставі проведеної діагностики фінансового стану та загрози банкрутства підприємства, його наслідків, оцінки можливостей підприємства щодо локалізації кризи.
Основними напрямами антикризової програми є:
- фінансове управління, основною метою якого є швидке відновлення платоспроможності та достатнього рівня фінансової стабільності підприємства);
- маркетингова політика, що передбачає глибокий аналіз ринку, прогнозування його подальшого розвитку, визначення власної позиції на ринку цінової й асортиментної політики, оцінку комерційного ризику та підготовку висококваліфікованих спеціалістів з маркетингу);
- інвестиційна політика і управління інвестиціями, що включає управління ризиком, програмно-цільове управління і складання капітальних бюджетів, стратегічний аналіз і стратегічне управління;
- управління персоналом, тобто цілеспрямовані дії керівного складу організації і структурних підрозділів з управління підлеглими, спрямованих на досягнення поставлених загальних і специфічних цілей організації;
- організаційне управління і операційний менеджмент, включає аналізування виробничих процесів, ефективний менеджмент, застосування ефективних методів управління [2].
Ефективність антикризового управління на українських підприємствах можна підвищити шляхом комплексного використання таких механізмів антикризового управління як санація і реструктуризація підприємства [2].
Вагоме місце відводиться петчингу як інструменту стратегічного антикризового управління підприємством. В рамках петчингу, тобто стратегічного процесу, керівники українських підприємств повинні постійно здійснювати перетворення господарських одиниць, враховуючи сучасні тенденції і динаміку розвитку чи занепаду ринкової кон’юнктури, що сприятиме зміцненню позиції підприємства на ринку і підвищить прибутковість підприємства [2].
Таким чином, запобігання появи кризових явищ та застосування комплексу заходів антикризового управління сприятиме фінансовій стабілізації вітчизняних підприємств та розвитку національної економіки.
Список використаних джерел:
1. Бас Ю.В. Загальні основи управління підприємством в умовах фінансової кризи / Ю.В. Бас, А.С. Петлюк // Наука й економіка.- 2015. - № 1 (37). – С. 9-13.
2. Гаврилко Т. О. Управління діяльністю підприємства в умовах кризи / Т.О. Гаврилко, Д.О.Лабунський // Проблеми підвищення ефективності інфраструктури. – 2010. - № 26 – С. 1-8.
3. Навчальні матеріали онлайн: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pidruchniki.com/.
|