Управління видатками державного бюджету – важлива складова бюджетної політики кожної країни, оскільки основна частка фінансових ресурсів держави перерозподіляється через державний бюджет. Від ефективності та раціональності планування й розподілу фінансового ресурсу залежить добробут та стабільність держави в цілому і кожного громадянина окремо. Аналіз видаткової частини Державного бюджету України свідчить про низьку ефективність бюджетної політики в частині видатків, основними проблемними питаннями є:
- недосконалість бюджетного законодавства; задекларований механізм середньострокового планування та прогнозування насправді не працює; головні розпорядники під час бюджетного процесу орієнтуються на складання якісних бюджетних запитів на один рік, складання прогнозу на наступні два роки за плановим відбувається без належних розрахунків та обґрунтувань;
- щорічно зростають видатки та дефіцит загального фонду державного бюджету (рис. 1 та рис. 2). Попри те, що кількість головних розпорядників скоротилась з 97 у 2011 році до 83 у 2016 році, а кількість бюджетних програм скоротилась із 976 у 2011 році до 475 у 2016 році, видатки загального фонду держбюджету зросли у 2,2 рази, а дефіцит у 3,3 рази; щороку накопичується обсяг державних запозичень;
- нерівномірний розподіл бюджетних коштів у часі, просторі й серед розпорядників коштів; вплив різних політичних сил на бюджетний процес, лобіювання фінансування окремих проектів чи установ;
Рис. 1 – Видатки та дефіцит загального фонду Державного бюджету України у 2011 - 2016 роках
[Джерела:1, 7, 8, 9, 10, 11]
Рис. 2 – Кількість головних розпорядників та бюджетних програм загального фонду державного бюджету в 2011 - 2016 роках
[Джерела: 1 – 6]
- порушення бюджетного законодавства, зокрема незаконне виділення коштів з резервного фонду, порушення нормативно-правових актів у сфері державних закупівель, завищення видатків на стадії планування без правових підстав, безвідповідальні рішення розпорядників коштів;
- у структурі видатків низька частка інвестиційних проектів, щороку формуються бюджети споживання, капітальні видатки майже не плануються. Разом з тим спостерігається низька ефективність використання бюджетних коштів (за деякими бюджетними програмами касові видатки становлять 60-70 %).
Враховуючи досвід країн з розвинутою економікою, можна запропонувати такі практичні заходи удосконалення механізму управління видатками державного бюджету:
1) удосконалення бюджетного законодавства:
- визначення у Бюджетному кодексі чітких фіскальних правил щодо граничного обсягу дефіциту, боргу, запровадження переліку виключних умов для внесення змін до державного бюджету, до розпису державного бюджету, визначення механізму проведення секвестру державного бюджету;
- внесення змін до нормативно-правових актів, що визначають процедуру розгляду проектів законів України про державний бюджет, та запровадити заборону депутатам приймати закони про збільшення загальної суми бюджетних витрат, запропонованої урядом;
- забезпечення можливості головним розпорядникам переносити невикористані у поточному році бюджетні асигнування загального фонду на наступні роки в частині капітальних видатків, особливо видатків на реалізацію важливих державних інвестиційних проектів;
- запровадження відповідальності не лише за порушення бюджетного законодавства, а й за кінцевий результат виконання бюджетних програм;
2) подальша оптимізація кількості розпорядників та бюджетних програм з метою усунення дублювання функцій; при плануванні кожної бюджетної програми забезпечення чіткого визначення мети, завдань, строків та ефективних результативних показників;
3) переорієнтування з бюджету споживання на бюджет розвитку: збільшення капітальних вкладень в національні інвестиційні проекти, в пріоритетні галузі економіки;
4) формування дієвої системи контролю за ефективним використанням бюджетних коштів, забезпечення прозорості в управлінні державними фінансами;
Слід зазначити, що запорукою ефективності проведення реформ в бюджетній сфері має стати одночасне проведення реформ в інших сферах державної політики.
Список використаних джерел:
1. Закон України від 25.12.2015 року № 928-VIII “Про Державний бюджет України на 2016 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.
2. Закон України від 28.12.2014 № 80-VІІІ “Про Державний бюджет України на 2015 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.
3. Закон України від 16.01.2014 № 719-VІІ “Про Державний бюджет України на 2014 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.
4. Закон України від 06.12.2012 № 5515-VІ “Про Державний бюджет України на 2013 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.
6. Закон України від 22.12.2011 № 4282-VІ “Про Державний бюджет України на 2012 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.
6. Закон України від 23.12.2010 № 2857-VI “Про Державний бюджет України на 2011 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.
7. Річний звіт про виконання бюджету станом на 01.01.2016 року – [Електронний ресурс] – режим доступу: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=146477
8. Річний звіт про виконання бюджету станом на 01.01.2015 року – [Електронний ресурс] – режим доступу: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=146477
9. Річний звіт про виконання бюджету станом на 01.01.2014 року – [Електронний ресурс] – режим доступу: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=146477
10. Річний звіт про виконання бюджету станом на 01.01.2013 року – [Електронний ресурс] – режим доступу: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=146477
11. Річний звіт про виконання бюджету станом на 01.01.2012 року – [Електронний ресурс] – режим доступу: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=146477
12. http://www.minfin.gov.ua – офіційний сайт Міністерства фінансів України. – [Електронний ресурс].
________________________
Науковий керівник: Павлюк Клавдія Василівна, доктор економічних наук, професор, Державна навчально-наукова установа «Академія фінансового управління»
|